Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra stor motorsåg  (läst 1903 gånger)

MrKylen

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Hyra stor motorsåg
« skrivet: 13 sep-17 kl 13:41 »
Hej!
Jag har en stor askstock liggande, det skulle vara roligt att försöka såga upp den till plankor. Stockens storlek gör att sågning på plats är det alternativ jag kan se. Ställer därför frågan om någon har en timmerjigg med tillhörande motorsåg modell större som kan tänka sig att hyra ut sin utrustning till mig? Helst i södra Västergötland eller västra Småland. Förutom skälig hyra står jag naturligtvis för kostnaden om en skada på klyvkedjan skulle uppstå, det kan ju finnas ett o annat i gamla trädgårdsträd...

/MrKylen

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hyra stor motorsåg
« Svar #1 skrivet: 14 sep-17 kl 14:18 »
Hoppas du hittar nån med utrustning i närheten. Det är riktigt kul och resultat blir hyggligt ifh. till arbetsinsats och hur enkel utrustningen är.

Man får tänka, planera och hålla tungan rätt i mun bara. Det som blir skrot får göra nytta i kaminen istället.

Novis på motorsåg och denna stock var mitt första försök. Biten på första bilden är 2,5m lång. Stihl 391 med 40cm svärd och timmerjigg.

Körde i spik två gånger så jag fick träna på att fila också.  :)

MrKylen

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Hyra stor motorsåg
« Svar #2 skrivet: 14 sep-17 kl 15:25 »
Vackert med almvirke! :)
Ja jag hoppas nån som har största sortens såg (över 100 kubik) svarar. Själv har jag en Solosåg, men det går inte att få upp askstocken på den, utan den måste sågas på plats.

Samuel1234

  • Inlägg: 15
SV: Hyra stor motorsåg
« Svar #3 skrivet: 15 jan-18 kl 22:09 »
Det kan vara svårt att såga i stockar  som legat länge och torkat. Sprickbildningar och stenhårt.

Vi har ett sågverk och sågar aldrig äldre än en vecka gamla stockar


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 4 användare
ärt, xaelanar, LimJans, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser