Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rossticklingar i vatten.  (läst 4795 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Rossticklingar i vatten.
« skrivet: 08 jun-17 kl 19:56 »
Jag fick 30 rossticklingar idag.Bla. från morsdags buketten.Det var fina nyanser i gult ,skärt ock någon slags ljusblåaktig nyans..+ röda.

Tänkte ha rossticklingar i bara vatten ock videkvistar i växthuset.Jag kanske tar korgvide för det har jag i trädgården...det blir ju rötter på dem med sen. En blomkruka i keramik blir nog bra att ha dem i..kanske borde lägga i en tesked honung med. Det ska ju ta bort bakterier. Kanske jag stoppar i några Clematiskvistar med. Bara för att prova. Kanske körsbärsgrenar med.

Sen ska jag ha några sticklingar i vått tidningspapper. Doppa dem i rotningshormon, Man klipper av dem i 45 grader under ett blad först. Sen rulla om vått tidningspapper. Utan att trycka ändarna på pappret. Sen ner i en plastpåse. Kanske en färgad plastpåse om med. så de ligger lite halvmörkt. Sen lägga dem på frysboxen i källaren för då glömmer jag dem garanterat inte. De ska ligga lite svalt i 3-4 veckor. Sen kolla om det kommit rötter.

Det gäller att prova vad som fungerar. Det finns så många olika sätt att föröka på.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Rossticklingar i vatten.
« Svar #1 skrivet: 09 jun-17 kl 21:58 »
Man kan tydligen göra sticklingar i en petflaska med.

Först vill jag förtydliga mig,när det gäller rossticklingar i vått tidningspapper så ska bladen tas bort först.
Jag glömde nämna det.

Nu har jag sett ett annat tips som intresserar mig.
En man på Youtube satte sticklingar av fruktträd i en petflaska med vatten. Det gick tydligen med alla möjliga fruktträd. (men nu var det i USA, de kanske har varmare där)

Han tog Päronsticklingar. Klippte av dem snett under ett bladpar eller nod eller vad det kallas.
Han gjorde dem lite kortare än petflaskan,hade cirka 8 i varje flaska. Bladen ska klippas bort.
Sen i med 5-6 cm.? vatten ock sätt på korken. Ställ på en skuggig plats. Sen öppna korken ock lufta varje dag i 10 dagar,kanske lite längre. Sen kolla när stammarna får vita prickar.Då sätts de i en kruka med porös jord.  Sen vattna ock vänta. Sen ska det komma blad inom en månad.

Det var intressant. Jag ska prova i morgon. Gärna med körsbärsträd. Jag har 5 olika sorters körsbär.Jag tror det var över 50 träd när jag räknade sist. Men jag har nog plats för mer/eller att ge bort.( de bara dyker upp överallt)

För övrigt grävde jag ner Flädersticklingar på 3 ställen idag där jag vill täppa till det lite. De sticklingarna gjorde  jag helt nyligen. Sen är bara att vända krukan efter 2-3 veckor ock kolla efter vita rötter under. Det blev nog minst 5 ganska grova sticklingar i varje hål. Inga små sticklingar utan grova som en snickarpenna eller mer.

Just nu skulle jag vilja ha Guldfläder som är väldigt fin. Det har funnits en buske vid ett rivet ödehus, i närheten. Jag borde gå dit ock kolla. Jag är förtjust i Buddleja med. Fjärilsbuske,de är enkla att föröka.tar sig bra. En buske i mixade färger vore kul. Det kan man se på Bakkers sida.

I går satte jag sticklingar av Kerria med.De är lite speciella. Den blommade nyss.

Jag har gjort björnbärsticklingar med..Bara för jag var nyfiken om det gick. Vindruva fungerar med. Kanske borde prova Kiwibusken med. Den växer upp i ett päronträd. Men Kiwin ger inga frukter. Då måste man väl ha en kamelontbuske intill har jag för mig. Fast ibland undrar man vart man ska göra av alla buskar? Men det var bra att jag gjorde Björkspirea plantor. Häcken var lite otät på några ställen men det är fixat nu.

De enda buskarna som kändes onödiga att göra var Rosenspirea..Men de fick morsan sätta i torpet. Vintergrön Liguster ock Måbär hade jag inte så stor nytta av heller. Jag gillar buskar med lite mer höjd.

Kottar av barrträd kan vara intressant med. Men jag har inte provat att sätta en kotte i sand eller jord med skaftet neråt ock vattna var dag. Så ska det komma små träd ur fröna. Kanske skulle funka i detta regniga. land.

Men jag vet inte vart det växer några roliga barrväxter. Idegran vet jag var det finns,och Svarttall. Det är de som får rätt stora kottar. Men det tar nog evigheter att driva upp barrväxter.

Jag har faktiskt tagit sticklingar av Thuja. Det funkade det med. Sen har jag lite Idegranar på gång. Jag får se om de tar sig på sikt. De vissnar inte i alla fall. Men sockertoppsgran har jag inte lyckats med. Jag kanske borde googla det.

Sen funkar det bra med sticklingar från diverse blommor ock kryddor. Då brukar jag klippa upp en plastkruka i botten ock gräva ner i jorden i ett hål i jorden, fylla med kaktus/sticklingsjord från Coop. Sen bara sticka ner sticklingen ock vattna. Ibland kan krukor på t ex en pall ute bli för blöta. Det rinner av bättre ner i jorden så att säga.

Jag har en orangeröd Chrysantemum som är tagen från en stickling. jag fick den av en bekant. Den är perenn konstigt nog ock väldigt hög. Flox har funkat bra som stickling. Man ser ju speciella färger ibland.

Ibland får man funderingar på att kolla vad som finns i  blomsteraffären . t.ex Ginst i olika färger har man ju sett ock Japansk Drakvide osv.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Rossticklingar i vatten.
« Svar #2 skrivet: 27 jun-17 kl 10:17 »
 Jag är inte så jätteintresserad av rosticklingar i vatten längre, även om jag har en del på prov i vatten.
Just nu provar jag hälften såjord ock hälften Perlite. Det blir luftigt ock bra denna regnsommar då mycket vantrivs ock ruttnar i krukorna.

Kanske man borde ställa en halv petflaska över så det blir torrare i krukorna. En Engelsk snubbe på Youtube snacka om att de skulle bli fog i flaskan..dimmigt alltså. Mer luftfuktighet menade han väl.

En del tar av precis alla blad med har jag sett.Sen låter det växa ut nya blad.

En indisk man tog jättegrova rosgrenar ock skar ett kryss i botten av grenen ock spreta isär ändarna med 2 pinnar. Han skrapa av barken med. Det sättet har jag inte sett förut. ( 80 new way to grow rose cuttings, this time is best for rose cuttings)

Jag måste sätta fart ock göra lite mer rossticklingar, just nu har jag fått rosor från  midsommarbuketter. Sen har man ju en del favoriter i trädgården. Honungrosen, Maiden Blush, den blå rosen jag glömt namnet på, ock Flammentanz. ock Graham Thomas,den fina gula engelska rosen osv.

Sen vet jag var det står en Apotekaros. Jag får googla den. Om den är nåt att ha. Sen finns  det lite öde-ställen runt här med okända rosor som jag borde kolla in.

Men jag får skärpa mig med etiketter. Det blir stor förvirring när man inte vet vad man satt för något.
Ska kolla om jag har sån där halvhård plast från arkiv man har i pärmar. (de hade slängt sådana på jobbet) Sen den vattenfasta tuschpennan från Slöjddetaljer. Garden pen heter den. Den funkar bäst på plast.

Det borde vara väldigt många rosor som blommar nu. Så jag borde se mig omkring lite mer.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Rossticklingar i vatten.
« Svar #3 skrivet: 01 jul-17 kl 15:42 »
Jag grejar vidare.
Nu när jag kollade mina körsbärssticklingar (som jag avlövade helt) i petflaskan så har de inte ruttnat.De får nya blad nu. men ännu har jag inte sett vita prickar på stammen som ger rotanlag,ja där rötter bildas. Korken på flaskan tog jag av. Jag kan inte springa ock lufta vad dag. De där sticklingarna har varit i flaskan flera veckor nu. De får stå kvar tills jag ser rotanlag.

Men varför ha sticklingar i en trång flaska? tänkte jag igår. Nu har jag diskat en stor gurkburk i glas . Ska ha ner avlövade rossticklingar i den+ ha locket lite på glänt. Det rymligare så. Jag provar mig fram till jag hittar ett bra sätt. Jag ska slänga ner en Treo med. Salicylsyra ska ju vara en rothormon främjande medel.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Rossticklingar i vatten.
« Svar #4 skrivet: 01 jul-17 kl 17:32 »
Så kul att du experimenterar, och att du delar med dig. Jag höll på med lite förökning förr, bara lite på skoj.
Där jag bodde förut – några kilometer härifrån – växer en tall som inte liknar vanliga tallar. Den kommer från ett frö som jag sådde. Jag hittade några kottar under en krokig tall utanför en kyrkogård. Det fanns några frön i dem som jag sådde. Då hade jag läst i en bok att fröna skulle stratifieras. Stratifiering av frön innebär att man lägger dem i fuktig sand till förgroning, till exempel en vinter. Då ligger fröna lämpligtvis i en kruka på en skyddad plats. Efter 2 vintrar fanns det en liten tallplanta i min kruka.
På liknande sätt (2 vintrar) förökade jag slån, som normalt inte trivs i dessa trakter.
Med hjälp av sticklingar med klack blev det några buskar av ölandstok.
Det var några exempel. Numera förökar jag ingenting, men det är roligt att ha gjort det.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Rossticklingar i vatten.
« Svar #5 skrivet: 06 jul-17 kl 19:36 »
Tack för feedback!  Kul när man inte taskiga svar på allt. Ja det är kul att prova sig fram. Vad ska du ha allt till? säger morsan. Men det är ju inte det som är grejen. Man vill se om man kan föröka olika arter.

Just nu har jag Dahlia sticklingar som ska ut. De får rötter i vatten. Sen är Ölandstokarna färdiga att sättas om,de fick fina rötter. Knölbegonian har varit lite kinkig att ha i vatten.Funderar att sätta den i jord+perlite.

Vanliga begonia har jag gjort av bladsticklingar. Det funkar rätt bra att göra själv. Potatisblomman brukar gå bra med. Bouganvillan är lite kinkigare.

Jag ska gå ut ett varv ock vattna nu ock kolla i växthuset osv.

Ja, det där med kottar ock barrväxter verkar intressant..Det får jag studera mer. Barrväxter är väldigt snyggt, speciellt på vintern.  Jag har Buxbom med...de är så himla enkla att föröka..bara sticka ner en gren..En del har blivit lika höga som mig nu. Jag har en hel skog med Buxbom.Det är nog lite speciellt.

Måste lära mig mer om olika Järnek med. De är så himla fina. Finns ju i olika färger.Eldtorn i olika färger på bären är intressanta med. Osv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser