Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänliga innerväggar  (läst 2352 gånger)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
Miljövänliga innerväggar
« skrivet: 30 jun-17 kl 12:56 »
Hur bygger man en miljövänlig, giftfri innervägg?

Är helt ny med att bygga så jag vet i princip ingenting om väggar för övrigt. Men jag vill gärna lära mig och ska försöka ge mig på att bygga ett par väggar i sommar.
Det är viktigt att jag använder naturliga och giftfria material.
Några tips hur jag ska göra och vilka material som kan passa emottages tacksamt

Mvh Ramona

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Miljövänliga innerväggar
« Svar #1 skrivet: 30 jun-17 kl 13:37 »
Vanligt trä. Om det är en träkåk förstås. Spontad plankvägg eller regelvägg. Är det stenhus så är ju leca bra.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Miljövänliga innerväggar
« Svar #2 skrivet: 30 jun-17 kl 15:44 »
Ja, spårpanel som denna är bra:
https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/v%C3%A4ggpanel/sp%C3%A5rpanel-p08412120

Kostar 109kr per kvadratmeter jämfört med 79kr för spånskiva. Men det blir i princip inget spill av denna, medan det kan bli en del av spånskiva om man inte har standard takhöjd, så kvadratmeterpriset skiljer sig inte så mycket åt.

Med fördel kan man köpa färdigmålad panel för den är ganska tråkig att måla.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Miljövänliga innerväggar
« Svar #3 skrivet: 30 jun-17 kl 20:39 »
Tack ska ni ha  :)
Trävägg har jag tänkt på och den där panelen verkar praktisk.
Jag skulle vilja ha väggarna ljudisolerade så gott det går. Har ni förslag på isolering också?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Miljövänliga innerväggar
« Svar #4 skrivet: 30 jun-17 kl 21:46 »
Väljer du plankvägg så kan du ju lerklina väggen. Ja, det går ju i en regelvägg också, men där kan du ju stoppa i något mellan ytterskikten som ljuddämpning. Tyngd skall det helst vara i materialet för att dämpa bra, men jag tycker vi lyckades rätt bra med en mellanvägg vi fyllde med gamla kläder.

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Miljövänliga innerväggar
« Svar #5 skrivet: 18 jul-17 kl 00:28 »
Lerhalm är ett bra miljövänligt alternativ och billigt, nästan gratis. Kan göras i block som sedan muras/staplas med lerbruk i mellan, sen lereklining utanpå. Eller om vägen är färdig och du bara vill ha ett ytskikt för att få den slät, spika upp träribbor och sen lerklining. Går också att fläta en vägg med sly som sen lerklinas, men då ska lerblandningen slängas på så att den kommer in i flätningen. Håller själv på att flätar ett innertak. Sen måla med lerfärg eller äggoljetempera, går också att måla med linolja på utsatta ställen.

Halm, sly och lera är både miljövänligt och billigt.

 

Mattias Knutsson

  • Inlägg: 15
  • Önsjöns Snickeri och Byggnadsvård
    • Jämtland
    • Önsjöns Snickeri och Byggnadsvård
SV: Miljövänliga innerväggar
« Svar #6 skrivet: 20 jul-17 kl 13:33 »
Lättaste är väl en uppreglad vägg med panel på.. är panelen ändspontad får du i princip inget spill heller.
Tänk på att om du köper färdiggrundad panel när du kolla vad den är grundad med för färg, troligtvis är det nån acrylatgrund.

Billigaste alternativet är en flätad vägg med lerklining på, snyggaste också. Där har du nästan ingen klimatpåverkan heller, speciellt om du blandar egen lerklining.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser