Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten pump  (läst 1873 gånger)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
Vatten pump
« skrivet: 15 aug-17 kl 20:56 »
En liten fråga klarar en sådan här vatten automat av att ge vatten 400m och 30 meter i höjdskillnad . Det är mest avståndet ja tänker på ska ha för att vattna landen eler vad ska ja ha för pump ?  http://www.lantbutiken.se/butik/bevattningspump-och-hydroforpump-fran-al-ko-/10276-pumpautomat-aquajet-132m-g.html

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Vatten pump
« Svar #1 skrivet: 15 aug-17 kl 21:24 »
Hur stort vattenflöde behöver du och vilken dimension har du tänkt dig på sug- och tryckledning?

I specarna för pumpen saknas en fullständig pumpkaraktäristik, visserligen finns det ju siffror på sug- och tryckhöjd (dela dem med 10 så får du trycken i bar), och det finns en siffra på kapaciteten i liter per minut, men det står ingenting om hur de hör ihop med varandra.
Det kan ju tänkas att kapaciteten är angiven vid tryckskillnaden 0, dvs då den får pumpa rakt ut i luften utan mottryck, och att max höjder är angivna då flödet har sjunkit till 0.
Man skulle vilja se ett tryck-flödesdiagram för pumpen, för att sedan kunna beräkna om den fyller sin funktion tillsammans med resten av din tilltänkta anläggning.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vatten pump
« Svar #2 skrivet: 15 aug-17 kl 21:38 »
Min tanke var att använda 1"slang i både sug och tryck för minsta motstånd . . Sugsidan kommer knappast ha någon nivåskillnad alls om det nu skulle ha någon betydelse. Tyvärr vet ja inget mer om pumpen än vad som anges . Ska ja satsa på någon annan pump i stället i så fall tages tips tacksamt emot .

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Vatten pump
« Svar #3 skrivet: 15 aug-17 kl 21:41 »
Hur skall du vattna landen? Är det självtryck från lagringstank på stället och pumpen bara skall transportera vattnet dit från källan?

Här är en tryckfallstabell från rinkaby rör: https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Skall du förflytta vattnet, så kan det i teorin gå med ett 50 ellr 60mm transportrör, men utan garantier.
Du tappar 1 bars tryck per 10m höjdskillnad. Där -3bar.
Avstånd: enl tabellen 80l/m på 50mm rör -0.3bar. (per 100m)

Så innan du kommit nånstans så skall pumpen klara minst 4.5 bars tryck för att du skall få lite flöda i andra änden.
Flödet minskar och något över distans.

Med reservation för felberäkningar osv.

Men att sprida vattnet på "landet" det är en helt annan ekvation där behövs mer info.

/Rikard

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vatten pump
« Svar #4 skrivet: 15 aug-17 kl 21:50 »
Hur skall du vattna landen? Är det självtryck från lagringstank på stället och pumpen bara skall transportera vattnet dit från källan?

Här är en tryckfallstabell från rinkaby rör: https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Skall du förflytta vattnet, så kan det i teorin gå med ett 50 ellr 60mm transportrör, men utan garantier.
Du tappar 1 bars tryck per 10m höjdskillnad. Där -3bar.
Avstånd: enl tabellen 80l/m på 50mm rör -0.3bar. (per 100m)

Så innan du kommit nånstans så skall pumpen klara minst 4.5 bars tryck för att du skall få lite flöda i andra änden.
Flödet minskar och något över distans.

Med reservation för felberäkningar osv.

Men att sprida vattnet på "landet" det är en helt annan ekvation där behövs mer info.

/Rikard
Är det någon mening att större slang än vad som ingång och utgång är Kanske bäst att ha två pumpar då och pumpa till tak med den ena för att sen sprida meden andra ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vatten pump
« Svar #5 skrivet: 15 aug-17 kl 21:50 »
400 meter 1" PEM-slang bromsar ju en del (motsvarande 16 meter lyfthöjd vid 15 liter per minut), men det beror ju på vilket flöde du vill ha. Skulle gissa att du max får 10 liter per minut med den pump du tittat på ihop med 400 m 1" PEM och 30 m i lyfthöjd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vatten pump
« Svar #6 skrivet: 15 aug-17 kl 22:05 »
Hur är det med ström där du skall ha pumpen stå? Om det är 400 m dit så bör du nog köra med en 3-faspump. Här är en som har tryck kvar när den pumpat fram vattnet. https://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-borrhalspaket-twi-5-308-dm-2/

Har du ström hyfsat nära pumpen kan du ju köra med den du tittade på, eventuellt med en extra hydrofor nära dina land. Men nu antar jag förstås att du bara skall ha vatten till hushållsodling, inte kommersiell jordgubbsodling ;D

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vatten pump
« Svar #7 skrivet: 15 aug-17 kl 22:18 »
Jag skulle inte köpa en pump som inte redovisar flödesdiagram. Man vet liksom inte vad man får.

Mvh
Magnus

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vatten pump
« Svar #8 skrivet: 15 aug-17 kl 22:26 »
Verkar som det är vettigast att skaffa en gammal tank och fylla upp meden dränk bara pumpen och med elverk som strömkälla man har för att sen ställa vid odlingarna som man sen kör med en liknande pumpautomat när man vattnar sina odlingar .  För som det ser ut nu så drar ju kostnaderna i väg med slag och pump samt elkabel.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Vatten pump
« Svar #9 skrivet: 15 aug-17 kl 22:30 »
En grövre slang minskar tryckfallet över distans vilket ger högre flöde i slutet.

Exempel:
80l/min (troligtvis vid pumpens utlopp).
Max 61m lyfthöjd ger max 6bar med användbart flöde/tryck.
Tryckhöjd 30m = 3bar.

100m 25mm ger tryckförlust ~5bar vid 80l/min. Men bara ~0.6bar vid 20l/min.

Lägre flöde ger möjlighet att skicka vattnet längre bort innan pumpen inte orkar pumpa vattnet längre.

Om du istället tar en 100m 50mm slang, så ger 80l/min tryckförlust på ca 0.3bar.
Du får altså mycket mer flöde över en längre sträcka med grövre slang.

Men jag skulle nog föreslå en lite kraftigare pump, kanske en annan typ av pump. Lägre flöde med högre tryck.
Då orkar pumpen skicka vattnet längre.

Om det inte finns el på slutstället, så skulle jag rekomendera en reservoar likt vattentorn (någre ibc-tankar 2m upp i luften och självtryck till droppslang eller liknande.
Kanske solceller och 12 eller 24v pump på batteribank.
Alt. elverk när det skall vattnas.

/Rikard

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vatten pump
« Svar #10 skrivet: 15 aug-17 kl 22:44 »
Tackar för alla svar.  Får  helt enkelt lösa vatten frågan på ett helt annat vis då kostnaderna drar i väg märker ja .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vatten pump
« Svar #11 skrivet: 15 aug-17 kl 22:52 »
Ja, billigt blir det inte... ca 4000kr för 1" slangen (16 000kr för 2").

Men med en tank vid odlingarna så kan ju pumpen minimeras och då duger kanske en sådan här http://www.ebay.com/itm/24V-Stainless-Shell-Submersible-3-2GPM-4-Deep-Well-Water-DC-Pump-Solar-Battery-/192189547616?epid=884022862&hash=item2cbf63c460:g:IsAAAOSww9xZG~Yo

Skillnaden i pris mellan 1" slang och det klenaste, 16mm, är så liten att det känns dumt att föreslå.


Samla upp regn till en tank är billigast.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vatten pump
« Svar #12 skrivet: 15 aug-17 kl 23:00 »
Ja, billigt blir det inte... ca 4000kr för 1" slangen (16 000kr för 2").

Men med en tank vid odlingarna så kan ju pumpen minimeras och då duger kanske en sådan här http://www.ebay.com/itm/24V-Stainless-Shell-Submersible-3-2GPM-4-Deep-Well-Water-DC-Pump-Solar-Battery-/192189547616?epid=884022862&hash=item2cbf63c460:g:IsAAAOSww9xZG~Yo

Skillnaden i pris mellan 1" slang och det klenaste, 16mm, är så liten att det känns dumt att föreslå.


Samla upp regn till en tank är billigast.
Haren dränkbar pump och elverk som ja kan använda för att fylla tankarna . liksom ja har en vanlig pump som ja kan ha att vattna med och en traktor för transporten. hade tänkt slippa det men det är enda alternativet.  Så tankar får införskaffas om man inte hittar en lämplig som redan står på underrede på 2-3 kubik.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser