Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ditt boendes historia.  (läst 51568 gånger)

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #20 skrivet: 01 jan-10 kl 17:24 »
Åh vad spännande. Jag försöker också få reda på något om mitt ställe men det går trögt.
Anders och Daaniel! Varför kan jag inte se era bilder? Är det något fel hos mig eller är det andra som inte heller ser bilderna?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Datic

  • Gäst
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #21 skrivet: 01 jan-10 kl 17:29 »
Åh vad spännande. Jag försöker också få reda på något om mitt ställe men det går trögt.
Anders och Daaniel! Varför kan jag inte se era bilder? Är det något fel hos mig eller är det andra som inte heller ser bilderna?
Bilden har försvunnit får ladda upp de igen sen // Daniel ska även uppdatera lite i inlägget :)

Edit: kan inte ändra i inlägget, har ny användare. gör ett nytt :)

Datic

  • Gäst
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #22 skrivet: 01 jan-10 kl 17:32 »
Här har det varit ett barnhem med barn från tyskland, tror man på övernaturligt så kan man höra barn som sjunger mitt i natten.

Även en dam har dött här, av sjukdom.  är man i rummet där hon dog så kan man ibland kännas hur man inte kan andas.
har varit resturang också fick jag reda på för ett tag sen...

det är det enda jag vet om huset.
men vi är ganska nyinfyttade så....

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #23 skrivet: 01 jan-10 kl 22:28 »
Ang boken om gamla hus så är mitt med - pappa står som ägare i den.
//Luff

Pippilutt

  • Inlägg: 208
    • Södermanland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #24 skrivet: 01 jan-10 kl 23:48 »
Gå in på http://www.Genline.se och klicka på bygdeband så kan ni lägga in uppgifter om era boställen samt se vad andra männislor har matat in om dem. Det är ca 150 hembygdsföreningar som gått med och det blir fler i rasande takt
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #25 skrivet: 04 jan-10 kl 17:04 »
Åh vad spännande. Jag försöker också få reda på något om mitt ställe men det går trögt.
Anders och Daaniel! Varför kan jag inte se era bilder? Är det något fel hos mig eller är det andra som inte heller ser bilderna?

Har fixat det nu. Samma bilder, men nu på snelhest.org. Bilderna låg i en mapp här på alternativ.nu, men hade nog städats bort...

A.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #26 skrivet: 04 jan-10 kl 18:25 »

Ett sånt fint hus du har Anders

http://flygfotohistoria.mine.nu/serier/2506 Min gård är nr 36 i denna serie.
Det har tillkommit en vinkel på boningshuset samt två stora byggnader som har varit burhönshus. Byggnaderna är båda på 300 m2 så dom är ganska dominerade. Även ett grishus på marken längst bort har tillkommit. Dessa 3 byggnaderna är tyvärr i gasbetong så inte särskillt snygga.
Den stora lönnen som står ut mot vägen är kvar och 60 år större. O så har vi fått en damm i vänster hörnet.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #27 skrivet: 04 jan-10 kl 18:35 »

http://flygfotohistoria.mine.nu/serier/2506 Min gård är nr 36 i denna serie.
Det har tillkommit en vinkel på boningshuset samt två stora byggnader som har varit burhönshus. Byggnaderna är båda på 300 m2 så dom är ganska dominerade. Även ett grishus på marken längst bort har tillkommit. Dessa 3 byggnaderna är tyvärr i gasbetong så inte särskillt snygga.
Den stora lönnen som står ut mot vägen är kvar och 60 år större. O så har vi fått en damm i vänster hörnet.


Kan du ni inte putsa eller brädklä byggnaderna? Vad har ni dem till nu? Min fantasi går i spinn när jag tänker på alla kul verksamheter man skulle kunna ha om man hade så mycket plats...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #28 skrivet: 04 jan-10 kl 19:41 »
Bild nr 18 http://flygfotohistoria.mine.nu/serier/2204 är vårt ställe. Den mellersta byggnaden vid gårdsplan var riven när vi flyttade hit men grunden var kvar så vi har byggt upp en liknande byggnad. Lönnarna är större nu och björken närmast huset är borta.

I övrigt så ser det sig ganska likt ut förutom marken som nu är betesmark och vi har ett stort växthus och en stor grävd damm.

Gården finns omnämnd redan på 1600-talet, det var från början en s.k. kronogård. Här finns lämningar av att man framställt eget järn ur jorden och det finns torprester från byggnader som var borta redan i slutet av 1800-talet, jordkällare och spisgrunder.

Familjen som bodde här innan oss (inte den vi köpte av) byggde vårt hus 1923, kvar utanför köksfönstret finns grundmurarna från huset som ersattes och på baksidan ligger ett torp från ca 1790 och lagårn är från 1860-talet.
Kvar i huset finns damen som bodde här och hon fick för ett par år sen sällskap av en av sina söner. I torpet finns ett urgammalt par och i lagårn en liten grå man. Tyvärr vill de inte dela med sig av vad de vet (eller också är det jag som inte vet hur jag skall lyssna).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #29 skrivet: 04 jan-10 kl 20:01 »
Kan du ni inte putsa eller brädklä byggnaderna? Vad har ni dem till nu? Min fantasi går i spinn när jag tänker på alla kul verksamheter man skulle kunna ha om man hade så mycket plats...

Då det blir ganska OT har jag startat en ny tråd. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=81672.0
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

densy

  • Inlägg: 8
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #30 skrivet: 11 jan-10 kl 15:02 »
Hej!

Jag letade just efter nåt lämpligt ställe att tipsa om en sida där man kan se flygfoton över gårdar i Sverige från 1950-talet. Jättekul att sitta och se sina gamla uthus, vilka som är kvar, hur skogen och gärdena var då mm.

Ha det så trevligt! http://flygfotohistoria.mine.nu/

Mvh Maria

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #31 skrivet: 15 jan-10 kl 13:22 »
//Luff

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #32 skrivet: 18 jan-10 kl 18:23 »
Bor i ett gammalt klockarställe. vet inte riktigt hur gammal kåken är men tomten har väl varit bebodd sedan 16-1700-talet. Troligen är delarav husets timmerstomme från 1700-talet.Men det är renoverat och tillbyggt i detoändliga så ingen skulle nog gissa på att det är nåt annat än en 1900-talskåk. Verkstaden är uppförd 1974.antar att man rev andra uthus i samma veva.
Inget jag mår dåligt av dock.
det är bra att bo här och vi trivs. Det kommer aldrig att bli nåt äldre utseende på denna kåk igen. Och tack gudarna för att förra ägaren bytte färg från grön till röd.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #33 skrivet: 18 jan-10 kl 20:10 »
Kul tråd för mig som är intresserad av släktforskning och allt som hör till. Tyvärr så finns inte vårt område med, västra Jämtland - men jag har sån tur att vi bor på en släktgård så jag vet hur det har sett ut redan =)

Vårt boningshus är uppfört runt 1900, men några av husen på gården är uppflyttade från "huvudgården" som ligger 150 m söder om gården då den delades på några syskon. Numera går en Europaväg precis mitt i så det är inte alls tydligt att de hör ihop längre, vilket är lite tråkigt. Men vi har sån tur att den också har gått i arv och det nu är ett jämngammalt par som också har barn som bor där.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Hagmarken

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
    • Mitt Universum
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #34 skrivet: 06 okt-10 kl 11:35 »
Mitt boende är en liten, rätt välbevarad f.d. bondgård på sörmländska landsbygden med flera hus att hålla rätt på. Gårdens hus har kommit till mellan 1905 och 1920. Förutom bostadshus finns här lagård, loge, utedass, hönshus/grishus, magasin med matkällare, tvättstuga och drängkammare. Dessutom ett traktorgarage från 1960-talet byggt för en Victor som inte finns längre men skulle behövas!

Bostadshuset har stomme av stående timmer (resvirke) och fyrdelad planlösning som blev vanlig omkring förra sekelskiftet. Yttermåtten är 8 x 8,5 meter. De fyra delarna är lika stora: kök, kammare, sal och den sista sista fjärdedelen farstun som rymde trappa till övervåningen, mur för bakugn och skafferi. Skafferiet har nu blivit wc/dusch. Hönshuset är arbetshus, tvättstuga är fortfarande tvättstuga.

Vi har haft tillgång till äldre fotografier som varit till stor nytta då vi arbetat med hsu och gårdstun. Varför ändra ett vinannde koncept?  :) Många möbler och ting finns kvar från syskonparet som brukade gården fram till 1966. Vi har "allt" - detta är mitt Universum. Via alternativ.nu har vi sommartid fått tillgång till getter i hagen vilket är jätteroligt.

Gården är presenterad med fotografier på http://mittuniversum.wordpress.com
Lever nu, blickar bakåt, tänker framåt!
http://mittuniversum.wordpress.com

jonne70

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #35 skrivet: 22 nov-10 kl 17:02 »
Vårt torp vet jag har varit bebott sedan minst 1850, då jag tittat i kyrkoböckerna, fast jag är tveksam till om det inte var ett tidigare hus då detta är uppfört med stående timmer vilket var modernt på slutet av 1800-talet. Hittade en jordebok från 1640 och där fanns det inte med, om det beror på att det inte fanns då, eller om det tillhörde ett annat gods då? JAg ska vid tillfälle söka vidare i kyrkböckerna.
Ett magasin som står intill är byggt av återvunnet timmer (liggande) och verkar vara riktigt gammalt.
En kul sak var att jag på internet hittade en man från USA som sökte sina förfäder som just bodde på vårt torp.
yttersta drömmen är att vara helt självförsörjande och inte belasta naturen något, men än så länge en dröm.....

Evvelina

  • Inlägg: 38
    • Uppland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #36 skrivet: 22 nov-10 kl 18:24 »
Jag vet ganska mycket om huset jag bor i. Det byggdes upp igen 1720 efter rysshärjningarna. Jag bor i ett gammalt vallonbruk.
1995 renoverades husen lite synd att dom inte sparade lite av den gamla stilen inuti annars ser huset likadant ut på utsidan som då.
I somras kom en släkting vars sista vallon bodde här. Det var så roligt att få höra historien, dom hade varit och släktforskat i vårt fina arkiv som finns bevarat här.


Sista vallon smeden som bodde i mitt hus



« Senast ändrad: 22 nov-10 kl 18:26 av Evvelina »
Flyttade från Stockholm och bor nu på landet med 2 hundar och särbo i ett hus från 1720 en gammal smedsbostad som är k-märt i ett vallonbruk. Vill gärna ha höns.
Älskar att odla allt från blommor till ätbart. Njuter varenda minut!
Att ha en odlingsmark är en lisa för själen.

Xerox

  • Inlägg: 29
    • Blekinge
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #37 skrivet: 27 nov-10 kl 19:43 »
Vi bor i ett hus som byggdes 1909 av en anställd på järnvägen. De som sålde huset gav oss en gammal skvallerbok med information om gemene mans hus, dess ägare och historia.
Då det byggdes var vårt hus ett enplanshus med ett läge utanför stan. nu är det på 2 och ett halvt och ligger i ett normalt villakvarter.

Vi gjorde en förfrågan angående husets övriga historia på kommunens byggnadsnämnd och fick massvis med hjälp, information och ritningar. På slutet av 40-talet byggdes huset om till två plan för två familjer. Det finns mer information att hämta in än vad man kan tro. Dessutom verkade arkivarien på nämnden tycka att det för en gångs skull var roligare att plocka fram information än att lagra den. Vi fick verkligen högvis med ritningar och dokument att botanisera i. 
Nil satis, nisi optimum!

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #38 skrivet: 18 jan-11 kl 22:20 »
vilken kul tråd ;D.mitt lilla paradis är en klassisk parstuga,byggt 1870-tal i samband med att järnvägen karlshamn-vislanda banan byggdes.jag bor alltså i vislanda som var ändstation med lokstall m.m ,mitt hus byggdes som tjänstebostad till någon ,tyvärr ännu okänd.(forskar på det)men det var nog någon med lite status om man ser på bl.a kakelugn m.m då det inte är någon vanlig vit utan mer påkostad.järnvägslinjen var privatägd o gick nog bra i början på seklet.så småningom tog SJ över o huset blev privatägt.Linjen las ner -62 o rälsen revs upp.banvallen finns dock kvar o jag har den som tomtgräns mot väster.Köpte huset -85 o då hade det stått öde i ett 10-tal år.priset var därefter (10.000:-) o en av grannarna rådde mig att riva o bygga nytt.Skit heller sa jag då stomme o tak är i gott skick.Renoverade framförallt inne med badrum/toa,vatten, el,färg o tapeter.försökt spara allt ursprungligt o ta fram den gamla färgsättningen o tapet mönstren.har t.ex inga köksskåp för det fanns inte 1870 utan möblerar som man gjorde då med skänkskåp,kökssoffa m.m.har under årens lopp samlat på mig köksdetaljer som stämmer till husets ålder.Museum? nä,inte alls,allting fungerar o man hade  faktiskt rätt så praktiska grejor.Givetvis har jag kyl/frys,varmvatten o t.o.m micro men väl gömt.har de senare åren börjat forska i vem som bott i huset under alla år.Kommit till 40-talet men måste nu börja forska i arkiven då mina gamla grannars minne sviktar.dock har jag hört många roliga historier om en del av innevånarna.på 30-talet bodde här en änka med 5 barn.hon försörjde familjen med att hyra ut till rallare.50 m2 hyste dels famijen o dessutom 10-15 rallare utan rinnande vatten,usla matförvaringsmöjligheter sommartid o ett utedass.som dessutom låg vägg i vägg med stia o hönshus.hon skulle förutom mat också hålla med tvätt,. projekt framöver är ommurning av kakelugnen,nytt tak.det gamla eternittaket börjar ge sig men det finns tack o lov nytt o köpa. vill inte ändra utseendet på huset. Ulf

synaptikk

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #39 skrivet: 20 jan-11 kl 15:32 »
Det som slår mig mest med den här tråden är hur mycket inavel och knepiga sexuella relationer det lär ha varigt, men det är sjukt intressant läsning och en jävligt bra tråd ide. För vi vet ju alla hur svårt det är att hålla de inpulserna i styr. ;) I mitt eget fall är alla gamla familjegårdar sålda eller bort ärvda till andra familje grenar. tyvärr. Kanske ett hus i löberöd om farmor behagar dö; men det vore synd för hon är så jävla skön.

toodillooo
The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.
-Marcel Proust


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 11 användare (2 dolda)
kebbe, xaelanar, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William, malbo

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser