Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en testbänk för expriment.  (läst 1468 gånger)

x-lab

  • Gäst
Bygga en testbänk för expriment.
« skrivet: 07 maj-17 kl 08:59 »
Jag vill bygga en test bänk för lite experiment inom väggkonstruktioner, är det någon som har erfarenhet av den typen av konstruktioner och vet vilka parametrar som kan vara bra att mäta? Gäller i huvudsak fukt

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Bygga en testbänk för expriment.
« Svar #1 skrivet: 07 maj-17 kl 10:25 »
Jag förstår inte riktigt vad det är för experiment du ämnar göra. Berätta mer om dina planer.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Bygga en testbänk för expriment.
« Svar #2 skrivet: 07 maj-17 kl 14:26 »
Hej

för att kunna få ett svar måste du berätta mera:
Vad skall du testa?
Vilken hypotes har du?
Är det kort eller långtidstest?


x-lab

  • Gäst
SV: Bygga en testbänk för expriment.
« Svar #3 skrivet: 14 maj-17 kl 17:21 »
Jag villbygga en testbämk för att kunna mäta både fukt/fuktvandring i en normalvägg, vill inte bygga upp en fullskale modell utan ta en test vägg på ca 50/50 cm och ha den för att se hur mkt fukten går igenom den väggen

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Bygga en testbänk för expriment.
« Svar #4 skrivet: 17 maj-17 kl 17:27 »
Hej

Utan att vara expert på byggfysik skulle jag tro du får svårt. För att mäta fuktvandring behöver du:
En hermetisk kammare på vardera sidan med temperatur och fuktighetskontroll.
Väggarna (de övriga) måste vara hermetiska så inte läckage med omgivningen stör mätningen.
Du måste på den bägge sidorna kunna hålla luftfuktigheten konstant.
Dessutom måste du kunna mäta hur mycket fukt som går igenom väggen.
Något enklare blir det om du vill mäta fuktigheten på olika ställen i väggen. Då spelar läckaget genom övriga väggar i kamrarna mindre roll så länge som du kan hålla temp och fuktighet under kontroll.
Bered dig på långa mätningar innan du har några svar.
Fuktvandring är långsamma processer.
Hur tänker du undvika randfenomen?

x-lab

  • Gäst
SV: Bygga en testbänk för expriment.
« Svar #5 skrivet: 21 maj-17 kl 08:53 »
Hej

Utan att vara expert på byggfysik skulle jag tro du får svårt. För att mäta fuktvandring behöver du:
En hermetisk kammare på vardera sidan med temperatur och fuktighetskontroll.
Väggarna (de övriga) måste vara hermetiska så inte läckage med omgivningen stör mätningen.
Du måste på den bägge sidorna kunna hålla luftfuktigheten konstant.
Dessutom måste du kunna mäta hur mycket fukt som går igenom väggen.
Något enklare blir det om du vill mäta fuktigheten på olika ställen i väggen. Då spelar läckaget genom övriga väggar i kamrarna mindre roll så länge som du kan hålla temp och fuktighet under kontroll.
Bered dig på långa mätningar innan du har några svar.
Fuktvandring är långsamma processer.
Hur tänker du undvika randfenomen?

I och med att jag är mkt intresserad av byggfysik (ingen utb) men jag anv i stort bara suntbondförnuft, så vill jag se om man behöver en ångspärr om man bygger ett hus med (glipor) stor luft cirkulation. Det där med randfenomenhar jag ingen anning om vad det är. Jag tänker bygga ett duschrum och sätta sonder i väggar och tak samt mäta temp inne/ute och se vaddet blir.Kommer att kosta mig ca 15,000 kr med allt sen skulle jag vilja göra en gemförelse mellan mitt testhus och en normalkonstruktion

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Bygga en testbänk för expriment.
« Svar #6 skrivet: 24 maj-17 kl 14:34 »
Antagligen förstår jag fortfarande inte vad du menar, ett hus med glipor låter väldigt ologiskt. Ända sedan man började bygga hus har väl ambitionen varit att ha så få glipor som möjligt. Visst sätter man ventilationshål här och där på strategiska ställen, men att ha glipor över allt borde ju skapa en mängd andra problem.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Bygga en testbänk för expriment.
« Svar #7 skrivet: 24 maj-17 kl 16:18 »
Nu beskriver du en ännu svårare miljö att testa och få ut något av.

Randfenomen: När man som i ditt första förslag har en testvägg är det vad som händer i kanten på den. Ett fel jaf sett begås i helt andra test är en stark ram runt som ledde det ena och andra runt testytan mellan kamrarna. Det gäller också att i en testuppställning ha samma mängd reglar/islering som i den tänkta konstruktionen.
Skall du mäta i ett bebott hus blir mätningarna komplicerade. En mycket viktig punkt blir tryckförhållanden. Tänk ett "gammalt" hus med central murstock där man eldar dynet runt, alternativt ett hus med ren frånluftsventilation. Då har man ett undertryck inne alla glipor blir komfort och ekonomiproblem då kall (och därmed torr) uteluft dras in igenom konstruktionen. Har man istället självdragsventilation utan uppvärmd murstock eller mekanisk ventlation som inte är inställd på undertryck då får man ett övertryck inne (åtmisntone mot taket och på övervåningen) Alla glipor blir då lätt mögelhärdar då varm och fuktbärande innerluft kyls av och fukten i luften kondenserar ut där i väggen som kondensationspunkten uppnås.
Skall du jämföra fuktvandring och energitransport mellan två olika väggtyper är det nog någon form av laboratorieprov som behövs. Felfaktorerna annars blir väldigt stora.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Bygga en testbänk för expriment.
« Svar #8 skrivet: 24 maj-17 kl 20:15 »
Jag tror inte att det är realistiskt att tro att en sådan liten väggstump ska kunna ge något tillförlitligt svar på någonting.
Du måste nog göra detta på riktigt med två byggnader som är under exakt lika betingelser för att kunna mäta något.
Men varför ens göra detta?
Det är väl ganska väl känt hur det fungerar i stort med olika väggkonstruktioner.

 

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Bygga en testbänk för expriment.
« Svar #9 skrivet: 25 maj-17 kl 13:54 »
Det finns garanterat producenter som redan testat allt det här, varför inte försöka få fatt i informationen där istället? Det låter som att du ifall du ska testa det här med något så när hög säkerhet, kommer behöva spendera ganska mycket pengar. Jag förstår absolut det roliga i att göra något själv, men i detta fallet tycker jag inte det känns värt besväret


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser