Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur slaktar ni era kaniner?  (läst 8546 gånger)

lillbeka

  • Inlägg: 11
  • De flesta lögner om blondiner är falska.
    • Norrbotten
Hur slaktar ni era kaniner?
« skrivet: 07 sep-16 kl 09:32 »
Har tänkt införskaffa lite kaniner för köttets skull nu i vinter. Är van vid att slakta tuppar och höns, samt jaga. Men vill veta vad ni anser är det mest stressfria sätt att avliva slaktkanin.
Vet ju att den vanliga är ett järnrör/påk och slå den medvetslös. Gör så med hönsen.
Men i förhand så känns det som rätt svårt att träffa rätt och överväger andra metoder. Pratade med en bonde som åt tamkanin som yngre och hans far hade en finkalibrig pistol och sköt de i huvudet och sedan gjorde den vanliga proceduren.
Tycker själv att skjuta djur med ett bra skott är bäst, då de inte hinner bli stressade. Men det är ju på jakten, då jag tvivlar på att skjuta djur för slakt inte ingår i jordbruksverkets regler.

Eller är det järnröret som gäller och så träna på att slå rätt?

Berätta gärna hur ni gör när ni slaktar era kaniner?
Jag gillar de flesta platser jag varit på, men jag har aldrig riktigt velat åka till Japan, helt enkelt för att jag inte tycker om att äta fisk, och jag vet att det är väldigt populärt där i Afrika.
 
Källa: Britney Spears

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur slaktar ni era kaniner?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-16 kl 10:12 »
I stället för att tro vad det finns för regler så är det ju mycket enkelt att kontrollera:

"Övriga fjäderfän och kaniner får bedövas med bultpistol, kulvapen, elektricitet samt i vissa fall slag i huvudet."

En slaktmask är alltså ett utmärkt val

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/annanavlivning.4.37cbf7b711fa9dda7a18000230.html

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Hur slaktar ni era kaniner?
« Svar #2 skrivet: 07 sep-16 kl 11:23 »
Er det så kaniner du vil træne på? inte en bra ide!
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten

lillbeka

  • Inlägg: 11
  • De flesta lögner om blondiner är falska.
    • Norrbotten
SV: Hur slaktar ni era kaniner?
« Svar #4 skrivet: 07 sep-16 kl 15:55 »
Er det så kaniner du vil træne på? inte en bra ide!

Nej helt vansinnigt att tro det, man kan träna att slå på en dummy. Skulle aldrig öva avlivning på vare sig levande eller dött djur.
Jag gillar de flesta platser jag varit på, men jag har aldrig riktigt velat åka till Japan, helt enkelt för att jag inte tycker om att äta fisk, och jag vet att det är väldigt populärt där i Afrika.
 
Källa: Britney Spears

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Hur slaktar ni era kaniner?
« Svar #5 skrivet: 08 sep-16 kl 08:50 »
Jag plaserar kaninen i en liten bur en fågelbur,sen skuter jag med .22 kaliber.
 
Jag var med om en som misslyckades med bultpistolen,så kaninen blev bara skadad. Efter det så är jag ingen vänn av slaktmask.
Bäst är att få praktisk  sakkunnig ledning,annars kan det bli ett elände.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur slaktar ni era kaniner?
« Svar #6 skrivet: 08 sep-16 kl 08:52 »
Ett dåligt slag eller dålig träff så kommer kaninen att sparka frenetiskt och bli omöjlig att hantera. Är det sedan en stor kanin blir problemet bara större. Bultpistol eller .22 om man är osäker.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hur slaktar ni era kaniner?
« Svar #7 skrivet: 08 sep-16 kl 09:44 »
När jag hade fler kaniner så slog jag, men nu så blir det .22an med svag laddning (subsonic) för att jag inte vill misslyckas. Har ingen bultpistol men har länge funderat på att fixa en fjäderdriven för smådjuren, det är smidigare än att ta fram bössan i vissa fall.

lillbeka

  • Inlägg: 11
  • De flesta lögner om blondiner är falska.
    • Norrbotten
SV: Hur slaktar ni era kaniner?
« Svar #8 skrivet: 08 sep-16 kl 10:20 »
När jag hade fler kaniner så slog jag, men nu så blir det .22an med svag laddning (subsonic) för att jag inte vill misslyckas. Har ingen bultpistol men har länge funderat på att fixa en fjäderdriven för smådjuren, det är smidigare än att ta fram bössan i vissa fall.
Jag plaserar kaninen i en liten bur en fågelbur,sen skuter jag med .22 kaliber.
 
Jag var med om en som misslyckades med bultpistolen,så kaninen blev bara skadad. Efter det så är jag ingen vänn av slaktmask.
Bäst är att få praktisk  sakkunnig ledning,annars kan det bli ett elände.
Ett dåligt slag eller dålig träff så kommer kaninen att sparka frenetiskt och bli omöjlig att hantera. Är det sedan en stor kanin blir problemet bara större. Bultpistol eller .22 om man är osäker.

Tack för svar =)
Jag gillar de flesta platser jag varit på, men jag har aldrig riktigt velat åka till Japan, helt enkelt för att jag inte tycker om att äta fisk, och jag vet att det är väldigt populärt där i Afrika.
 
Källa: Britney Spears

John.F

  • Inlägg: 18
    • Norrbotten
SV: Hur slaktar ni era kaniner?
« Svar #9 skrivet: 18 feb-17 kl 07:17 »
jag använder .22 pistol och skjuter dom i huvudet .

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Hur slaktar ni era kaniner?
« Svar #10 skrivet: 19 feb-17 kl 06:29 »
sen jag skaffade bultpistol, är detta moment så smidigt. håller kaninen tätt intillmig, (bultpistolen laddad) ställer kaninen på ett bord, och sätter bultpistolen lutad mot huvet från öronen, mellan ögonen. och trycker av, sen skära av halspulsådern o hänga upp kaninen i bakbenen, och "klä av " den. ( mycket enklare än med tupp , numera)
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

lidhemsgront

  • Inlägg: 8
  • http://lidhemsgront.blog.se/
    • Östergötland
SV: Hur slaktar ni era kaniner?
« Svar #11 skrivet: 27 okt-18 kl 14:36 »
Frugan håller i bakbenen och då hänger kaninen alltså upponed. Jag tar tag i öronen och slår HÅRT med tungt järnrör över bakhuvudet. Djuret blir genast medvetslöst. Avblodar snabbt genom att skära av artär/vener runt nacken så blodet sprutar. Hängs upp i bakfötterna. Öppnar huden längs fötterna. Drar av skinnet som träs på en utformas planka. Tömmer inälvor som kokas till våra grisar. Hängmörar. Aldrig några problem.

http://lidhemsgront.blog.se/

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur slaktar ni era kaniner?
« Svar #12 skrivet: 16 dec-18 kl 19:28 »
"Jag var med om en som misslyckades med bultpistolen,så kaninen blev bara skadad"  - Hur i allsin dar kunde det gå till?

  Lägg lite gräs på en stubbe eller på härför avsett bord.  Ladda bultpistolen och ta fram kniven.  Lägg dem intill, men utom riskområdet för snubblingar med mera.  Ta fram kaninen, smek den och håll den i famnen.  Sätt ner den på gräset.  (Den äter nog inte, men gräset borde lukta gott för den.)  Håll ena handen över kaninens öron, och prata snällt med den.  Tag bultpistolen utan att spänna fjädern, och kolla att du får sätta den mitt emellan ögon och öron på kaninen.  När du är säker på att den inte blir rädd, så släpp tillfälligt öronen och spänn fjädern.  Med handen åter smeksamt på öronen sätter du dit bultpistolen och trycker av.

  Resten är hantverk, och det kan TS tydligen.

  Var noga med att göra rent mellan varje kanin, eller byta stubbe, ty dessa djur har ett mycket gott luktsinne.

(Ops, läste fel på datumet för det första inlägget!  TS får gärna berätta hur det gick!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser