Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kackelacka i skinkpaket  (läst 1442 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Kackelacka i skinkpaket
« skrivet: 20 mar-17 kl 13:23 »
Hittade ingen bra rubrik för denna fråga. Admin är välkommen att flytta till ett bättre ställe.

För några veckor sedan köpte vi ett paket skivad skinka. Vi öppnade paketet och direkt därefter hittade min man en liten skalbagge mellan skinkskivorna. Snabbt ut med paketet från frukostbordet (vi hade gäster som dessutom skulle iväg för att åka Vasaloppet (halvvasan). PANIK!).

Skalbaggen förpassades till en sluten burk. När vi lite senare studerade den mer noggrannt tyckte vi att den såg ut som en kackelacka. En liten, liten kackelacka. Vi kontaktade direkt charkfirman som bad oss att skicka in en bild på snyltgästen. Sagt och gjort. Senare på dagen fick vi ett mail från företaget som bekräftade att det var en kackelacksnymf men de sa också att den absolut inte kommit från deras tillverkning eftersom den levde. Deras förpackningar hade nämligen "skyddsatmosfär" och en kackelacka kan inte överleva utan syre. Hur den hamnat i skinkan hade de ingen aning om, bara att den inte kom från dem. De antydde t.o.m. att någon kunde öppnat paketet på vägen...

Hela tiden har vi hållt en saklig och, näst intill, vänlig ton i våra kontakter (mest via mail). Vi tycker nog att sannolikheten att det finns kackelackor i deras hantering är betydligt större än att det finns på vårt frukostbord en vanlig morgon i februari.

Till slut erbjöd de sig att skicka en värdekupong så vi kunde köpa ett nytt paket skinka (vilket de absolut inte behöver besvära sig med då vi inte kommer att köpa något från dem i fortsättningen).

En lång beskrivning men min fråga nu till slut är om någon varit med om något liknande. Så otroligt dålig kundhantering! Att försöka förklara bort sig i flera mail för att sedan med armbågen bjuda på en värdekupong. Har hört att kackelackor kan överleva det mesta, är det verkligen helt otänkbart att den klarat skyddsatmosfären i paketet? Eller kan det bli fickor med luft mellan skivorna? Jag inser att jag låter som en haverist som retar mig på en sådan här struntsak men det känns som de trodde att vi försökte lura dem.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Kackelacka i skinkpaket
« Svar #1 skrivet: 20 mar-17 kl 13:45 »
Hej Eva

En sak är ju själva saken:

Skinkpaketet har rimligtvis legat hos tillverkaren, grossisten och butiken i några veckor. Jag tror inte att en kackerlacka kan överleva så lång tid i en luft fri miljö. Under förutsättning att paketet verkligen var luftfritt har de säkert rätt i att den inte låg i paketet när det lämnade fabriken.

Sen är det dethär med kundservice och det är jag bättre på än kackerlackors biologi:

En kackerlacka i maten är ett allvarligt bekymmer. Att få kunden att känna att denna själv är skyldig utan att kunna framföra hårda bevis för det  är inte framgångsrikt. Allt annat än att be och få tillbaka paketet och djuret för att ev kunna undersöka var i kedjan som det brustit är dålig kundservice. Att ersätta med varuvärdet plus ersättning för skapat obehag och ev nerlagt arbete och kostnader för returen kommer att skapa en missnöjd kund. Dåligt hanterat oavsett vad som är rätt eller fel i caset. En livsmedelsproducent som tar så lätt på livsmedelssäkerhet skulle jag inte heller handla fler gånger av.

MVH
Magnus





kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kackelacka i skinkpaket
« Svar #2 skrivet: 20 mar-17 kl 14:23 »
Ett generellt råd, både när det gäller företag och myndigheter, är ju att antyda eller rakt ut säga att man har mycket goda mediakontakter!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kackelacka i skinkpaket
« Svar #3 skrivet: 20 mar-17 kl 14:38 »
Kackerlackor överlever en atombomb.. den kan säkert ha överlevt i skinkpaketet. Artbestämde du den? Skogskackerlackor är vanliga utomhus och ofarliga om du får in en sån i huset.. däremot får du problem om du får in tyska kackerlackor. För säkerhets skull bör du investera i några klisterfällor och lägga under spis och kylskåp..  kan ju faktiskt ha kommit med flera in..
Fjäderfän och kaniner

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Kackelacka i skinkpaket
« Svar #4 skrivet: 21 mar-17 kl 13:35 »
Har ingen aning om vad det var för sorts kackelacka. Charkfirman hade kontaktat sin "skadedjurskonsult" som bekräftade att det var en kackelacka, dock utan att antyda att det skulle vara en "ofarlig" sort som fanns naturligt.

Egentligen struntar jag i varifrån djuret kom. Jag vet att det låg i paketet när vi öppnade det. Finns inget tvivel. Det som stör mig är deras dåliga kundbehandling. Det är det som gör mig sur och arg, inte att det råkat komma in en kackelacka i paketet. Jag tar för givet att de jobbar hårt för att hålla sina produktionslinjer fria från ovälkomna besökare och att det här var ett olycksfall. De borde i så fall vara tacksamma att vi kontaktade dem och inte Aftonbladet. Inte försöka skylla ifrån sig.

Nu har jag fått utlopp för min ilska och kan lägga kackelackan till handlingarna.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser