Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röda kvalster nyköpta höns  (läst 3156 gånger)

Linn Dennerfjord

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
Röda kvalster nyköpta höns
« skrivet: 20 sep-17 kl 21:32 »
Hej. Vi har köpt höns från samma ställe. De första två köpte vi i fredags och 4 till igår. Nu har jag upptäckt att de förmodligen har röda kvalster. Ett kvalster föll av på mig som var fyllt av blod samt kliar dom sig hela tiden stackarna.
Nu när jag pratar med säljaren så har de haft dessa skadedjur innan. Säljaren föreslår att jag får lämna tillbaka hönsen. Men nu undrar jag om det hjälper att lämna tillbaka. Behöver inte hela hönshuset och hönsgården saneras för att inte framtida höns ska bli smittade?
Hur ska jag gå tillväga?

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Röda kvalster nyköpta höns
« Svar #1 skrivet: 20 sep-17 kl 21:40 »
Hej. Vi har köpt höns från samma ställe. De första två köpte vi i fredags och 4 till igår. Nu har jag upptäckt att de förmodligen har röda kvalster. Ett kvalster föll av på mig som var fyllt av blod samt kliar dom sig hela tiden stackarna.
Nu när jag pratar med säljaren så har de haft dessa skadedjur innan. Säljaren föreslår att jag får lämna tillbaka hönsen. Men nu undrar jag om det hjälper att lämna tillbaka. Behöver inte hela hönshuset och hönsgården saneras för att inte framtida höns ska bli smittade?
Hur ska jag gå tillväga?

Köp kiselgur lägg lite i redena och gnugga in det på sittpinnen.
Du kan även ha i lite i en PET-flaska med hål i korken som du använder att pudra på hönsen.
För att säkra att du inte får ett större angrepp så slammar du upp ett par matskedar i vatten och slår i en sprayflaska. Detta sprutar du i alla springor du hittar inne i hönshuset.

Räkna med att du får tillbaka det nästa år igen och ha en handlingsplan i beredskap.
Du kan även ha kiselgur i sandbadet (finjordsbadet) du kan även slå ren vedaska i det.

Håll hönshuset ouppvärmt hela vintern om du inte har det ruskigt kallt klimat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Röda kvalster nyköpta höns
« Svar #2 skrivet: 21 sep-17 kl 07:15 »
Kör inte vedaska till hönsen! Det fräter på huden om det blir fuktigt, har diskuterat detta med SVA. Förr kokade man lut av aska...
Ett tips är att ta en tom kryddburk och fylla på med kiselgur så slipper man borra i en pet flaska, lite smidigare att hantera.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Röda kvalster nyköpta höns
« Svar #3 skrivet: 21 sep-17 kl 07:56 »
Man kan även göra tvål av aska..... och dynamit av kiselgur....  Allt beror nog på hanteringen.

Postat med Alternativ.nu´s app


pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Röda kvalster nyköpta höns
« Svar #4 skrivet: 21 sep-17 kl 08:43 »
Vill bara att man ska ha en liten aning om det, ingen av oss vill ju göra djuren mer illa.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Röda kvalster nyköpta höns
« Svar #5 skrivet: 21 sep-17 kl 08:48 »
Kör inte vedaska till hönsen! Det fräter på huden om det blir fuktigt, har diskuterat detta med SVA. Förr kokade man lut av aska...
Ett tips är att ta en tom kryddburk och fylla på med kiselgur så slipper man borra i en pet flaska, lite smidigare att hantera.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nu pratar vi inte om några stora mängder vedaska, Max ett par tre procent.
Har man tänkt till så har man även sitt bad under tak, vilket förhindrar att det blir fuktigt.

Men om man har i stora mängder vedaska så kan det innebära hudproblem för hönsen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Röda kvalster nyköpta höns
« Svar #6 skrivet: 21 sep-17 kl 10:08 »
Bra svar! Många har nog dålig koll på hur mycket aska som går att använda och då kanske det blir för mycket. Även jag tar till mig av den kunskapen 👍

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Livasandra

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
SV: Röda kvalster nyköpta höns
« Svar #7 skrivet: 21 sep-17 kl 21:55 »
Jag fick tyvärr också med röda hönskvalster när mina höns flyttade in, men hade tur och märkte det snabbt innan det hade hunnit balla ur ordentligt. Såhär gjorde jag (notera att jag är ny på höns, så mina åtgärder baseras på sånt jag läst och hört av andra som har höns):

• Ut med allt ur hönshuset; pinnar, reden, spån - allt som inte är en del av byggnaden.

• Torrstädning - jag ville inte tillföra fukt eftersom kvalstren uppskattar fukt.

• Fyllning av alla skrymslen - alla större och mindre springor fylldes med byggfog för att minimera mängden gömställen för äcklen.

• Nya sittpinnar, nya reden (i plast för att de ska vara lätta att rengöra), foder och vattenautomaten diskades, likaså plastbaljan med sandbadet.

• Jag fick en hink Smite av svärmor, vilket jag pudrade friskt med i spånet, i i redena, i sandbadet, på sittpinnarna, och där väggarna möter golvet. Dessutom kan det blandas med vatten, så jag sprayade tak och väggar kring skruvhål och liknande. Då fick det väl bli lite fukt ändå...

• Jag valde att droppa hönsen med frontline. Inte ett solklart val, men det kändes bäst så.

Efter kanske tio dagar gjorde jag om hela städproceduren igen, bytte alla pinnar, allt spån, allt i sandbadet, diskade det som gick att diska.

Första veckan såg man fortfarande kryp, men sedan slutet på juli har jag inte sett ett enda. Jag tror inte jag blivit av med dem, men jag har åtminstone decimerat antalet rejält.

Numera kör jag Smite i redena och i sandbadet, jag sprayar sittpinnarna med kvalster x, jag har bara spån i redena (inget hö/halm) och ger dem ett medel i vattnet som gör att kvalstren tydligen inte ska kunna tillgodogöra sig blodet de suger från hönsen. Det är inget kemiskt, utan är gjort på bl.a. timjan, renfana och palsternacka. Hensupp+ bio heter det.

Jag vågar inte hoppas på att de är borta på riktigt, men det kändes ofantligt skönt att jag lyckades kväva det relativt snabbt och enkelt. Men nog fasen är det äckligt när man upptäcker dem, tvi vale. Det blev helt klart gråt och tandagnisslan när jag insåg att jag hade fått in dem i det alldeles nygjorda hönshuset  ::)

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Röda kvalster nyköpta höns
« Svar #8 skrivet: 22 sep-17 kl 06:26 »
Frontline är inget val jag skulle göra med tanke på fipronil.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Röda kvalster nyköpta höns
« Svar #9 skrivet: 22 sep-17 kl 08:05 »
Frontline är inget val jag skulle göra med tanke på fipronil.

Postat med Alternativ.nu´s app


Håller verkligen med dig, jag skull tom ifrågasätta folks förstånd när dom använder detta gift.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tösen2

  • Inlägg: 3
    • Västmanland
SV: Röda kvalster nyköpta höns
« Svar #10 skrivet: 25 sep-17 kl 14:30 »
Var kan man köpa hensupp+bio?

Postat med Alternativ.nu´s app


Livasandra

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
SV: Röda kvalster nyköpta höns
« Svar #11 skrivet: 26 sep-17 kl 08:42 »
Var kan man köpa hensupp+bio?

Postat med Alternativ.nu´s app


Jag har köpt det på en lokal gårdsbutik (http://www.gottnehk.se), men var de i sin tur köper den vet jag tyvärr inte.

Henko40

  • Inlägg: 13
    • Bohuslän
SV: Röda kvalster nyköpta höns
« Svar #12 skrivet: 04 okt-17 kl 17:53 »
Hej Linn

Jag är med nybörjare på höns, och i somras så fick jag världens invasion av de röda små jävlarna. Polarna sa ”slakta, bränn ner hönehuset och köp ägg på Ica”

När jag frågade här på siten fick jag ungefär 1000 olika svar. Jag pratade med en tjej på granngården, hon hade koll så hon rådde mig till följande, vilket jag också gjorde:

Skickade ut hönsen. De fick sova i trädgårdens buske över natten. Tog ur allt löst i hönshuset (även det där inte de små asen gömde sig). Ångtvättade ( Biltema typ 149kr) hela huset. De små jävlarna dör av värme. Sen latexfog i varenda springa. Målade. Nya sittpinnar, reden i metall. (Bakom de gamla träredena och fästen till sittpinnarna höll de flesta till.

Sen köpte jag kiselgur på granngården. Strödde ett tunt lager nästan överallt. Ofarligt för hönsen (men skvätt inte det direkt på dem), men sätt på dig en andningsmask modell p3, för det är så fint och dammar satan när du strör ut.

Tre dagar efter saneringen hittade jag minimalt med kvalster. De sätter sig i klunga på dagarna, och eftersom det inte fanns några springor kvar, så hittade jag dem lätt. Skvätte kiselgur på dem. Idag hittar jag inte kvalster även om jag tokletar.

Jag blandade kiselgur i sandbadet. Om det hjälper eller inte vette fan.

Alla kurer med aska och grejor vet jag inget om, men tjejen på Granngården hade koll.

Lycka till och hör av dig om du undrar nått.

Henke


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser