Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fixa häck fort  (läst 3579 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Fixa häck fort
« skrivet: 12 jul-17 kl 18:13 »
Finns ju ingen rubrik om buskar och träd.
Men den passar ju här, då det är en del i elproduktion.

Hur och av vad fixar man något som liknar en häck året om och kan klippas så den bara blir 3 meter hög.
Tänkte mig något man kan hämta i skogen eller köpa, som är så nära 3 meter på en gång eller att det växer upp fortast möjligt.
Det ska bli ganska tätt, så det skyddar från solens strålar.
Måste funka ca 20 mil väster om Skellefteå.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Fixa häck fort
« Svar #1 skrivet: 12 jul-17 kl 19:23 »
Energiskog?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fixa häck fort
« Svar #2 skrivet: 12 jul-17 kl 19:34 »
Vad är det och hur ser det ut?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fixa häck fort
« Svar #3 skrivet: 12 jul-17 kl 19:42 »
Energiskog är något som odlas för att växa snabbt så man kan göra flis av det, ofta videbuskar. Den vanligaste är korgvide och den skall i alla fall klara västerbottens kustland, osäker hur det är med inlandet. Men för att den skall växa bra krävs näringsrik jord, gärna lerjord, och bra med grundvatten. Och oavsett vad man planterar så kan det ta ett år eller två innan det kommer igång att växa ordentligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fixa häck fort
« Svar #4 skrivet: 12 jul-17 kl 19:51 »
Nån bild?
Hur höga är de vid inköp och plantering?
Hur tål den snötyngd? Typ drygt metern.
Är den inte ganska klen om de flätar korgar av den?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fixa häck fort
« Svar #5 skrivet: 12 jul-17 kl 20:00 »
Googla korgvide så får du se. Korgar göra man på unga skott, de blir grövre med tiden. Men de blir ju inte direkt några knotiga ekar utan de blir stora buskar.

Man behöver inte köpa korgvide, om man hittar en planta kan man ta skott från den och bara sticka ner i jorden så rotar dom sig. Men det tar ju flera år innan de växer sig stora och fyller ut åt sidorna.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Fixa häck fort
« Svar #6 skrivet: 12 jul-17 kl 21:34 »
Googla energiskog. Smala men väldigt snabbväxande.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fixa häck fort
« Svar #7 skrivet: 13 jul-17 kl 09:13 »
Energiskog brukar ju utgöras av t ex vide, sälg eller annan besläktad lövsly.
Här i Sundsvall växer lönn som ogräs men jag tror inte den klarar sig så bra i Västerbottens inland.
Om marken är näringsfattig och inget annat vill växa där så kan man prova med al, som är kvävefixerande och alltså inte är så beroende av kväve från jorden.

Om man kan nöja sig med en häck som är 3 meter hög på sommaren och vissnar ner varje höst så kan man sätta jordärtskockor.

andtol

  • Gäst
SV: Fixa häck fort
« Svar #8 skrivet: 13 jul-17 kl 09:29 »
Om man kan nöja sig med en häck som är 3 meter hög på sommaren och vissnar ner varje höst så kan man sätta jordärtskockor.

Nja, våra jordärtskockor är knappt en meter ännu. Så det tar lite tid på sommaren.

Granhäck? Plank?

Titta vad andra har i din omgivning och gör samma sak som de gör.

Edit: aha, såg ej att du ville göra el på häcken. Det blir en lång häck då. :)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fixa häck fort
« Svar #9 skrivet: 13 jul-17 kl 09:45 »
Nja, våra jordärtskockor är knappt en meter ännu. Så det tar lite tid på sommaren.

Granhäck? Plank?

Titta vad andra har i din omgivning och gör samma sak som de gör.

Edit: aha, såg ej att du ville göra el på häcken. Det blir en lång häck då. :)

Jag ska inre göra el på häcken utan den är bara en del utav helheten.
Finns inga i omgivningen som har häckar.
Plank har jag funderat på, men blir lite konstigt.

Gran vore inte dumt, men hur stora kan man flytta?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fixa häck fort
« Svar #10 skrivet: 13 jul-17 kl 10:00 »
Det finns INGA lövträd som fungerar så långt norrut och som ger en häck som är tät vintertid! Skall man ha en tät häck så får det bli gran, men den måste beskäras långsamt (man får inte beskära mera än årsskotten) och kan därför inte heller växa fort.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fixa häck fort
« Svar #11 skrivet: 13 jul-17 kl 10:04 »
Det finns INGA lövträd som fungerar så långt norrut och som ger en häck som är tät vintertid! Skall man ha en tät häck så får det bli gran, men den måste beskäras långsamt (man får inte beskära mera än årsskotten) och kan därför inte heller växa fort.

Är det som nämns i början lövträd?
Hur stora granar kan man flytta?

 

andtol

  • Gäst
SV: Fixa häck fort
« Svar #12 skrivet: 13 jul-17 kl 10:56 »
Jag ska inre göra el på häcken utan den är bara en del utav helheten.


Aha, du skulle posta din fråga här: http://www.alternativ.nu/index.php?board=7

Men det kanske finns en moderator som kan flytta tråden? Jag har anmält tråden så får vi se om den flyttas.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fixa häck fort
« Svar #13 skrivet: 13 jul-17 kl 18:09 »
Man kan i alla fall inte flytta en 3 meter hög gran. En halvmeter, möjligen en meter om man gör allt rätt och har tur med vädret.

Buskmannen

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Fixa häck fort
« Svar #14 skrivet: 14 jul-17 kl 14:11 »
Finns ju ingen rubrik om buskar och träd.
Men den passar ju här, då det är en del i elproduktion.

Hur och av vad fixar man något som liknar en häck året om och kan klippas så den bara blir 3 meter hög.
Tänkte mig något man kan hämta i skogen eller köpa, som är så nära 3 meter på en gång eller att det växer upp fortast möjligt.
Det ska bli ganska tätt, så det skyddar från solens strålar.
Måste funka ca 20 mil väster om Skellefteå.

Hade en kompis som slog ner stolpar i marken och fäste armeringsmattor mot dom. Sen planterade han bokharabinda (arkitektens tröst), vår snabbast växande klätterväxt. Nu var ju detta visserligen i växtzon 1.


Postat med Alternativ.nu´s app

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fixa häck fort
« Svar #15 skrivet: 14 jul-17 kl 15:38 »
Hade en kompis som slog ner stolpar i marken och fäste armeringsmattor mot dom. Sen planterade han bokharabinda (arkitektens tröst), vår snabbast växande klätterväxt. Nu var ju detta visserligen i växtzon 1.


Postat med Alternativ.nu´s app


Normalt zon 3 det bra mikroklimat kanske zon 4-5

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Fixa häck fort
« Svar #16 skrivet: 14 jul-17 kl 23:35 »
Jag minns för länge sedan, när jag fick min första lägenhet. Ett radhus på 33 kvadrat med kök och badrum. Hyresvärden kom på den briljanta idén att ge alla hyresgäster en trädgård. Så blev det mindre gräs att klippa. De planterade häck åt alla, glest och av någon billig typ. Varje kväll sommartid så pissade jag i en vattenkanna och gav häcken. På andra året var min häck dubbelt så hög och tre gånger så tät som de andras. Många frågor blev det, men jag hävdade bestämt att det var för att jag fick lite mer kvällssol än de andra. Vågade inte säga sanningen. Iofs i zon 1. Men ta reda på vad som passar hos dig och ge den bästa förutsättningarna.

Nu bor jag i zon 2. Här har jag måbär, växer som fanns utan skötsel, men ser gles ut efter klippning vid midsommar. Skall byta till blodbok någon gång. Då tar det lång tid att få en fin häck. Får väl bygga plank bakom som står under tiden.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser