Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga in skorstenv  (läst 2202 gånger)

ojoj

  • Inlägg: 89
Bygga in skorstenv
« skrivet: 05 nov-17 kl 11:11 »
Vi har en skorsten, som delvis går in i gamla köket, som nu ska bli badrum, där hade vi tänkt att klä in med stålreglar,  plywood  gips och kakel.
Denna andra delen går in i nuvarande köket, där är en pelletskamin installerad, som ska bort. Så skorstenen ska inte användas.
Kan man klä in hela skorstenen? Eller ska man tänka på något, att det ska ventilera skorstenen, att den får sättas igen uppifrån också?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bygga in skorstenv
« Svar #1 skrivet: 05 nov-17 kl 11:59 »
 Nog bör du täta den där uppe. Om den blir fuktig av regn o inte eldas kryper fukten långt ner. Kommer vinter o kyla kan teglet frost sprängas. Men om du tätar får du inget drag och kan inte använda den som ventilations kanal. En huv på så är den i funktion. Då bör där ju finnas nått nät så du slipper kajbon.
 Blir lite undrande när du skriver stålreglar, plywood o gips. Varför inte bara låta den murade delen vara. Putsa och ytbehandla med en öppen färg typ kalk vatten silicat färg el liknande. Muren är ypperlig till att ta upp fukt och långsamt släppa den tills jämnvikt i fuktighet är nådd. Ventilationskanaler har du i skorstenen. Kan vara att du behöver nån typ av fläkt då du inte använder murstocken till någon uppvärmning (så förstod jag dej) och delta t blir då lågt vilket ger lite drag (temp skillnad inne ute).
 När du grejar med skorstenen tänk då på att där kan komma en dag då den behövs. Sätt inte igen rökkanaler o de ingångar där kaminer o liknande varit inkopplade, permanent. Gör det med väldigt löst bruk eller med lera o tegel. Gör så att ställena är lätta att hitta (ex liten nivå skillnad). På så vis dokumenterar du en del av husets historia och bäddar för den ovissa framtiden.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ojoj

  • Inlägg: 89
SV: Bygga in skorstenv
« Svar #2 skrivet: 06 nov-17 kl 13:37 »
Skorstenen är plåt klädd med huv, räcker det så då? Kan jag bara dra in fläkten i skorstenen ? Behöver jag dra rör från fläkt till skorstenen på taket? Om jag målar skorstensväggen, hur gör jag i anslutningen mellan gipsen och skorstensväggen, för attdet ska bli tätt...... Vilka många bra idéer du gav mig, frågar bara så jag är med på banan

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bygga in skorstenv
« Svar #3 skrivet: 06 nov-17 kl 20:53 »
 Det är ju bra läge med huv på skorstenen.
 Förstår inte riktigt "Kan jag bara dra in fläkten i skorstenen ?". Har du drag o den uppe är öppen så borde det gå. Sätt ett rör i skorstenen för att kunna fästa fläkten. Mura fast röret (stump). Kanske någon lutning in mot skorstenen så att ev. kondens kan rinna in i skorstenen. Hur löser du el till fläkten?
 Du undrar "Behöver jag dra rör från fläkt till skorstenen på taket?" Förmodar att du sätter fläkten i en av kanalerna o då behöver du inte det. Kolla så att du har drag. Kanalen blir röret.
 För att få tätt mellan gips o skorstens vägg kan du väll täta med bruk. Vattna bara mur väggen rejält med blomsterspruta så blir putsen sittandes.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bygga in skorstenv
« Svar #4 skrivet: 07 nov-17 kl 14:50 »
 Hur gör du den dagen du fattat beslut att fästa något på den nu fint vitade tegelmurstocken? En hängare för handukar el liknande.
Vist kommer då slagborrmaskinen el. borrmaskinen med slag fram. För min del är det i detta läge jag inte vet vad vidare. Vet bara att när väl hålet är gjort så har man en orange ton på väggen. Det feta tegeldammet som är stört omöjligt att få bort om väggen är behandlad med kalk el någon öppen färg.
 Är det så att manmåste tejpa plast för att slippa detta ellerfinns det något annat knep?
 Har försökt at damsuga under tiden borrningen gjorts men med endast lite mindre färgning som resultat.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ojoj

  • Inlägg: 89
SV: Bygga in skorstenv
« Svar #5 skrivet: 11 nov-17 kl 10:26 »
Tack för hjälpen och svaren Ärt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser