Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa röjsåg/grästrimmer  (läst 4873 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Köpa röjsåg/grästrimmer
« skrivet: 02 aug-17 kl 20:06 »
Vad finns det som är bra?
Kan man ha samma för gräs, sly mm.?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #1 skrivet: 02 aug-17 kl 20:26 »
Jag har exakt samma fråga, skulle vilja fylla på med frågan, är de moderna eldrivna någonting att ha (som alternativ till bensindrivet) om det gäller denna typ av arbeten?


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #2 skrivet: 02 aug-17 kl 21:09 »
Husqvarna gör bra grejer

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #3 skrivet: 02 aug-17 kl 21:09 »
Man måste värdera sitt behov nogsamt.
Har man en i stort sett bara gräs så räcker det med hobbymodeller som säljs på bilbuttrix och andra liknande butiker.
Har man en del sly så är det försvarbart att gå in på tex swedol eller andra urkesbutiker och köpa en maskin där.

Men skall jag sammanfatta det på ett enkelt sätt så skall man köpa proffsmaskiner direkt för hobbyskrotet håller inte.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #4 skrivet: 02 aug-17 kl 22:08 »
Det finns ju redan en tråd om den saken. I synnerhet tycker jag skogalitens inlägg http://www.alternativ.nu/index.php?topic=187539.msg1752859#msg1752859 om hur man definiera olika sorters maskiner bidrar till att reda ut en mängd frågetecken.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #5 skrivet: 02 aug-17 kl 23:18 »
Jag har en gammal husqvarna 227 och en 336fr båda är fantastiska maskiner 227 är mer dämpad i handtagen så man kan köra i evigheter utan att bli skakig. Dock är den 1 år gammal nu och sjunger på sista versen.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #6 skrivet: 03 aug-17 kl 09:13 »
Husqvarna gör bra grejer

Jag har en gammal husqvarna 227 och en 336fr båda är fantastiska maskiner 227 är mer dämpad i handtagen så man kan köra i evigheter utan att bli skakig. Dock är den 1 år gammal nu och sjunger på sista versen.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk



Här blir det förvirrat, om ena är slut efter ett år?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #7 skrivet: 03 aug-17 kl 09:15 »
Det finns ju redan en tråd om den saken. I synnerhet tycker jag skogalitens inlägg http://www.alternativ.nu/index.php?topic=187539.msg1752859#msg1752859 om hur man definiera olika sorters maskiner bidrar till att reda ut en mängd frågetecken.


Jo det var en bra beskrivning av olika typer av maskiner.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #8 skrivet: 03 aug-17 kl 09:19 »
Dags att ändra frågeställningen lite.

Kan man köpa en skogsröjsåg, som det även kan finputsas lite gräs med?

Vilken modell i så fall, som håller länge?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #9 skrivet: 03 aug-17 kl 09:30 »
Dags att ändra frågeställningen lite.

Kan man köpa en skogsröjsåg, som det även kan finputsas lite gräs med?

Vilken modell i så fall, som håller länge?

Ja, en av de mindre proffsmaskinerna funkar kanon till sånt.
Jag har en jonsered som jag är väldigt nöjd med.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #10 skrivet: 03 aug-17 kl 09:34 »
Ja, en av de mindre proffsmaskinerna funkar kanon till sånt.
Jag har en jonsered som jag är väldigt nöjd med.

Vilken modell?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #12 skrivet: 03 aug-17 kl 10:53 »
Hur är drev och sådant på den?
Går det att fylla drevet, eller är det hermetiskt tillslutet?

(Ser också gärna att maskinen håller mer än fem-tio år om det skall vara värt det...)


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #13 skrivet: 03 aug-17 kl 11:05 »
Hur är drev och sådant på den?
Går det att fylla drevet, eller är det hermetiskt tillslutet?

(Ser också gärna att maskinen håller mer än fem-tio år om det skall vara värt det...)

Det finns möjlighet att smörja drevet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #14 skrivet: 03 aug-17 kl 11:16 »
Ok, det var ju annars onekligen ett bra pris om den håller måttet.
Kombinationen klinga och snöre borde täcka upp det mesta tycker man om det inte är fråga om riktiga röjningsarbeten dvs. Men det har man ju andra maskiner till.

Måste se om de har den hemma här så att man kan känna på den i butiken...



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #15 skrivet: 03 aug-17 kl 11:34 »
Kan man köpa en skogsröjsåg, som det även kan finputsas lite gräs med?

Vilken modell i så fall, som håller länge?

Jag har en husqvarna 345 eller liknande som jag köpte för 7 tusen ny för kanske 7 år sen. Den använder jag både till att röja träd samt att röja gräs, men man måste byta sågklinga då till gräsklinga.
Den går på aspen så är väl inte så hemskt med avgaser, det som är jobbigast är ju vikten, den väger ca 8kg. Min syster har en grästrimmer i plast och som man laddar med el och enda fördelen med den är att den knappt väger något alls. Men jag gav upp med den, det kändes som en leksak och den klippte jättedåligt och måste laddas hela tiden.. Röjsågen kan man ändå köra med nån timme innan man måste tanka upp den igen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #16 skrivet: 03 aug-17 kl 12:33 »
Personligen bryr jag mig inte så mycket om vikten, bara det fungerar utan krångel till allt det är tänkt för.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #17 skrivet: 03 aug-17 kl 13:26 »
Mer viktigt än vikten (nu blev det dessutom vitsigt) är att den är ergonomiskt användbar - att selen går att justera så den passar en, att en normalt byggd person med lika långa armar och höger- respektive vänsterhand sedvanligt placerade kommer överens med handtag och reglage osv.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #18 skrivet: 03 aug-17 kl 13:43 »
Personligen bryr jag mig inte så mycket om vikten, bara det fungerar utan krångel till allt det är tänkt för.

Gäller det motorsåg också?

Mer viktigt än vikten (nu blev det dessutom vitsigt) är att den är ergonomiskt användbar - att selen går att justera så den passar en, att en normalt byggd person med lika långa armar och höger- respektive vänsterhand sedvanligt placerade kommer överens med handtag och reglage osv.

Ergonomisk, kanske inte det bästa, men en Predator kanske vore något?

https://www.youtube.com/watch?v=E9x8rBKC4BE

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #19 skrivet: 03 aug-17 kl 14:13 »
Blev nog nått fel. 10 år är den :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #20 skrivet: 03 aug-17 kl 14:56 »
Gäller det motorsåg också?

Beror väl på vad du syftar på...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #21 skrivet: 03 aug-17 kl 15:02 »
Vikt på motorsåg för mig beror på vad jag ska använda den till. Jag har en liten lätt för röjningsarbeten och en större kraftigare sak för att fälla större träd.
Tror min heter stihl 251 mycket lätt och kompetent såg. Kapade x antal kubik ved med den för ett år sedan utan att bli trött pga sågen.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #22 skrivet: 04 aug-17 kl 02:19 »
Röjsåg minst 45 kubik så blir du inte besviken...För mig Husqvarna har bra pris på en sådan maskin...Och ja man kan putsa runt rosrabatten med en kraftig maskin....Däremot om man köper en klen maskin ligger man pyrt till...

Pera

  • Inlägg: 13
    • Närke
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #23 skrivet: 04 aug-17 kl 08:47 »
Om du ska köra gräs med en proffssåg måste du ställa om högvarvs skruven så den surar på höga varv. Det hindrar att sågen värmenyper när du kör lång tid på högt varv. Men egentligen rekomenderar jag nog 2 olika maskiner. Någon frågade om el och Husqvarna visade på Elmia för några år sedan ett koncept med ett batteripack på ryggen integrerat i selen. Det borde vara en ideal grästrimmer idag.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #24 skrivet: 04 aug-17 kl 12:43 »
Mmm... Jag lånade en vanlig skogsröjsåg av proffsmodell förut av gamla modellen Husqvarna, noterade att drevet och axeln blev väldigt hett efter en dags intensivkörning i sly och högt gräs med trimmerhuvud, så antar att någonting var felinställt för kontinuerlig körning på höga varv då jag inte får detta problem i skogen, inte heller vid intensiv, obruten körning i grövre gallringar.


När det gäller motorsågar så är gamla proffsmodellen egentligen vekare gjord på några punkter än "bondmodellerna" då det är tänkt att man byter slitdelar med intervall vid yrkesmässig körning för att förhindra långa driftstopp (+att de kunde pressas hårdare, den tålde till och med att cylindern skar fast utan att motorn blev förstörd vill jag minnas... stod i manualen att man kunde rädda fodret med fin smärgel om det inte var förstört, om det också var totalförstört kunde man byta hela fodret.), men de som köpte dessa modeller för vanliga bondarbeten förstod tydligen inte detta så folk blev arga och trodde att det berodde på dålig kvalitet när slitdelarna rasade för att de aldrig blev bytta, så man svarade med att konstruera en ny modell särskilt för den marknaden som hade avsevärt kraftigare drevdelar, mm så att slitdelarna räckte betydligt längre vid måttlig körning, men vägde mer och var enklare uppbyggd.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #25 skrivet: 04 aug-17 kl 13:03 »
Mmm... Jag lånade en vanlig skogsröjsåg av proffsmodell förut av gamla modellen Husqvarna, noterade att drevet och axeln blev väldigt hett efter en dags intensivkörning i sly och högt gräs med trimmerhuvud, så antar att någonting var felinställt för kontinuerlig körning på höga varv då jag inte får detta problem i skogen, inte heller vid intensiv, obruten körning i grövre gallringar.


När det gäller motorsågar så är gamla proffsmodellen egentligen vekare gjord på några punkter än "bondmodellerna" då det är tänkt att man byter slitdelar med intervall vid yrkesmässig körning för att förhindra långa driftstopp (+att de kunde pressas hårdare, den tålde till och med att cylindern skar fast utan att motorn blev förstörd vill jag minnas... stod i manualen att man kunde rädda fodret med fin smärgel om det inte var förstört, om det också var totalförstört kunde man byta hela fodret.), men de som köpte dessa modeller för vanliga bondarbeten förstod tydligen inte detta så folk blev arga och trodde att det berodde på dålig kvalitet när slitdelarna rasade för att de aldrig blev bytta, så man svarade med att konstruera en ny modell särskilt för den marknaden som hade avsevärt kraftigare drevdelar, mm så att slitdelarna räckte betydligt längre vid måttlig körning, men vägde mer och var enklare uppbyggd.
Har också upplevt att vinkelväxeln blir rätt varm ibland rejält varm dock har jag aldrig fått några bekymmer . Tror min gamla har gått närmare 1000 tankar och inget bytt där

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #26 skrivet: 04 aug-17 kl 13:54 »
Har också upplevt att vinkelväxeln blir rätt varm ibland rejält varm dock har jag aldrig fått några bekymmer . Tror min gamla har gått närmare 1000 tankar och inget bytt där

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Kan vara så enkelt som för lite fett i växeln .

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #27 skrivet: 04 aug-17 kl 16:52 »
Kan vara så enkelt som för lite fett i växeln .
Det är kontrollerat och det är det inte . Verkar inte som värmen är så hemsk för den iallafall.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #28 skrivet: 04 aug-17 kl 18:58 »
Det hände inget med min heller, noterade det mest för att det inte var normalt.

De äldre dreven är det mycket viktigt att man fyller fett i den mängd det skall vara innan man börjar arbetet, men gör man det håller de nästan hur länge som helst.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #29 skrivet: 04 aug-17 kl 19:27 »
Jag skulle säga att du bestämmer vad du ska ha den mest till. Är det mest gräs och årssly så köp en gräsröjare och köp en så kraftig du orkar bära och har råd med om du har mycket att röja. Är det mest röja kraftigare sly och röja trädplanteringar med småträn så köp en röjsåg, återigen så kraftig du orkar bära och har råd med.


Jag har en liten Sthil grästrimmer för att putsa runt husen vid stugan och en redig Husqvarna röjsåg för att röja småträn med. När jag röjer lite grövre stammar tar jag en mindre klinga 200 mm för då orkar sågen mer, när jag röjer sly och femåringar har jag 225-klinga för då går det snabbare. Kräver dock en rejäl såg.


Det blir lite tröttsamt att röja mycket gräs med en skogssåg eftersom vinkeln är fel och en gräsröjare orkar inte med skogsröjning.


Jag skulle säga att allt hänger på vad du ska göra och hur mycket du har att göra. En kombimaskin är finfin om du har en större villatomt men ska du jobba i skogen eller hålla efter kilometrar med diken eller stängsel behöver du nog en maskin gjord för sitt ändamål.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #30 skrivet: 04 aug-17 kl 22:13 »
Var tvungen att kolla på hur min uppförde sig avseende värme i huvudet och gick ut och körde ett par timmar i gräs.
Och ja, huvudet blev varm men inte mer än att det var märkbart.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #31 skrivet: 04 aug-17 kl 22:16 »
Var tvungen att kolla på hur min uppförde sig avseende värme i huvudet och gick ut och körde ett par timmar i gräs.
Och ja, huvudet blev varm men inte mer än att det var märkbart.
Så är det på min nya. Drygt ljummen.  Den gamla blev betydligt varmare

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #32 skrivet: 05 aug-17 kl 23:06 »
Om en fettsmord snabbgående kuggväxel blir för varm så beror det troligen på olämpligt fett - för segt och "klistrigt". Sådana växlar ska ha ett "kort" fett , samma typ som man hittar t ex i växellådan på en borrmaskin eller i helkapslade fabrikssmorda kullager. Alltså ABSOLUT INTE vanligt chassifett, molyfett eller vad man nu har i smörjsprutan för att smörja långsamtgående glidlager med.

När det gäller det här med cylinderfoder som överlever kolvskärning, så är det vanligt att hårdförkromade "Nikasil" cylindrar i lite mer påkostade tvåtaktsmotorer klarar sig bra även om kolven har skurit. Det är bara att tvätta bort aluminiumresterna med saltsyra. Är det däremot ett stål- eller gjutjärnsfoder utan ytbehandling så är det mindre chans att det klarar sig. Dessutom visar det sig ofta vara så slitet att det borde borras till överdimension i samband med att man byter kolv.

En motor som inte tål att gå för fullt utan att matas med överfet bränsleblandning är i grunden felkonstruerad. Vill man hjälpa upp saken är det i så fall bättre att köra den på E85 än med en onödigt fet bensinblandning, E85/luftblandningen kyler mycket bättre utan att behöva vara överfet och orsaka onödigt otrevliga avgaser.
En annan fördel med E85 i tvåtaktare är att man slipper risken för "snöskärning", alltså repor på insugssidan av kolven, om motorn har dragit i sig yrsnö eller tjock dimma under körning.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #33 skrivet: 07 aug-17 kl 21:57 »
Tackar för intressanta synpunkter.

Jo, jag använder ett specialfett som påminner om kullagerfett i egenskaperna.
Minns inte vad det hette dock, (egentligen inte är min maskin utan lånad av en släkting, låg med i ett kit som hörde till den, han är gammal yrkes skogsman så jag antar att det är det som det skall vara, tror det är någon typ av fett särskilt för kuggdrev, fast var länge sedan det hände så kanske var rester av universalfett i drevet vid tillfället, jag vet inte... Skall höra med personen igen vad det stod på den gamla fett tuben...).


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #34 skrivet: 08 aug-17 kl 03:16 »
 :D  Enligt lantmännen kan man ta vilket jävla fett som helst.....

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #35 skrivet: 08 aug-17 kl 07:08 »
:D  Enligt lantmännen kan man ta vilket jävla fett som helst.....

Enligt vem på Lantmännen? Om det är någon obildad bodknodd bakom disken på en Granngården-butik som har sagt det, så ska man ta det som hens egna ogrundade idéer och inte som hela företagets officiella ståndpunkt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #36 skrivet: 08 aug-17 kl 09:54 »
Kan kan man ju, men livslängden på grejerna står ju som regel i proportion till hur väl man sköter om dem.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #37 skrivet: 08 aug-17 kl 11:02 »
:D  Enligt lantmännen kan man ta vilket jävla fett som helst.....

Självklart  ;D.   Vill dåren sälja en ny maskin tro?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #38 skrivet: 08 aug-17 kl 11:35 »
:D  Enligt lantmännen kan man ta vilket jävla fett som helst.....

Undrar hur länge smör funkar?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #39 skrivet: 08 aug-17 kl 14:18 »
Undrar hur länge smör funkar?
Av erfarenhet ungefär en dag men luktar nått fruktansvärt när det gått varmt en stund.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #40 skrivet: 09 aug-17 kl 11:25 »
...Jag har tryckt i B-temas mos2 fett men det kan ju vara fel...Nu har jag fixat en tub äkta fett...Står "00 grease" på tuben...Den där lantmännenfiluren kanske halvsov...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #41 skrivet: 09 aug-17 kl 12:07 »
Universalfett är faktiskt inte så dåligt som det kan tyckas idag, det har skett mycket på den fronten de senaste årtiondena fast man kanske inte tänkt på det.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #42 skrivet: 09 aug-17 kl 14:03 »
Nu snackas de mycket fett.
Det kanske funkar att hälla ut fett på all oönskad växtlighet, så den dör?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa röjsåg/grästrimmer
« Svar #43 skrivet: 09 aug-17 kl 15:11 »
Troligen...

(Det skall vara som Torbjörn sade om någon undrar, det påminner om kullagerfett till egenskaperna.)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser