Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på säd och säd?  (läst 1926 gånger)

Bränntorparn

  • Inlägg: 45
    • Östergötland
Skillnad på säd och säd?
« skrivet: 03 aug-16 kl 20:54 »
Har fått kontakt med en mjölkgård och kan köpa säd där.
Havre, vete, råg men säkert inte korn så här lång ner i landet. Gissar att olika sädesslag ger olika för och nackdelar för hönsen så snälla någon som vet förklara för mig. Tack tack

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Skillnad på säd och säd?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-16 kl 21:15 »
Jag tror du blandar ihop råg och korn. Korn odlas  massvis av i södra Sverige.
Råg anses olämpligt som foder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

  • Gäst
SV: Skillnad på säd och säd?
« Svar #2 skrivet: 03 aug-16 kl 21:23 »
Korn och vete torkad och fin kan köpas för 1:50 kg även i Östergötland, köper du vete så blir priset aningen mindre. Det ger vi våra höns blandat med värproder. Köper 600 kg åt gången och får fyllt i 120 liters blåa tunnor med lock och spännring. En tunna väger ca 100 kg upp till kanten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bustera, Tjörnbo, Getiglo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser