Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta vedpanna  (läst 3536 gånger)

ia-pia

  • Inlägg: 145
Byta vedpanna
« skrivet: 31 aug-17 kl 21:20 »
Så ska vi byta vedpanna
De moderna drar mindre ved så med en extra ackumulatortank ska det räcka att elda varannan var tredje dag sägs det
Bästa på marknaden?


ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Byta vedpanna
« Svar #1 skrivet: 31 aug-17 kl 21:31 »
 Var för tio år sedan i samma sits. Frågade då en kollega (snickare) Utan att tveka sa han Arimax. Hans sotare hade rekommenderat. Och så blev det.
 Fungerar fint för mej. Det bästa är att den är toppmatad. Lätt att fylla i spån o sånt spill från verkstaden. Har ingen fläkt el liknande. efterförbränning.
Från början saknade jag att den inte hade varmvattens beredare i pannan.
 Kvaliten på själva pannan är väll lite si o så. Fick gå på med vinkelslip för att få skydsplåtarna att fungera som skyddar locket från direkt värme.
 Kraftig rost nertill. Ingen keramik i själva eldstaden bara i efterförbränningskammaren.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Byta vedpanna
« Svar #2 skrivet: 31 aug-17 kl 21:35 »
Alla pannor är bra på något eller några sätt, men det är en helt annan sak vilken som passar för just dina behov. Det behövs mer uppgifter om din anläggning, och inte minst om vilka egenskaper hos pannan du värdesätter, för att kunna lämna kloka råd.
T ex:
Vilken effekt på pannan har du tänkt dig?
Är det ok att pannan är beroende av el för fläktar, styrsystem mm?
Hur är skorstensförhållandena - bra eller dåligt drag osv?
Gott om plats i pannrummet eller är yttermått, plats för rökrörsanslutning mm kritiska?
Vad är det för slags ved som ska eldas? Kommer alltid perfekt torr och förstklassig ved att finnas till hands eller kan det vara aktuellt att elda sämre sorter också? Kan det bli aktuellt med andra bränslen - torv, biogas etc?
Ställer din kommun några speciella krav på miljögodkännanden etc i det område där du ska installera pannan?
Ska du göra installationen själv, ska du låta den firma som säljer pannan installera den eller ska du anlita en lokal rörmokare som inte är den som säljer pannan?

ia-pia

  • Inlägg: 145
SV: Byta vedpanna
« Svar #3 skrivet: 31 aug-17 kl 22:02 »
Effekt minst 35kw
El finns använder circ.pump idag
Bra drag i skorsten
Gott om plats i pannrum
Torr ved, två års torkning vanligtvis
I dagsläget kommer vi använda vedeöldning vet ej i framtiden
Bor i skogen så det där med kommunen tror jag vi inte behöver bry oss om
Det blir väl lokal rörmokare som installerar antar jag eller om vi köper t.ex en från Värmebaronen skickar de ut ngn rörmokare anställda av de . Har ingen koll på det.

ia-pia

  • Inlägg: 145
SV: Byta vedpanna
« Svar #4 skrivet: 31 aug-17 kl 22:07 »
En granne sa välj ingen toppmatad för det hade hon . Varje gång man öppnar den ryker det upp i ansiktet på en tyckte hon

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Byta vedpanna
« Svar #5 skrivet: 01 sep-17 kl 12:48 »
Det är väl möjligt att en toppmatad panna är mer känslig för draget i skorstenen och ev undertryck i pannrummet än en frontmatad.  Undertryck i pannrummet kan det ju bli t ex om det blåser hårt och den enda ventilen sitter på läsidan.

Man kanske kan jämföra en toppmatad vedpanna med ett gengasaggregat. Om bilmotorn är igång kan man öppna luckan på gasgeneratorn utan problem, men öppnar man luckan med stillastående motor får man vara beredd på en rejäl gaspuff och att både pannlugg och ögonbryn stryker med.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Byta vedpanna
« Svar #6 skrivet: 01 sep-17 kl 13:49 »
Effekt minst 35kw
El finns använder circ.pump idag
Bra drag i skorsten
Gott om plats i pannrum
Torr ved, två års torkning vanligtvis
I dagsläget kommer vi använda vedeöldning vet ej i framtiden
Bor i skogen så det där med kommunen tror jag vi inte behöver bry oss om
Det blir väl lokal rörmokare som installerar antar jag eller om vi köper t.ex en från Värmebaronen skickar de ut ngn rörmokare anställda av de . Har ingen koll på det.


Vi har en CTC V35 http://www.ctc.se/sv/produkter/vedpannor/ctc-v35. Den är pålitlig, lättskött och effektiv. Men du behöver ackumulator på minst 1500 liter. De har i stort sett inte ändrat konstruktionen sedan jag köpte min för 10 år sedan vilket antagligen betyder att konstruktionen är bra. Kostar kring 40000 idag, tror jag.

ia-pia

  • Inlägg: 145
SV: Byta vedpanna
« Svar #7 skrivet: 02 sep-17 kl 19:31 »
Nibe eller Vedolux?
Rörläggarn vill sälja Nibe. Grannen avråder Nibe.
Erfarenhet från er mottages tacksamt.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Byta vedpanna
« Svar #8 skrivet: 05 sep-17 kl 11:20 »
Köp inga gamla konstruktioner utan välj en modern panna med keramik och omvänd förbränning. Sugande fläkt har de pannor som är aktuella idag.
Baxi Excellent är toppen av teknik idag, 30 kW kostar 41490.
http://www.pricerunner.se/sp/baxi-vedpanna.html.

Inte mycket dyrare att köpa en modern effektiv och lätteldad panna än en gamling som Arimax som många nu byter ut. Installationskostnaden blir densamma.
Årminstone 3000 liter tank ska du ha för att få det bekvämt.

Och undvik skräpet från Lindquistheating som alltid dyker upp först när man söker vedpannor på google.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Byta vedpanna
« Svar #9 skrivet: 05 sep-17 kl 11:33 »
 Varför fläkt?
 Nackdel med keramik i eldstad är att den tar stryk vid eldande av trä som innehåller metall.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Byta vedpanna
« Svar #10 skrivet: 05 sep-17 kl 20:30 »
Varför fläkt?
 Nackdel med keramik i eldstad är att den tar stryk vid eldande av trä som innehåller metall.
Fläkten ger jämn och ren förbrännning. Spikar och dylikt är inte bra för pannan och keramiken. Jag eldar aldrig sådant och det måste man väl inte heller. Så det är enligt min uppfattning inget problem. Som sagt CTC V35 är en pålitlig och beprövad modell utan 'önödigt tjafs' men med omvänd fläktstyrd förbränning.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Byta vedpanna
« Svar #11 skrivet: 06 sep-17 kl 10:41 »
Atmos är också ett alternativ om man inte villköpa det dyraste men ändå vill ha något modent.
35 kW kostar 33400, 2500 billigare än den 20 år gamla CTC V35.
http://www.eldkraft.se/produkt/vedpanna-atmos-dc-35-sf725

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Byta vedpanna
« Svar #12 skrivet: 06 sep-17 kl 21:43 »
Spikar och dylikt är inte bra för pannan och keramiken.

Är det pga mekanisk eller kemisk påverkan?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Byta vedpanna
« Svar #13 skrivet: 06 sep-17 kl 21:50 »
Kan inte svara på det. Men har inte hört att det skadar i efterförbränningskammaren. Kan man tänka att värmen smälter järnet o på så vis får stenen att vittra när den svalnar?
 Har hört från granne o bekanta att de fått byta ut stenar i eldstaden.
 Här eldas de i bland med virke som innehåller spik. När byggena fortskrider är det gott att ge det uttjänta  virket sista vilan i pannan.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Byta vedpanna
« Svar #14 skrivet: 07 sep-17 kl 10:49 »
Jag tror knappast det blir tillräckligt varmt ens i en "keramisk" panna för att järn med låg kolhalt som t ex i spik ska smälta. Däremot har ju gjutjärn några hundra grader lägre smältpunkt pga den högre kolhalten.
Man har ju sedan hundratals år använt keramiskt infodrade ugnar av olika slag inom järn- och stålindustrin (masugnar, ässjor, lancashirehärdar, martinugnar, bessemerkonvertrar osv), så man borde ha lärt sig vid det här laget att undvika material som inte tål järn.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byta vedpanna
« Svar #15 skrivet: 08 sep-17 kl 19:09 »
Många säger att det ska vara gjutjärnspanna, för livslängdens skull och utan fläkt, om man vill ha värme när det är strömlöst.

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byta vedpanna
« Svar #16 skrivet: 09 sep-17 kl 01:59 »
Surfa på Viadrus panna,är ju halva priset mot dom kända märkena...Tjeckisk panna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser