Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska en tupp se ut egentligen  (läst 5078 gånger)

Zojp

  • Inlägg: 22
    • -
Hur ska en tupp se ut egentligen
« skrivet: 19 okt-16 kl 11:28 »
Här kommer en hög dumma frågor  ::)
Vi slaktade egna tuppar för första gången i helgen och nu har jag lite funderingar:
För det första - de var väldigt spensliga och tunna jämfört med köpe-kycklingar. Bröstfiléerna var små och platta. Den äldsta var över året, men det var inte så himla mycket kött på honom heller. Är det så "äkta" höns ser ut?
Sedan hade de knallgult fett, och fullt med fett inne i magen, som en tjock gul kudde på magsidan inne i kroppen. Ska de ha gult fett, och varför så mycket inuti? Är det tecken på något?
Och så var köttet mycket mörkare än vanlig broilerkyckling. Normalt eller?

Ja, tre korkade frågor, men är man uppfödd i stan och bara sett kritvita broliers så vet man ju inte hur det ska se ut "på riktigt"  :-[



Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur ska en tupp se ut egentligen
« Svar #1 skrivet: 19 okt-16 kl 12:38 »
Välkommen till verkligheten!

Det låter som du har slaktat en prima tupp..
Det är aldrig för sent att ge upp.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur ska en tupp se ut egentligen
« Svar #2 skrivet: 19 okt-16 kl 12:39 »
Tänk också på att inte tillaga den riktigt som en broiler!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur ska en tupp se ut egentligen
« Svar #3 skrivet: 19 okt-16 kl 13:10 »
Köpekycklingar är 5 veckor gamla. Lite skillnad mot ett år!
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur ska en tupp se ut egentligen
« Svar #4 skrivet: 19 okt-16 kl 13:47 »
Att dom har mycket fett i sig beror på maten mest, dom har haft det för gott helt enkelt.
Lite kött beror på rasen mest.
Att dom är mörkare i köttet kan ha mer än en anledning. Om det är baklåren du syftar på så är det för att omega3 sitter där, därav färgen. Att köpte kyckling är vit beror på avsaknad av sånt. En tupp som fått gått ute och pickat i sig insekter ett år är väldigt nyttig.
Men sen har jag märkt att en speciell hönsras har tendens till ett väldigt mörkt kött, nästan svart. Ser inge vidare aptitligt ut. Tror dom heter Sultan. Har som ett parasoll av fjädrar på huvudet så dom ser väldigt rolig ut och fjädrar långt ner på benen som växer in i köttet. En styggelse att ta rätt på enligt mig.

Tips. Låt dom äldre möras i frysen en månad. Sen blir dom mör å fin vid 175 grader ca 1½ till 2½ timme.

http://2.bp.blogspot.com/_ZXqO-j8Pq2s/TI-SJI5MGhI/AAAAAAAACAU/bQz8_kLfDb0/s1600/060.JPG
Jag använder en äldre gryta av detta slag till mindre tuppar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Zojp

  • Inlägg: 22
    • -
SV: Hur ska en tupp se ut egentligen
« Svar #5 skrivet: 20 okt-16 kl 06:30 »
Ok, och fettet ska alltså vara knallgult? Hade för mig att det är hästar som har gult fett, men har aldrig sett det på en fågel.

Ja ja -  det är kul att lära sig något nytt om verkligheten  :)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur ska en tupp se ut egentligen
« Svar #6 skrivet: 20 okt-16 kl 07:55 »
Du skrev att de var tunna. Det finns lätta raser och tunga raser. De lätta har inte mycket kött på benen, och det är meningen för att hönorna ska vara ekonomiska äggproducenter.  De tunga raserna värper mindre och äter mer. Det är därför som industrin har två helt olika typer av höns för värpning respektive kött.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur ska en tupp se ut egentligen
« Svar #7 skrivet: 20 okt-16 kl 08:49 »
Ok, och fettet ska alltså vara knallgult? Hade för mig att det är hästar som har gult fett, men har aldrig sett det på en fågel.

Ja ja -  det är kul att lära sig något nytt om verkligheten  :)

Gult fet kan man se på många djur, även t ex kor om de ätit mycket gräs som ju innehåller karotenoider 

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Hur ska en tupp se ut egentligen
« Svar #8 skrivet: 30 mar-18 kl 11:35 »
Ok, och fettet ska alltså vara knallgult? Hade för mig att det är hästar som har gult fett, men har aldrig sett det på en fågel.

Ja ja -  det är kul att lära sig något nytt om verkligheten  :)

Fins även på bl.jerseykosser och på många högmjölkande raser som har kommit till åldern


Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 5 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, Palle500, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser