Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad består hårdvaxolja av?  (läst 7316 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Vad består hårdvaxolja av?
« skrivet: 31 dec-16 kl 11:10 »
Jag har gjort egen olje/vax blandning bestående av rå linolja, bivax och carnaubavax. Jag undrar hur detta skiljer sig från t.ex. osmo hårdvaxolja. Vad kör dom med för ingredienser och i vilka proportioner? Jag har kanske väl mkt olja i min blandning så den ska bli enklare att gnida ut på skräbräden och sånt (huvudsakliga syftet). Så jag skulle säga den är inte lika användbar som Osmo är på vanliga ytor och bord och sånt.... Men jag skulle vilja fixa en sådan blandning också (jag vet jag kan bara köpa osmo, kanske gör det också, men jag vill veta varför oavsett).

Så jag funderar vad skiljer från min.... Dom har kanske en annan olja, men bivax och speciellt carnauba tror jag dom har i, den senare är viktig för hårdheten och hållbarheten. Men det borde ju vara omöjligt att gnida ut om det blir för mkt i relation till oljan, så jag tänker kanske dom har typ terpentin eller något lösningsmedel iblandat som avdunstar och lämnar en hård yta man kan polera upp? Jag tror det är så dom gör men utgår bara ifrån mina egna funderingar...

Om det ligger till på det viset så funderar jag på att göra en ny blandning menad för möbler endast. Typ bivax, carnauba, terpentin och en mindre mängd olja (kanske tungolja).

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-16 kl 12:09 »
Ev lösningsmedelsinnehåll borde ju gå lätt att lista ut genom lukten, om inte oljan är kraftigt parfymerad för att försvåra sådana analyser.
Har inte tillverkaren/importören något produkt- eller säkerhetsdatablad liggande ute på nätet (EU-krav för så gott som alla kemiska produkter)? Där borde man kunna dra en del slutsatser om innehållet.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #2 skrivet: 31 dec-16 kl 12:23 »
Från en liten skrift "Ytbehandling" av Hemslöjdskonsulenterna i Kalmar län:
"Du kan utgå från ett förhållande på lika delar bi-, carnauba- och japanvax som spädes med 2-3 gånger vaxmängden terpentin. Värm först carnaubavaxet i vattenbad tills det smälter. Tillsätt sedan bi- och japanvax. När blandningen är smält tillsättes balsamterpentin, först droppvis under ständig omrörning. Låt svalna och förvara under tättslutande lock.
Vill man förstärka vaxet mot kemikalier och nötning kan man byta ut delar av terpentinet mot kokt linolja."

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #3 skrivet: 31 dec-16 kl 16:53 »
Låter som det kunde funka, fast jag tror mer på tungolja än kokt linolja inomhus, eller kanske jag är nojig...

Hittade ett säkerhetsdatablad och det var ganska mycket ordbajs tyckte jag, jag fick fram en ingrediens "Alifatiska kolväten, C10-C13", enligt ett annat datablad för lampolja är det den huvudsakliga ingrediensen (60%>) så lampolja eller liknande är det utspätt med, enligt min tolkning. Då känns ju balsamterpentin lite mera high-quality i jämförelse. Dom ville ha 32 euro för en liten burk så det blev inget, men den var lättflytande den där oljan så jag tippar det är ganska drygt blandat...

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #4 skrivet: 31 dec-16 kl 18:24 »

Hittade ett säkerhetsdatablad och det var ganska mycket ordbajs tyckte jag, jag fick fram en ingrediens "Alifatiska kolväten, C10-C13", enligt ett annat datablad för lampolja är det den huvudsakliga ingrediensen (60%>) så lampolja eller liknande är det utspätt med, enligt min tolkning. Då känns ju balsamterpentin lite mera high-quality i jämförelse. Dom ville ha 32 euro för en liten burk så det blev inget, men den var lättflytande den där oljan så jag tippar det är ganska drygt blandat...

Aromatfri lacknafta skulle jag föreslå

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #5 skrivet: 31 dec-16 kl 18:39 »
Ja det blev något liknande, hade visst ingen balsamterpentin hemma. Burken sitter och kyler nu, b lev mkt som receptet ovanför fast med tungolja.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #6 skrivet: 01 jan-17 kl 00:45 »
Inget fel på tungolja, men vad har du emot linolja?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #7 skrivet: 01 jan-17 kl 09:49 »
Som sagt kanske jag är lie nojig över sickativerna i kokt linolja då jag bl.a. tänkte applicera detta på barnens möbler, men tungoljan kändes säkrare då helt enkelt.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #8 skrivet: 01 jan-17 kl 12:31 »
Citera
Inget fel på tungolja, men vad har du emot linolja?

/Mats

Hallå Mats. Jag har inget emot linolja men på vissa träslag åldras linoljan i en för mig tråkig gulaktig färgton (på björk t.ex.). Då detta inte spelar någon roll, är linolja ganska oslagbart. Till köket(ek bänk skivor, skärbrädor) har jag dock en blandning av bivax och paraffinolja. Linoljan sätter dessvärre smak på livsmedel.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #9 skrivet: 01 jan-17 kl 12:46 »
Som sagt kanske jag är lie nojig över sickativerna i kokt linolja då jag bl.a. tänkte applicera detta på barnens möbler, men tungoljan kändes säkrare då helt enkelt.
Lite det jag misstänkte, svårt att veta om den kokta linoljan verkligen är kokt (vilket i sig är lite missvisande, men upphettad iaf) eller om det bara är rå linolja med sickativ.
Vad jag har läst så har sickativ en märklig effekt i det att om man tillsätter för mycket av den så tar den liksom ut sig själv, "tork"-tiden förlängs. Så iaf i teorin borde man kunna testa om den kokta linoljan är "äkta".

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #10 skrivet: 01 jan-17 kl 13:11 »
Claessons i Göteborg har nedanstående

KOKT LINOLJA DUBBELKOKT
Dubbelkokt vid hög temperatur, kort torktid
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

ludwigjoakim

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #11 skrivet: 25 jan-17 kl 23:58 »
det här var ju den perfekta tråden för mig!

jag håller på och bygger ett nattduksbord som enligt instruktion ska ytbehandlas med en hårdvaxolja. det känns tråkigt att använda skolans eller köpa någon dyr variant typ OSMO, men mest av allt bra mycket roligare att göra en egen!

vad blev det för ungefärlig fördelning på ingredienserna DennisCA? och har du provat använda den än?

jag vet att bivax och rå linolja kanske inte är det ultimata men har en del av det hemma(plus balsamterpentin) så hade velat börja experimentet där någonstans iaf.

övriga tips någon? typ försiktighet kring blandning, jag tänker på att det behöver hettas upp och det är brandfarliga grejer+linoljans självantändande egenskaper.

Tack!!! / Ludwig

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #12 skrivet: 26 jan-17 kl 08:03 »
Jag använde det på en bänk som tidigare behandlats med shellack, och nog polerades det ut ganska bra, men vet inet om det gjorde så stor skillnad. Jag följde receptet som nämdes tidigare, 1/3 av varje typ, men det blev en hård klump sen, tror det ska vara mera lösningsmedel. Vad nu än OSMO består av så är det flytande, kanske väldigt väldigt tunnt utblandat och mest lösningsmedel?

Sen vet jag inte, men är rå linolja osäker? Eller gäller det bara den kokta?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #13 skrivet: 26 jan-17 kl 09:15 »
Linolja kan självantända vare sig den är rå eller kokt (det finns uppgifter som tyder på att den kokta självantänder lättare än den råa). Det enda som kan få den mindre benägen att självantända är om den, som i de allra billigaste träoljorna på stormarknader, är blandad med emulgeringsmedel och stora mängder vatten. Härom veckan råkade jag ut för att en plastburk med billig träolja från ÖoB gick sönder och någon liter rann ut på garagegolvet. Jag torkade upp den med gamla tidningar som jag sedan tänkte bränna för att förekomma ev självantändning. Men det var så mycket vatten i träoljan att jag inte lyckades sätta eld på tidningarna!

Självantändning pga linolja har diskuterats förut i detta forum: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=104094.msg932865#msg932865

Tänk på att linolja inte är ensam om att kunna självantända. Alla oxiderande (torkande) vegetabiliska och animaliska oljor har den sortens egenskaper även om linoljan är värst av de vanligare oljorna. Oljor som inte torkar in (t ex mineraloljor, olivolja, ev rapsolja) är säkra mot självantändning, men de är å andra sidan inte lämpliga för ytbehandling av trä.
« Senast ändrad: 26 jan-17 kl 09:40 av torbjorn »

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Vad består hårdvaxolja av?
« Svar #14 skrivet: 26 jan-17 kl 18:56 »
Linolja är väldigt svår att få fyr på, det är faktiskt inte linoljan som självantänder.
Grejen är att när den oxiderar (vilket tar 1-2 dagar för kokt linolja med sickativ - i praktiken linoljefärg/linoljebaserad fernissa/lack; nån vecka för kokt linolja och 1-2 månader för rå linolja) så utvecklas det värme.
Så har man tex en trasa eller sågspån indränkta i linolja kan de självantända om de ligger tätt ihop. Främst när det gäller linolja med kort oxidationstid.
För att "klara sig":
1. Bred ut trasan/spånen, så att värmen inte koncentreras.
2. Lägg trasan i burk med tättslutande lock - utan syre, ingen eld.
3. Lägg trasan i behållare med vatten.
4. Elda upp.

Spilld linolja på golv är ingen fara om man inte har antändlig isolering, tex kutterspån, under.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 5 användare
xaelanar, malle h, kretslopp, addebadde, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser