Försöker göra ett kort överslag:
Man flyttade en stor timmerkåk här i närheten för några år sedan, vikten var ca 111 ton och ca dubbla storleken, skalar vi ned det bör det ge vid handen en vikt på kanske 40-50 ton för er kåk, vilket innebär att ett standardsläp för tex en grusbil bör klara själva vikten, 6 meter ger vid handen att det blir överhäng med ca 1,7 meter på var sida utöver ordinär maxbredd, vilket jag tror innebär en lägre grad på följebilsklassning, dvs jag tror inte man behöver poliseskort, men däremot en följebil med varningsljus, tror även man behöver en bil bakom, men det måste kolla upp om nya regler... Följebil med skylt och ljus borde gå att hyra, vad jag vet får den framföras på vanligt B-körkort, men skall ligga på ett visst avstånd framför lastbilen. När jag behövde lasta om en maskin för många år sedan fick jag prisuppgifter på ca 4500:- (minns inte om det var med eller utan moms dock...) för en sträcka på ca tre mil t&r utan last, samt omlastning (som dock var på kanske 20 minuter i mitt fall, så man får lägga på några timmar här). Så själva fraktbilen bör hålla sig inom 10K om det går att använda standardsläp eller motsvarande (tex någon som har utrustning att frakta sten men med olemmat flak).
Domkrafter är jag litet osäker på, men detta ger ju således vid handen att ni med litet tur klarar er med vanliga 20 tonnare om man har ett gäng, en spontan gissning är kanske CC-200 på en timmerstomme i denna storlek, vilket ger mellan 12 och 14 st lyftpunkter.
Järnbalkar kan man säkert också hyra eller köpa på skroten, tippar på kanske 250 x 6 eller mer I-balk om det inte skall svikta för mycket (osäker på detta...)
Sedan får man svetsa ihop om man inte får tag på hela längder, men får man tag på skrot kan man ju använda kortare bitar som går att hantera något så när med handkraft och en jordbrukstraktor, tex. Kom ihåg att förstärka ordentligt överallt där det behövs på stommen med träreglar.
Ta ur alla glasfönster innan lyftet påbörjas.
Murstocken vet jag inte, det bör gå att få loss den och dra den på en tjock fartygsplåt om man gör en slät bana åt den först, men hur man fixerar den tillsammans med husets stomme har jag ingen aning om.
Tyvärr är det tekniskt sett ganska komplicerat att flytta murade partier, murstocken och trästommen kommer att röra sig helt olika under flytten så den behöver på något sätt i så fall både fixeras med en ställning och ha ordentligt spelrum mot trästommen med hänseende på rörelser i trästommen.
Kan man göra en del av jobbet själv går det säkert att få ned kostnaden, men det är lätt att man blir entusiastisk och gör en massa glädjekalkyler som sedan inte stämmer...
(Jag har själv funderat kring detta då det talades om att dra om E-4 rakt över min gård för något år sedan)