Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aronia.  (läst 1951 gånger)

Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
Aronia.
« skrivet: 28 aug-17 kl 19:51 »
Hur länge fryser ni era bär innan ni tillagar dem? Har läst allt mellan 1 dag till 1 vecka...
Och plockar ni dem först när alla är svarta? Jag måste vara lite snabb för mina höns flyger upp i busken och käkar allt vad de förmår [emoji28] ( Dvärghönsen dvs.)

Postat med Alternativ.nu´s app


Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Aronia.
« Svar #1 skrivet: 13 sep-17 kl 12:19 »
Ingen som vet? :-)

Postat med Alternativ.nu´s app


Berberis

  • Inlägg: 1596
    • Närke
SV: Aronia.
« Svar #2 skrivet: 13 sep-17 kl 18:07 »
Et dygn borde väl räcka.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Aronia.
« Svar #3 skrivet: 13 sep-17 kl 18:24 »
Det är ju en enzymatisk process, men det händer ju inte mycket förrän de sedan tinar. Nedfrysningen gör ju bara att celler expanderar och spricker, vilket låter enzymerna komma i kontakt med kolhydrater som sedan kan brytas ned till kortare socker molekyler

Bergamott

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Aronia.
« Svar #4 skrivet: 07 okt-17 kl 18:58 »
Hej! Jag fryser dem för att de ska hålla ett helt år. Men det kanske har en positiv effekt också på näringsupptaget sen.
Men sen tar jag fra en näve då o då, tinar i lite vatten, mixar med mixerstan, låter rinna igenom duk o sen "huttar" då o då.
Jag vill inte hetta upp för att bevara vitaminerna.

Men jag brukar plocka dem helt svarta och det brukar vara i september-oktober- (november).

Lycka till!
Flyttbar stadslantis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser