Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har flyttat ut på landet och vill skaffa nått slags lantdjur men vilket?  (läst 4703 gånger)

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
Har flyttat ut på landet och bor i utkanten av en by med en skog bakom huset i västra Götaland. Har en tomt på 4500 kvm och tänkte avvara ca 1000 kvm till en hage. Just nu är där en skog som är ca 10/30 år gammal, så ganska unga träd, ormbunkar, snår, ljung och lingon/blåbärbuskar. Skulle gärna vilja ha höns men finns räv i skogen. Funderade då på smålandsgäss men de lägger inte så mkt ägg. Sambon gillar getter. Kan man köra en mix med de här tre djuren? Tänkte att gässen kanske skrämmer bort räven och ger hönsen lite skydd. Eller ska man bygga en rävsäker hönsgård. Känns svårt att bygga en på 1000 kvm och vill gärna ha de lite frigående. Finns även hök i området.

Någon som har några råd eller förslag? Eller tips på böcker och länkar där jag kan lära mig mer. Kommer inte skaffa något förens till våren hur som helst.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Välkommen till detta forum!

  Om det finns räv och hök, så är ju smådjur typ höns eller kaniner inte så lyckat.  Getter klarar sig hyfsat mot mindre rovdjur, men är själva mycket hårda mot växtligheten.  Om de inte gillar serveringen, så går de gärna till grannen och skalar några äppelträd ...   :o

  Jättetrevligt med frigående djur, men på natten när ni sover, och när ni åker bort, bör de vara skyddade av en rovdjurssäker bostad, där de har allt de behöver av vatten, mat och viloplatser.  Kolla även om det finns t ex mink eller större köttätare i trakten!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

andtol

  • Gäst
Jag tycker absolut ni ska börja med höns. Hönshus, en bra och säker hönsgård på runt 50 kvm och sen får de gå fritt o och när det passar. Det fungerar för oss. Vi har haft många planer men det är bara hönsen som blivit verklighet. :) Höns tar 5-10 minuter om dagen och lite längre en dag i veckan om det inte händer något speciellt.

Hönsgården gör att man kan lämna hönsen utan att vara orolig för att de ska ätas upp, gå in till grannen och röja eller något annat otrevligt. Bra också för de som passar hönsen när man är borta.

Här finns några trådar om hönsgårdar:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=187680.0

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=186361.0

Vi har en trädgårdskompost i hönsgården, dvs vi lägger ogräsrens, gräsklipp och annat där. Hönsen gillar att sprätta runt samt det blir fin jord så småningom.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
Jag röstar nog också för höns om inte målet med det hela är att öppna upp markerna. Relativt lättskötta och lätt att komma igång med. Om räven eller andra rovdjur är ett problem kommer att visa sig och det är kanske inte hela världen att bli av med en höna då och då.

farfar

  • Inlägg: 55
    • Småland



Ni kan ha några bikupor också,förslagsvis.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Att ha getter på bara 1000kvm eller 0,1 hektar är alldeles för lite betesmark. Det kommer bli som på djurpark där de blir utfodrade med hö året om och parasittrycket kommer bli hårt. Det kommer vara bajs överallt och du kommer behöva mocka hagen efter några år om de går där året runt. Du skrev inget om att du vill behålla träden men jag har några bockar i en skog som planterades för 15 år sen och de har förstört varenda tall och gran.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
Höns går utmärkt.
Vi har Örn och diverse rovfågel som flyger över våra och räv som drar omkring på kvällarna
men det går fint. dock inte så ofta som våra går fritt ute utan har istället en rejäl hönsgård med nät över .

Det händer fortfarande att frugan utbrister "är så glad att vi skaffade höns dom är så roliga"
kan varmt rekommendera höns.

vi har hönselnät så man kan låta dom gå fritt men fåglarna kan jag inte skydda dom mot då

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Gäss är jättebra självhushållningsdjur tycker jag,  men de behöver bete, fint, kort  gräs.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
Hej! tack för alla svar. Känns att det är lite mkt meck med getter och att de får för lite utrymme som någon sa. Men vad tror ni om att blanda gäss och höns? Gäss blir det enbart om jag löser vatten frågan till dem.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Om du menar blanda dem inne så är det inte lämpligt. Jag tror inte ens att det är tillåtet.  Men i alla fall olämpligt, gässen kan gå mycket hårt på hönsen om de skulle bli osams i ett begränsat utrymme. Jag har några höns som dött eller måst avlivas för att de förirrat sig in i gåskojan och jag ovetande stängt in dem för natten.
Ute på stora ytor är det inga problem.
Men som jag skrev, gäss måste ha bete, fint bete. Och de kan ha en stor balja eller plaskdamm för barn att bada i.
Stora gräsmattor och fruktträd, där klarar sig gässen så gott som helt utan annan utfodring under stor del av året.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
Om du menar blanda dem inne så är det inte lämpligt. Jag tror inte ens att det är tillåtet.  Men i alla fall olämpligt, gässen kan gå mycket hårt på hönsen om de skulle bli osams i ett begränsat utrymme. Jag har några höns som dött eller måst avlivas för att de förirrat sig in i gåskojan och jag ovetande stängt in dem för natten.
Ute på stora ytor är det inga problem.
Men som jag skrev, gäss måste ha bete, fint bete. Och de kan ha en stor balja eller plaskdamm för barn att bada i.
Stora gräsmattor och fruktträd, där klarar sig gässen så gott som helt utan annan utfodring under stor del av året.

aha jag förstår. Tack för svar. Ska inte blanda dem då.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
Jag har haft massa djur förut men inte lantdjur. Kommer nog bli höns till våren och om det går bra så kanske jag utökar om några år.

Väldigt trevligt forum när man kan komma med dumma frågor utan att bli fördummad!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Ankor  betar gräs, lägger ägg, och är goda att äta. Dom behöver bara någon stans att doppa fötterna. Om du varje kväll stänger inne dina fjäderfän, drar du inte på dej räv.
kretslopp

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Då blir nästa fråga vilken hönsras du vill satsa på.  Det finns både högproducerande nya raser och gamla härdiga utrotningshotade allmogeraser.

  Och inga frågor är dumma, möjligen kan de ha ställts förut!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Och frågan:   ägg eller kött eller båda.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Höns kaniner gäss och ankor. Betar av och ger då kött ägg dun och skinn. Perfekt för en självhushållar skala.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
Jag är positivt överaskad över kaniner. Enkla att sköta, trevliga djur att ha att göra med och ger både gott kött och fin päls. Rejält produktiva också och stora delar av året bor de i betesbur och betar av våra gräsmattor (med tillskottsfoder så klart.) Rekommenderas varmt! Våra betesburar är lite tyngre än de brukar vara men de håller lätt ute både räv och rovfågel samtidigt som kaninerna kan få röra sig o
ch beta ute.

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
Hejsan och vad roligt att du frågar!  :-[ Jag bor själv(med sambo o dotter) ute på landet sen 10 årI Kinda Östergötland.. men har flyttat till tre olika ställen, nu blir vi ägare till en gård på 6hektar. Jag skaffade mina Kindahöns för 10 år sedan och fortsätter med den rasen, så roligt att hjälpa en utrotningshotad art (tror nu att de klarar sig). .Mitt råd är att göra en stor inhängnad för hönsen runt/längs med hönshuset, med bra nät och tak både plåt/plast och nät, gärna sätta eltråd runt hönsgården så de är säkra, när du är hemma kan de vara mera frigående... Jag har även Gotlandskaniner i mitt självhushåll, men de får vara i stora burar/häng. Kaninerna tycker jag är lättare att slakta än tupparna, och så tar man tillvara allt, då skinnen brukar vara fina, de är även lätta att föda upp och äter mest gräs/grenar ... Jag har sen ett år även skaffat Göingegetter, så får jag ytterligare kött, mjölk och skinn. Här på gården finns en massa sly, och här får de gå fritt. Jag har även hästar ( för dels betet och min eget behov av motion) hund (har även ett litet "hundpensionat", och jag är även hundfrisör) och såklart katter. Hoppas att det gav dig lite bra tips  8)
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Då puffar även jag för allmogeraser.  Några av dem är inte hotade, men de flesta har kvar egenskaper som passar bra till ett litet självhushåll.  De moderna högförädlade raserna har helt andra egenskaper, t ex snabb tillväxt, vilket ofta ger problem om djuren får leva lite längre.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
Har inte bestämt mig för vilken ras av höns ännu. Gillar utseendemässigt Bohuslän-dals svarthöna, Appenzeller spetshättad  och Sebright (jag verkar köra ett svartvitt tema här  ;D)

 Knölgås är väldigt vacker och angorakaniner har ju fantastisk päls. Har aldrig slaktat ett djur (jo nån fisk jag fiskat) så djur till slakt är antagligen inte det första jag kommer skaffa och det kommer bero lite på tid ork och lust i framtiden men äggläggande höns känns som ett lagom projekt att börja med. Ska försöka hitta en bra plats i trädgården(skogen) där jag kan ha hönsgården och bygga den. Har lite bergig och sluttande tomt så inte helt självklart.

Kanske borde åka till någon djurpark där de har olika svenska lantraser. Finns lite i Slottsskogen i Göteborg men någon kanske har något annat tips där man kan se lantdjur?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser