Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordärtskockor  (läst 2049 gånger)

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
Jordärtskockor
« skrivet: 23 aug-17 kl 14:34 »
När kan man ta upp av  jordärtskockorna? Är ju bara så sugen att smaka dom 🏵 Är även mycket tacksam för lite goda recept på kockorna 🏵 Har aldrig smakat dom, men har satt rätt många i år för att alla man pratade med sa att dom är så goda 😊

Är mycket tacksam för alla svar 🌸
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Jordärtskockor
« Svar #1 skrivet: 23 aug-17 kl 15:06 »
Jag gillar att låta de koka med i potatismos, eller att ha dem i potatisgratäng. Eller varför inte göra soppa på dem? :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Jordärtskockor
« Svar #2 skrivet: 23 aug-17 kl 15:29 »
Där jag håller till bör nästa månad vara perfekt skördetid.

Smaken påminner något om selleri men är mildare.

Tyvärr råkade jag ta död på större delen av beståndet i samband med grävarbeten förra året, men håller på att återskapa beståndet av några enstaka knölar jag hittade...
De växter sanslöst fort i kruka när de väl kommit igång...  8)

Dock behöver de än ännu större kruka såg jag... Trots att jag tyckte att jag valde en jättelik kruka för det som förhoppningsvis skall bli nästa års utsäde.
(Var tvungen att dra upp dem inomhus då det var för sent att plantera ute på vanligt vis då jag upptäckte det... Så blev en nödräddninsauktion... )

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Jordärtskockor
« Svar #3 skrivet: 23 aug-17 kl 16:27 »
Tack för svar 🏵 Lägg mer än gärna in hela recept till mig 🏵 Himla tacksam då 😊
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Jordärtskockor
« Svar #4 skrivet: 23 aug-17 kl 18:17 »
Det är bara att borsta, skala och koka dem, sedan mosa dem ihop med potatisen till mos och tillsätta några deciliter mjölk (godast med mjölk, men vatten fungerar, exakt hur mycket beror på hur tjockt mos man önskar så det är svårt att ge exakta mått...) eller vatten och ett eller två nypor vitpeppar om man vill, samt ett par matskedar smör om man äter smör.

De skall koka ungefär lika länge som pärerna, så man får sticka med en provsticka om man är osäker.

Edit, det går säkert att lägga dem i samma kastrull, tror jag...
Det är mest saker som kålrot och sådant som kan behöva koka längre.

I en gratäng skivar du dem som vanligt och lägger några skivor ihop med potatis skivorna (har inte i skallen nu hur man gör gratäng, men det är inte så svårt...), dock inte så mycket som andelen potatis då smaken blir ganska dominerande annars.

Man kan även rosta dem som de är, (efter skölja, skala och putsa) tillsammans med andra rotsaker, som potatisklyftor, palsternackor, morötter, rödbetor, mm.
Bäst med litet färsk aoli till (likt majonäs med litet citron och vitlök i, bäst med egengjord, majonäs är matolja, äggula, fransk senap och litet salt är egentligen inte så svårt att göra själv, bara man är noga när man droppar i oljan så att det inte skär sig...), (Tyvärr vet jag inte hur man gör helt vegetarisk sås till rostade grönsaker men det borde gå).
Glöm inte at tolja formen föst så att inte grönsakerna bränner fast för mycket.

Kör på kanske 175 grader tills de är mjuka och fina, man kan salta efteråt om man vill individuellt om man önskar salt på.




 


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Jordärtskockor
« Svar #5 skrivet: 23 aug-17 kl 18:44 »
Jag gillar soppa. Koka dem mjuka. Kör med stavmixer. Smaksätt med salt, peppar och grädde i valfria mängder. Låt koka upp. Servera med nybakt bröd med smör på.

Om det skall lyxas till lite extra så köp en pava torrt vitt vin. Häll en del i soppan samtidigt med kryddorna och drick resten till. Riktigt smarrigt.

Mvh
Magnus

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Jordärtskockor
« Svar #6 skrivet: 23 aug-17 kl 19:48 »
Tack snälla för era recept 🏵 Mycket uppskattat
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Nekjam

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Jordärtskockor
« Svar #7 skrivet: 25 aug-17 kl 08:59 »
Jordärtskockor blir missfärgade snabbt. Häll lite potatismjöl i vattnet så hindras det.

Sent from my SM-A320FL using Alternativ.nu mobile app


Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Jordärtskockor
« Svar #8 skrivet: 25 aug-17 kl 10:36 »
Tack! Är detta när dom ska kokas?
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser