Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänkte bygga en campervan  (läst 6840 gånger)

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
Tänkte bygga en campervan
« skrivet: 13 nov-17 kl 01:24 »
Hej! Jag har i flera år funderat på att bygga en husbåt för att jag vill ha något mobilt boende men så tipsade en kollega mig om att man kan bygga om en skåpbil till bostad. Jag var rätt skeptisk till en början men nu när veckorna har gått så är jag mer och mer sugen på att faktiskt göra detta. Jag tänkte utgå från en extra lång Mercedes Sprinter med ett skåp som alltså har en invändig längd på 4800mm. Dessa är inte helt vanliga och i princip omöjliga att få tag på begagnade i Sverige så jag tänkte importera en från Tyskland eller England (med fördel för det förstnämnda med tanke på var ratten sitter).

Jag vill ha den helt oberoende av någon annan så kommer satsa på att ha fast toalett (förbränning) och dusch samt tvättmaskin. Jag har dock en liten fråga om just den biten. Är det möjligt att rena gråvattnet genom ett BDT-filter för att sedan återanvända det som BDT-vatten? På så vis hade jag nämligen fått en oerhört låg vattenkonsumtion där endast dricksvatten konsumeras även om BDT-tanken behöver fyllas på med jämna mellanrum med tanke på avdunstning.

Jag är över 2 meter så jag kommer behöva en längre säng än vad man normalt behöver. Därav blir det lite snålt med yta i en Sprinter med 4400-skåp. Men längre säng innebär mer förvaring under och tänkte bland annat ha tvättmaskin, Gasol (42-56kg) och vattenrening/tank där.

Jag kommer även att såga upp taket och laminera ett högre tak så jag får 2300-2500mm i ståhöjd invändigt är planen. Det finns "super höga" sprinter som är 2140mm invändigt men de är så ovanliga att det inte är värt att leta efter plus att det nog inte blir så mycket kvar efter isolering.

Vill slutligen registrera den som bil klass 2.  Några frågor eller tankar på det, finns det någon som har byggt något liknande?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tänkte bygga en campervan
« Svar #1 skrivet: 13 nov-17 kl 09:36 »
Med tanke på att du vill ha högt i tak och det är svårt att hitta de som är extra höga, så skulle jag köpt en med flak och tagit bort det.
Sedan skulle jag köpt färdigt eller i delar, liknande i länken och monterat på. Då får du mer plats på bredden också.

http://www.arbetsvagnar.se/

Ett annat alternativ är att köpa en frysbil och bygga av.
Liknande den här.


Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Tänkte bygga en campervan
« Svar #2 skrivet: 13 nov-17 kl 12:49 »
Med tanke på att du vill ha högt i tak och det är svårt att hitta de som är extra höga, så skulle jag köpt en med flak och tagit bort det.
Sedan skulle jag köpt färdigt eller i delar, liknande i länken och monterat på. Då får du mer plats på bredden också.

http://www.arbetsvagnar.se/

Ett annat alternativ är att köpa en frysbil och bygga av.
Liknande den här.
Jag vill ha något som smälter in i en stadsmiljö bättre än en lastbil. Planerar att bo i Göteborg tills jag har jobb på annan ort och kommer parkera i industriområden och längs gator så vill inte ha något i size med en lastbil. Dessutom har jag inte C-kort, även om jag hade velat ta det så vill jag kunna köra husbilen på B.

Bygger jag eget högt tak så kan jag nog lätta den något t.o.m.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Tänkte bygga en campervan
« Svar #3 skrivet: 13 nov-17 kl 14:29 »
Det jag skriver handlar i första hand om personbilar och lätta lastbilar, om tunga lastbilar vet jag inget. Det förts du måste göra är att undersöka om bilen får modifieras/ändras. tex höja taket. för bilar födda för 2005 är reglerna inte lika stränga. Bilar efter 2005 kan bilar vara helbilstypbesiktigad. då går det inte att ändra något på bilen tex att typa om den från lastbil till husbil. Det finns bilar efte 2005 som bara är typbesiktade inte helbilstypbesesiktigade
för att kontrollera detta måste du ha bilens reg.bevis med jag tror det heter win nummer. det är bilens personnummer som den får när den lämnar fabriken.
det första du ska tänka på är att du inte får förändra viktsförhållandena mellan fram och bakaxel

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tänkte bygga en campervan
« Svar #4 skrivet: 13 nov-17 kl 14:31 »
Om du haft körkortet en viss tid så får du köra PB2 (tunga fordon) på B.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tänkte bygga en campervan
« Svar #5 skrivet: 13 nov-17 kl 14:39 »
Det jag skriver handlar i första hand om personbilar och lätta lastbilar, om tunga lastbilar vet jag inget. Det förts du måste göra är att undersöka om bilen får modifieras/ändras. tex höja taket. för bilar födda för 2005 är reglerna inte lika stränga. Bilar efter 2005 kan bilar vara helbilstypbesiktigad. då går det inte att ändra något på bilen tex att typa om den från lastbil till husbil. Det finns bilar efte 2005 som bara är typbesiktade inte helbilstypbesesiktigade
för att kontrollera detta måste du ha bilens reg.bevis med jag tror det heter win nummer. det är bilens personnummer som den får när den lämnar fabriken.
det första du ska tänka på är att du inte får förändra viktsförhållandena mellan fram och bakaxel

Vet inte säkert, men känns som du har fel i att det inte går att bygga om lätta lastbilar.
De flesta nyare husbilar är ju byggda på lätta lastbilar, som reggas som  husbil.

En bekant köpte en extrahög och lång MB Sprinter och reggade om den till husbil och den var från 2009

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Tänkte bygga en campervan
« Svar #6 skrivet: 13 nov-17 kl 21:54 »
En sak som man ofta glömmer bort i såna här projekt är viktbudgeten.  Husbilsinredning och allt tekniskt maskineri man vill få in väger mycket mer än många hembyggare hade tänkt sig. Det är lämpligt att slå sig ner vid skrivbordet och göra en del konstruktionsarbete och viktberäkningar på ett mycket tidigt stadium innan man har lagt ner några pengar eller för mycket arbete på projektet. Det kan mycket väl leda fram till att man måste göra ett omtag och ändra sina planer radikalt.

Beträffande ändring av viktfördelning mellan fram- och bakaxel, så är det inget problem alls så länge man håller sig inom samma gränser som bilen i originalutförande har haft dels tom och dels fullastad.  Skåpbilar är ju byggda för att ha godtagbara vägenskaper vid alla tänkbara förhållanden från att en helt oinredd bil körs tom till att den körs med maxlast fördelad på ogynnsammast möjliga sätt.
I praktiken kan det möjligen vara känsligt om det är en bil som varken har ABS eller lastkännande bromskraftfördelning.

En sak som är värd att tänka på är att placera tunga saker så lågt som möjligt och så nära bilens tyngdpunkt som möjligt (alltså i praktiken mitt i och långt fram i skåpet, inte längst ut i hörnen). Stora vattentankar mm för förses med skvalpskott för att inte ge otrevliga överraskningar i kurvor.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Tänkte bygga en campervan
« Svar #7 skrivet: 14 nov-17 kl 09:47 »
Hej Ensmheten. Jag har rätt det är du som läser vad jag skriver fel. Jag skriver inte att det inte går utan att du måste kontrollera att det är tillåtet att modifiera just den bilen. efter 2005 förändrades hela regelverket och vissa tillverkare lät typgodkänna sina bilar enligt en regel där bilen inte får modifieras i efterskott. Andra tillverkare har låtit sina bilar typgodkännas enligt regler där eftermodifiering är godkänd.

När jag modifierade min Hilux 2oo7 startade jag med att gå till Bilprovning och den enda mannen i Länet som hade rätt att typgodkänna bilar. Han gav klara besked att för att han skulle titta på bilen var jag tvungen att ha ett papper på att bilen fick modifieras. Jag hade tur det gick. Med en annan bil, annan modell hade det kanske inte gott.

Jag tog bort flaket och byggde ett skåp där jag kan bo. skåpet förlängde bilen med 60 cm bakåt. när jag typbesiktigade bilen fick jag den inte godkänd för att viktsfördelningen mellan fram och bakaxeln hade förändrats. Jag tror att det skulle vara 60% på framaxen och 40% på bakaxeln. med ett längre skåp så kan bilen bli för lätt på framaxeln.l

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Tänkte bygga en campervan
« Svar #8 skrivet: 15 nov-17 kl 00:32 »
Hej Ensmheten. Jag har rätt det är du som läser vad jag skriver fel. Jag skriver inte att det inte går utan att du måste kontrollera att det är tillåtet att modifiera just den bilen. efter 2005 förändrades hela regelverket och vissa tillverkare lät typgodkänna sina bilar enligt en regel där bilen inte får modifieras i efterskott. Andra tillverkare har låtit sina bilar typgodkännas enligt regler där eftermodifiering är godkänd.

När jag modifierade min Hilux 2oo7 startade jag med att gå till Bilprovning och den enda mannen i Länet som hade rätt att typgodkänna bilar. Han gav klara besked att för att han skulle titta på bilen var jag tvungen att ha ett papper på att bilen fick modifieras. Jag hade tur det gick. Med en annan bil, annan modell hade det kanske inte gott.

Jag tog bort flaket och byggde ett skåp där jag kan bo. skåpet förlängde bilen med 60 cm bakåt. när jag typbesiktigade bilen fick jag den inte godkänd för att viktsfördelningen mellan fram och bakaxeln hade förändrats. Jag tror att det skulle vara 60% på framaxen och 40% på bakaxeln. med ett längre skåp så kan bilen bli för lätt på framaxeln.l
Det där är inte helt sant. Visserligen så får man inte göra några förändringar på en helfordonsgodkänd bil men det finns ett sätt att komma runt det. Man kan nämligen registrera om det som ett amatörbyggt fordon, då är det bekymret löst. Sen är det frågan hur om skåp eller flak innefattas i helfordonsgodkändningen, inte helt säkert.

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Tänkte bygga en campervan
« Svar #9 skrivet: 15 nov-17 kl 00:40 »
En sak som man ofta glömmer bort i såna här projekt är viktbudgeten.  Husbilsinredning och allt tekniskt maskineri man vill få in väger mycket mer än många hembyggare hade tänkt sig. Det är lämpligt att slå sig ner vid skrivbordet och göra en del konstruktionsarbete och viktberäkningar på ett mycket tidigt stadium innan man har lagt ner några pengar eller för mycket arbete på projektet. Det kan mycket väl leda fram till att man måste göra ett omtag och ändra sina planer radikalt.

Beträffande ändring av viktfördelning mellan fram- och bakaxel, så är det inget problem alls så länge man håller sig inom samma gränser som bilen i originalutförande har haft dels tom och dels fullastad.  Skåpbilar är ju byggda för att ha godtagbara vägenskaper vid alla tänkbara förhållanden från att en helt oinredd bil körs tom till att den körs med maxlast fördelad på ogynnsammast möjliga sätt.
I praktiken kan det möjligen vara känsligt om det är en bil som varken har ABS eller lastkännande bromskraftfördelning.

En sak som är värd att tänka på är att placera tunga saker så lågt som möjligt och så nära bilens tyngdpunkt som möjligt (alltså i praktiken mitt i och långt fram i skåpet, inte längst ut i hörnen). Stora vattentankar mm för förses med skvalpskott för att inte ge otrevliga överraskningar i kurvor.
Har tänkt på detta. Får in ungefär ett ton i skåpet det borde inte minskas av en upphöjning av taket eftersom stål är tyngre än glasfiber/aramid. Långsiktigt är planen att bygga hela skåpet i denna för att öka isoleringen och minska vikten men det är förhoppningsvis något jag kan vänta med. Jag har CADat aktivt i 11år så jag kan rita upp innanmätet och beräkna vikter innan jag har lagt en krona på någonting.  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Tänkte bygga en campervan
« Svar #10 skrivet: 15 nov-17 kl 10:46 »
Har du tänkt på att det kanske blir bättre att ta en flakbil och lyfta av flaket eller badkaret så som Klasb gjorde? Att bygga om en skåpbil med bland annat takhöjning är en hel del jobb och du får ändå en massa kompromisser angående volym, isolering mm. Bultar man fast sin låda i ramen så går det ju också att byta bil om man håller sig till rätt årsmodeller.

Jag byggde en låda en gång, men tog den på flaket som last. Slapp ju besiktningen då ;D

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Tänkte bygga en campervan
« Svar #11 skrivet: 15 nov-17 kl 14:20 »
Har du tänkt på att det kanske blir bättre att ta en flakbil och lyfta av flaket eller badkaret så som Klasb gjorde? Att bygga om en skåpbil med bland annat takhöjning är en hel del jobb och du får ändå en massa kompromisser angående volym, isolering mm. Bultar man fast sin låda i ramen så går det ju också att byta bil om man håller sig till rätt årsmodeller.

Jag byggde en låda en gång, men tog den på flaket som last. Slapp ju besiktningen då ;D
Jag har tänkt på det, men frågan är om det blir billigare. Jag skulle egentligen ha en chassibil isf men jag hade ändå inte byggt ett skåp som var bredare än hytten iaf inte så det märktes. Jag vinner ju lite invändigt på att laminera skåpet i glasfiber/aramid och det isolerar ju bra mycket bättre än stål så visst vore det ett alternativ men det är bra mycket mer arbete innan man har tak över huvudet.

Finns givetvis andra fördelar med att bygga från en chassibil, man kan se över ramen och behandla den innan man bygger och man får det precis som man vill ha det från början. En till fördel är att ingen som har volymskåp är helfordonsgodkänd med skåpet eftersom Mercedes inte säljer några bilar med detta skåp från fabrik!  :D
« Senast ändrad: 15 nov-17 kl 14:33 av Jes Per »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Tänkte bygga en campervan
« Svar #12 skrivet: 15 nov-17 kl 14:51 »
Plus att du har en bra möjlighet att utnyttja utrymmet i chassit till tankar, batterier mm.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Tänkte bygga en campervan
« Svar #13 skrivet: 15 nov-17 kl 23:26 »
Min uppfattning är att större skåpbilar sällan är helfordonsgodkända, med tanke på hur vanligt det är att sådana fordon beställs i mer eller mindre kundanpassat utförande eller förses med påbyggnader av olika slag innan leverans till första ägaren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser