Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Båtmotor  (läst 1163 gånger)

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
Båtmotor
« skrivet: 14 aug-17 kl 03:14 »
Har problem med en tungstyrd yamaha 50hk problemet sitter mellan motorn och riggen mot båten, motorn är uppskattningsvis från mitten av 80talet en 3 cylindrig,  ja styrningen är inte problemet,  bytt 2 gånger och då menar jag allt!  Måste slå isär själva riggen emellan motor och fäste

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Båtmotor
« Svar #1 skrivet: 14 aug-17 kl 08:33 »
Hjälper det inte med att trycka i nytt fett?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Båtmotor
« Svar #2 skrivet: 14 aug-17 kl 12:28 »
Det är väl troligt att det har börjat rosta eller ärga i styrlagret av någon anledning. Antingen för att man inte har smort på länge eller för att man har använt ett olämpligt fett om är hygroskopiskt (drar åt sig fukt).

Det kan vara tålamodsprövande att plocka isär gamla Yamaha utombordare, skruvar som passerar genom hål i gjutna aluminiumdelar brukar ärga fast mycket värre än på utombordare av andra märken. Det har skrotats många motorer med småfel bara för att man inte har fått isär dem utan att slå eller kapa sönder svårersättliga delar. Om man ändå får isär sakerna bör man smörja alla skruvar ordentligt med något bra rostskyddande fett (t ex Tectyl eller något annat hålrumsrostskydd för bilar) när man sätter ihop.

 

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Båtmotor
« Svar #3 skrivet: 16 aug-17 kl 23:17 »
Får söka mig runt lite hur jag ska få isär allt,  men klart värt att jobbas på,  fin motor! Inte min men en god vänns motor!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 4 användare
xaelanar, Ulmusglabra, ärt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser