Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 7353 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 3167
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #320 skrivet: 17 jul-17 kl 09:13 »
Danmark kör också mindre och mindre kolkraft - elpriserna i Danmark och Tyskland har sjunkit så kraftigt pga vind- och solkraftutbyggnad att kolkraftverken helt enkelt inte är lönsamma längre.
Samma sak gäller också i Polen - det är billigare att importera el från Tyskland och Skandinavien än att köra egen kolkraft, men den nuvarande polska regeringen försöker ändå hålla den inhemska kolkraften om ryggen för att värva röster i de kolberoende distrikten.
trenden är samma över hela världen,investeringarna i ny elproduktion med vind o sol m.m har hu gått om fossilbränsleindustrins. Den kommande kollapsen av fossilbränsleproduktionen drar närmre o närmre.prognosen är inom 8 år. produktionselpriset kommer ju också att sjunka även om priset till konsument kommer att ligga kvar pga skatter. Kol o olja har helt enkelt ingen konkurrenskraft längre utan nu handlar det om när antalet elbilar blir så många på marknaden att fossilbranschen kollapsar.Att dieselbilarna också börjar straffas ut innebär ju att en stor del av drivmedlen  får avsättningsproblem.
De stora oljeproducenterna ser givetvis detta komma och håller på att skifta strategi,man investerar i sol o vind där också och blir elproducenter istället.
Såg att svenska bensinbolag nu också börjat titta på olika alternativa användningar av sina stationer och andra drivmedel.

Skogsvilde

  • Inlägg: 9733
  • Raka puckar!
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #321 skrivet: 17 jul-17 kl 09:55 »
Jag skulle nog vilja säga att de koleldade kraftverken i Polen körs av politiska, inte affärsmässiga skäl, så länge nuvarande regering är vid makten där. Så länge det finns pengar att ösa in i den förlustbringande verksamheten kommer kolindustrin att hålla igång oavsett om det produceras någon el där eller man bara eldar för kråkorna.

När det gäller minskade CO2-utsläpp i Sverige så står spelar också ändrade processer inom industrin en mycket stor roll. Och inte minst att det i stort sett inte finns kvar några kol- eller oljeeldade fjärrvärmeverk, i stort sett all fjärrvärme produceras ju från sopförbränning eller biomassa idag.
Den stora avvecklingen av oljeeldning i svenska villor skedde redan i början av 80-talet i samband med den "lilla oljekrisen" då brännoljepriset stack i höjden samtidigt som elen var billig. På många håll har man dock - i mån av plats - behållit oljepanna och oljetank för att kunna köra den som komplettering vid enstaka tillfällen, även om större delen av husets värmebehov täcks av elpatroner eller värmepump.
Det är sällan man har konverterat från direktverkande el till bergvärme, det blir ju mycket dyrt och omständligt att dra in vattenburna radiatorer i ett hus som inte tidigare har haft sådana.
Hus som tidigare har haft direktverkande el brukar istället effektiviseras genom luftvärmepumpar, ofta kombinerat med någon modern och effektiv vedeldad anordning.
De hus som konverteras till bergvärme är sådana som redan har ett vattenburet värmesystem, oavsett om vattnet har värmts med el eller olja sedan tidigare.
I många tätorter har man också byggt ut fjärrvärmenät till villaområden och ibland med mer eller mindre fula metoder försökt tvångsansluta villaägarna dit för att skyla över missbedömningar och mindre lyckade investeringar hos det oftast kommunala fjärrvärmebolaget.


Även det minskade avynglandet innebär ett minskat behov av energi.
När människor med makt slutar att lyssna på folk.
Då skall dom bytas ut!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 7004
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #322 skrivet: 17 jul-17 kl 11:56 »

Även det minskade avynglandet innebär ett minskat behov av energi.

Det lär inte få någon genomslagskraft eftersom vi har nettoinvandring till inte bara Sverige, utan till hela Europa. Och i den mån folk får det bättre utanför Europa så kommer de att behöva mer energi.

 

malarmaster

  • Inlägg: 3167
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #323 skrivet: 17 jul-17 kl 13:09 »
skillnaden mot förr är att det nu finns teknologi som baseras på förnybart. så de länder som är på väg upp kan slippa göra de misstag som vi gjort.

tapasr_56e1lldk76

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #324 skrivet: 17 jul-17 kl 23:05 »
En snabb googling gav mig att Polen förbrukade 147 TWhb el, så väldigt likt Sverige med andra ord.
Borde inte storskaliga fossilkraftverk kunna ge bättre verkningsgrad än bilarna, speciellt om man räknar med bränslets distribution.

Så med tidigare logik kan vi lika gärna ladda våra elbilar med vår finel, och ta bensinen som vi då inte förbränner och tillverka el som exporteras till Polen (eller låta dom importera bensinen själva).
Det är för svårt för mig att verifiera det, men iaf en känsla jag får...

Vad jag försöker säga är att jag inte tycker vi ska avstå att utveckla oss för att Polen inte gör det. För med det resonemanget måste alla länder upp till samma nivå innan man kan föra vidare den tekniska utvecklingen.

malarmaster

  • Inlägg: 3167
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #325 skrivet: 18 jul-17 kl 07:24 »
En snabb googling gav mig att Polen förbrukade 147 TWhb el, så väldigt likt Sverige med andra ord.
Borde inte storskaliga fossilkraftverk kunna ge bättre verkningsgrad än bilarna, speciellt om man räknar med bränslets distribution.

Så med tidigare logik kan vi lika gärna ladda våra elbilar med vår finel, och ta bensinen som vi då inte förbränner och tillverka el som exporteras till Polen (eller låta dom importera bensinen själva).
Det är för svårt för mig att verifiera det, men iaf en känsla jag får...

Vad jag försöker säga är att jag inte tycker vi ska avstå att utveckla oss för att Polen inte gör det. För med det resonemanget måste alla länder upp till samma nivå innan man kan föra vidare den tekniska utvecklingen.
du tycks ha missat det väsentliga.
fossilbränslen avger CO2 vid förbränning,denna CO2 blir en växthusgas i atmosfären och orsakar de klimatförändringar som vi nu börjar ser.Det kommer att bli än värre i framtiden.Fossilbränslen kommer att förbjudas inom EU kring 2030-2040. Sveriges vision som de flesta partier ställt sig bakom är 2030 inom Sverige.
I fallet polen kommer de att tvingas införa ny teknik då deras el blir alltför dyr att producera.Marknadskrafterna verkar  även i Polen som ju är ett EU-land.regelverket som skärps inom EU kommer ju att tvinga motsträviga länder in i fållan.Annars får de lämna och konsekvenserna för det blir dyra ur många synvinklar.

Alexn72

  • Inlägg: 967
    • Skåne
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #326 skrivet: Igår kl. 13:42 »
du tycks ha missat det väsentliga.
fossilbränslen avger CO2 vid förbränning,denna CO2 blir en växthusgas i atmosfären och orsakar de klimatförändringar som vi nu börjar ser.Det kommer att bli än värre i framtiden.Fossilbränslen kommer att förbjudas inom EU kring 2030-2040. Sveriges vision som de flesta partier ställt sig bakom är 2030 inom Sverige.
I fallet polen kommer de att tvingas införa ny teknik då deras el blir alltför dyr att producera.Marknadskrafterna verkar  även i Polen som ju är ett EU-land.regelverket som skärps inom EU kommer ju att tvinga motsträviga länder in i fållan.Annars får de lämna och konsekvenserna för det blir dyra ur många synvinklar.


Co2 blir väl  samma men verkningsgraden blir mycket bättre.
fossilbil har ca 30% verkningsgrad ( förluster i omvandlingsleden inte inräknade från olja till färdig bränsle)
ett kraftvärmeverk som ger el och värme har mellan 80-90% verkningsgrad( kan då elda råolja direkt i teorin)
Ska det bara produceras el så är verkningsgraden runt 30-50%.
En storskillnad är att man slipper alla kallstarter inne i städerna 
Läser man dessutom denna artikel där amn kollat närmare på just kallstarterna så får man lite att fundera på
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160823/30-sekunder-som-forstor-darfor-borde-avgastesterna-andras/

Kallstarter för en elbil... finns inga...  ;)
« Senast ändrad: Igår kl. 13:52 av Alexn72 »

torbjorn

  • Inlägg: 8578
    • Medelpad
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #327 skrivet: Idag kl. 11:13 »
Co2 blir väl  samma men verkningsgraden blir mycket bättre.
fossilbil har ca 30% verkningsgrad ( förluster i omvandlingsleden inte inräknade från olja till färdig bränsle)
ett kraftvärmeverk som ger el och värme har mellan 80-90% verkningsgrad( kan då elda råolja direkt i teorin)
Ska det bara produceras el så är verkningsgraden runt 30-50%.
En storskillnad är att man slipper alla kallstarter inne i städerna 
Läser man dessutom denna artikel där amn kollat närmare på just kallstarterna så får man lite att fundera på
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160823/30-sekunder-som-forstor-darfor-borde-avgastesterna-andras/

Kallstarter för en elbil... finns inga...  ;)


Men det finns ju knappt några fossileldade kraftvärmeverk kvar i kontinuerlig drift (åtminstone i västvärlden). Visserligen finns det en del äldre anläggningar som står kvar och är fullt körbara, men idag används de bara som reserv eller för toppkraft riktigt kalla vinterdagar.
Sommartid då värmebehovet är litet, kan man dock inte dra nytta av all värme från kraftvärmeprocesserna utan måste kyla bort den, och då går kraftvärmeverket med betydligt sämre verkningsgrad än en ånganläggning som enbart är byggd för elproduktion.

Populära motortidningar som de som länkades till i citatet bör man inte fästa något större uppseende vid, man ska vara mycket skeptisk till dem när det gäller artiklar om miljöproblem. Ofta är de egentligen partsinlagor från någon som har ekonomiska intressen i frågan, och man vet att större delen av sådana tidningars läsarkrets inte har några djupare faktakunskaper eller sinne för källkritik.

malarmaster

  • Inlägg: 3167
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #328 skrivet: Idag kl. 13:56 »
Tyvärr finns det fortfarande verk i drift både i Polen,tjeckien och troligen i fler östländer som ligger efter i teknik.Men även Tyskland kör kolanläggningar .

avseende biltidningar så hänger inte heller de med i teknikutvecklingen och definitivt inte i miljödebatten.orsaken är givetvis deras läsekrets som vill läsa om prestandabilar,gärna V8 och annan ålderdomlig teknik.
skrattade gott åt ett klipp på Youtube där en tesla utmanade några prestandabilar med trimmade V8.or  och de fick se sig slagna av en elbil.

dagens nyhet är att även i Sverige börjar nu miljözoner för dieselbilar diskuteras. flera storstäder i världen kommer att förbjuda dieselbilar och från EU rapporteras att man väntar en minskning av dieselbilarnas försäljning med minst 30% de närmsta tre åren.
dieseln är därmed att betrakta som "död" och är första steget mot förbränningsmotorns försvinnande ur bilproduktionen.

torbjorn

  • Inlägg: 8578
    • Medelpad
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #329 skrivet: Idag kl. 21:01 »
En sak som tål att funderas på är dock hur länge förbränningsmotorerna kommer att finnas kvar i det som på utrikiska kallas "off-highway applications". T ex skogsmaskiner - skördare, skotare mm, som ständigt och jämnt befinner sig ute i obygden och ytterst sällan befinner sig nära ett utbyggt elnät.  Entreprenadmaskiner som används vid vägbyggen långt från färdig och fungerande infrastruktur. Osv osv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser