Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trumsjuka behandling?  (läst 24412 gånger)

merit

  • Inlägg: 58
    • Västergötland
trumsjuka behandling?
« skrivet: 21 aug-10 kl 22:50 »
Vi försöker behandla en tacka med vad vi tror är trumsjuka. Uppblåst mage och diare. Upptäcktes i em då hon inte orkade hänga med gruppen, äter inget.

Vi har gett henne matolja blandat med mjölk. hon har har även fått vatten emellanåt. Hur mycket matolja ska man ge och hur ofta?, vi har inte sett nån förbättring än, när bör man se nån förbättring?

Vi har även testat med att köra ner en slang för att lufta våmmen som jag har läst att man kan göra men det är svårt att veta om man gör rätt.

tacksam för svar.

vi ska testa med koltabl med och lite energibalans
merit

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: trumsjuka behandling?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-10 kl 23:33 »
Om hon har trummsjuka och du för ner slangen rätt kommer du definitivt att märka det 8) Stanken är förfärlig  :-\ och det pyser ut mycket gas samtidigt som den uppsvällda buken går ner.

Personligen har jag ingen erfarenhet av får men på kor och kalvar har jag haft bäst resultat med att släppa ut gasen, ge olja och sedan fint hö. 

Jag brukade använda en vattenslang på kalvar och det borde nog funka på en tacka också. Det lättaste är om man håller huvudet uppåt och lite bakåt så att mun/svalj/ hals blir en så rak linje som möjligt. Märk gärna slangen så du vet ungefär hur långt ner du ska (måtta från mun till strax bakom bogen ungefär) Kommer du fel så att slangen är på väg ner i lungorna tar det stopp långt innan slangen är i närheten av magen. Backa då lite och försök igen. Ofta kan man framkalla sväljreflex om man "tvinnar" slangen lite när man för ner den och får man dem att svälja själva går det mycket lättare.

Lycka till!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: trumsjuka behandling?
« Svar #2 skrivet: 21 aug-10 kl 23:52 »
Det är inte säkert att det går att få ut gasen, så du kan va rätt fast du inte märker det. Anledningen till att djuren inte kan rapa ut gasen är för att den är fångad i magen, i en slemblandning. Du kan isåfall se det på slemmet som är fastkletat på änden som du stoppat ned i magen att du är rätt och nog långt ned. Anledningen till att man ger olja och mjölk är för att skikta gasen från slemmet. Ett till tips, som jag fick av veterinär, är att ge 1/10 dl diskmedel blandat med ca 1 dl vatten. Som han sa: det finns inget mer ytspänningslösande än diskmedel. Lyckas du inte skikta gasen kommer det heller ingen gas ut med hjälp av slangen. Hade precis en tacka som jag fick avliva i trumsjuka. Jag provade flertalet gånger med slang och lyckades endast frigöra ytterst lite gas. Hoppas du har bättre tur än mig. Ge först diskmedelsblandningen och sedan slangen. Eller, ännu bättre, blandningen direkt ned i magen via slangen, men då lär du vara säker på att du är rätt.
« Senast ändrad: 21 aug-10 kl 23:56 av samaka »

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: trumsjuka behandling?
« Svar #3 skrivet: 08 feb-17 kl 05:55 »
ser att det är en gammal artikel! Men tack vare en annan artikel om trumsjuka som jag läste, så hjälpte jag min get, så då kan det hjälpa andra. Upptäckte att en av mina getter var svullen på sin vänstersida, distriktveterinären sa att det kunde vara Trumsjuka, hittade en artikel här men, Gav dock jäst/olja/ vatten, och så kraftig massage från halsen/ryggen och ner runt magen , med min knutna näve( högerhand) ett flertal gånger efter att jag hade sprutat ner blandningen, efter en stund rapa hon, hon hade huvudet lutad mot min vänsteraxel, när jag masserade, hon stod lite högre på frambenen, hon tyckte det var skönt, (hon har aldrig varit så nära mig som då!) så tack vare en gammal artikel gick det bra...
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 4 användare
xaelanar, skogskälla, ekont22, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser