Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många plintar under enkelstuga  (läst 768 gånger)

Jack_Oskar

  • Inlägg: 3
    • Västerbotten
Hur många plintar under enkelstuga
« skrivet: 14 jun-17 kl 16:41 »
Hej, ska timra upp en enkelstuga på ca 40kvm. Har tänkt mig ha plintgrund (på sandig jord). Nu är frågan hur många plintar jag kan tänkas behöva eller snarare hur få och vilken diameter (dels för funktionen också för byggnämndens skull)??

Stugan stod innan nedtimmring på 6 stenar, en under varje knut och verkar ha stått stadigt de senaste 200 åren.
Jag ska gräva för hand och överväger att endast gjuta plintarna på framsidan till marknivå och använda stenar ovan jord. I så fall kanske jag drar ett armeringsjärn genom plinten och en bit upp i grundstenen om det behövs?!

Bör ju kanske även gjuta ett fundament till eldstaden, hur djup ska det i så fall vara?

Tacksam för tips!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur många plintar under enkelstuga
« Svar #1 skrivet: 14 jun-17 kl 17:36 »
Byggnadsnämnden? Bygger du på en plats där det krävs bygglov? I så fall krävs förmodligen en kontrollansvarig person

http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/behover-jag-en-kontrollansvarig-for-att-bygga-eller-riva.pdf

Jack_Oskar

  • Inlägg: 3
    • Västerbotten
SV: Hur många plintar under enkelstuga
« Svar #2 skrivet: 15 jun-17 kl 20:52 »
Jo, eventuellt kommer det behövas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 6 användare (1 dolda)
Be, xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser