Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem tar mina kaninungar?  (läst 5145 gånger)

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
Vem tar mina kaninungar?
« skrivet: 26 okt-16 kl 17:40 »
Något rovdjur har tagit nio kaninungar för mig. Jag har tätat och stoppat, jag har fällor gillrade, men det bara fortsätter. Igår nätade jag i princip in hela "kaninverandan" och tittade så noga, så noga efter öppningar. Jag kände mig säker på att ingenting skulle kunna komma in, men i morse hittade jag en dödad unge igen. Jag såg att halmen var bortpetad på ett ställe på golvet, och där var en glipa. Gick ut för att täta den idag, och den var ca 2-2 1/2 cm stor. VEM tar sig in där?? Jag har trott att det är råttor, men så små huvuden har väl inte råttor...?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-16 kl 17:45 »
Förmodligen en hermelin tippar jag på.
Den tar sig lätt genom det där.
https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/hermelin/

(den är egentligen ett nyttodjur som tar råttor och sorkar, rätt roliga djur i sig, men den kan ställa till stor skada bland mindre tamdjur)

Råttor kan för visso ta mindre djur ibland även om det är ovanligt men de är ganska klumpiga jägare och brukar riva till en massa.
« Senast ändrad: 26 okt-16 kl 17:52 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #2 skrivet: 26 okt-16 kl 18:02 »
Ok, tack!
Det har inte varit omkringrivet alls inne hos kaninerna.
Men hur bor hermeliner? Försökte googla, men kunde inte hitta nån information.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #3 skrivet: 26 okt-16 kl 18:09 »
Vessla är ju ännu mindre än hermelin...
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #4 skrivet: 26 okt-16 kl 19:47 »
Ja, nere hos er kanske, de är nära släkt med varandra, det är ju en ganska stor artfamilj, vesslan är ju pytteliten, den är inte större än en stor mus (fast längre...), men bägge klarar detdär hålet utan problem.

Edit: Vessla...  :D
https://www.youtube.com/watch?v=Mg3UG9aOo3E
« Senast ändrad: 26 okt-16 kl 19:58 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #5 skrivet: 26 okt-16 kl 20:03 »
Hermeliner bor i ett råttliknande bo (jag har sett det ett par gånger, man kan ofta även känna en skarp lukt i och runt deras bon av deras markering ämnen), fast mycket större och litet mer slarvigt byggt, ibland under gamla tak, väggar eller i övergivna gångar av andra djur under jord.
(Vesslan lever på liknande sätt, häruppe klarar dock inte vesslan vintern vad jag vet).

Hermelinen är aktiv även vintertid men byter då färg till snövit, om sommaren är den brun.
(Faktiskt väldigt charmiga djur tycker jag, dock väldigt ilskna till temperamentet, liksom vesslan.)

« Senast ändrad: 26 okt-16 kl 20:08 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #6 skrivet: 26 okt-16 kl 20:14 »
Det finns hål och gångar grävda under kaninhuset. Jag har som sagt trott att det är råttor, men det kanske kan vara hermelin eller vessla? Jag kan fota dem imorgon om det kan vara till nån hjälp?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #7 skrivet: 26 okt-16 kl 20:33 »
Småvessla, dem biter i nacken på sina rovdjur som dör ganska snabbt eftersom de blir förlamade av bettet.

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #8 skrivet: 26 okt-16 kl 21:10 »
Kan man se på bytet vilket rovdjur som har varit framme? Äter råttor, hermeliner och vesslor på olika sätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #9 skrivet: 26 okt-16 kl 21:12 »
Visst kan det vara vessla, men det finns gott om råttor på gården intill så jag håller på råtta. De tar sig in genom rätt smala springor. Testa lite olika bete i råttfällorna.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #10 skrivet: 26 okt-16 kl 21:51 »
Jo, Vesslor och hermeliner hugger bytet i nacken, råttor är har jag för mig mer som hyenor, råttor sliter ofta loss stora stycken ur bytet (tex ben eller vingar) då de inte är jägare i egentlig mening, de är ju allätare som dock gärna äter färskt kött om de kan komma över det...

Råttan har ett ganska karaktäristiskt, mejselformat bett.
Den har ett  "hyvlande" och klippande bett medan vesslan/hermelinen har ett "skärande" bett och hörntänder likt en katt.
« Senast ändrad: 26 okt-16 kl 21:58 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #11 skrivet: 26 okt-16 kl 22:01 »
Går det att bilda sig nån uppfattning med hjälp av denna bild?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #12 skrivet: 27 okt-16 kl 10:38 »
Personligen tror jag fortfarande att det är en Lekatt/Hermelin som gjort detdär.
Den hugger i nackens ovansida eller vid halsen på bytet.

Ser ut som den fortsatt att äta vid och runt nacken sedan, vilket stärker min teori.

De kan bana gångar i löst material, eller använda gamla rått/musgångar.
(Tack vare deras kroppskonstruktion får de plats i en musgång, de utvecklades ju av naturen att jaga möss och sorkar. (möss har nämligen mycket stort huvud i förhållande till resten av kroppen, hermelinen har en utdragen kropp så att den kan åla sig fram genom musgångarna bara den får igenom huvudet, som har ungefär samma storlek som på en stor mus även hos dem.))

Boet likar ett råttbo, men är mer som en stor öppen skål av halmrester, skräp och annat, men man ser mycket sällan boet, men ofta är de bara en och en då dessa inte lever i flock när de inte har bon.

Så, förmodligen är det bara en.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #13 skrivet: 27 okt-16 kl 19:39 »
Ja nog ser skadan ut att vara från mårddjur.

Hermelinerna borde växa i antal i området nu när råttorna är där. I städerna har de problem med råttor nu när det effektiva råttgiftet blivit förbjudet, undrar hur det påverkar större gårdar som får invasion?


Tittade på mizzarroghs länk. Håller med om att de är för söta. Och småvesslan är kul den med. Den har ju fördelen att den tar mindre byten, som det ju alltid finns runt omkring oss. Tyvärr kan katterna se till att de inte klarar sig nära husen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #14 skrivet: 27 okt-16 kl 20:01 »
Ja nog ser skadan ut att vara från mårddjur.

Hermelinerna borde växa i antal i området nu när råttorna är där. I städerna har de problem med råttor nu när det effektiva råttgiftet blivit förbjudet, undrar hur det påverkar större gårdar som får invasion?


Tittade på mizzarroghs länk. Håller med om att de är för söta. Och småvesslan är kul den med. Den har ju fördelen att den tar mindre byten, som det ju alltid finns runt omkring oss. Tyvärr kan katterna se till att de inte klarar sig nära husen.


Det effektiva råttgiftet, som dödar husdjur, är inte förbjudet. Det får bara inte användas av privatpersoner

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-rattgift-dodar-husdjur

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #15 skrivet: 27 okt-16 kl 21:03 »
Nej, det var inte det nya otäcka giftet utan motgift jag for efter utan det här med att den gamla typen av gift skulle vara förbjuden. Men det verkar vara jag som läst slarvigt, det var inget förbud utan något mer lokalt http://www.expressen.se/nyheter/rattorna-invaderar-stockholms-gator/

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #16 skrivet: 27 okt-16 kl 22:52 »
Råttgift brukar döda hermeliner också när de får i sig förgiftade byten.
De äter inte döda råttor, men väl råttor och möss som kan ha ätit av giftet då bra typer av råttgift inte verkar omedelbart så att de inte skall lära sig..
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #17 skrivet: 11 mar-17 kl 18:56 »
Sedan sist har jag blivit väldigt medveten om att jag har råttor under höns/kaninhuset. Jag har tagit flera stora i slagfällor, jag har hört ungar pipa under golvet, jag har sett råttor i varierande storlek springa.
Nu har jag utökat antalet fällor och även köpt gift. Men ett problem är att de springer i hönshusväggen och gnager sig ut till altanen, där kaninerna bor. Jag har tätat flera hål med finmaskigt metallnät, men det äter de hål på. Hur kan jag täta den där väggen...? Jag såg nån "gnagarsäker" stålull på Bauhaus eller var det nu var. Kan det funka?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #18 skrivet: 11 mar-17 kl 19:36 »
Det går aldrig att täta hål, råttorna måste bort. Sedan måste man bygga på ett sätt så att varken råttor eller andra rovdjur kan ta sig in

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #19 skrivet: 11 mar-17 kl 19:47 »
Jo, jag förstår också att de måste bort.
Men nu behöver jag åtminstone kunna bromsa dem lite. Jag har en kaninhona som troligtvis får ungar nästa helg, och jag vill inte att storråttorna kommer in och dödar dem. De mindre råttorna kanske inte är riktigt lika mordiska.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #20 skrivet: 11 mar-17 kl 23:08 »
Du kan skruva fast plåt på väggen.


Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #21 skrivet: 12 mar-17 kl 18:46 »
Tänkte också på det, men kruxet är att det är så mycket reglar och grejer där. Jättesvårt att få det tätt. Det skulle vara om det finns nån tunn, böjlig plåt.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vem tar mina kaninungar?
« Svar #22 skrivet: 12 mar-17 kl 22:03 »
Kan du ta in honan o låta henne o ungarna bo inne undertiden du ringer antisimex o får bort råttorna?
Råttor är hemska på att döda smådjur. Får du nya ungar så lär dom dödas oxå.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser