Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart får jag tag i en rävfälla?  (läst 5197 gånger)

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
Vart får jag tag i en rävfälla?
« skrivet: 23 jun-16 kl 16:53 »
Mina höns bor fn inomhus i det vackra midsommarvädret för räven är så fräck så han trotsar 3 hundar, människor i ständig aktivitet utomhus genom att ta mina höns mitt på blanka dan i när vi alla är ute, precis utanför stallet. Jag har kaniner i utegårdar så snart är det väl deras tur.

Därför letar jag nu rävfälla så att vi kan låta våra djur vara utomhus igen. Vart får man tag på det? Min svåger är jägare och vi äger jakträtten på våra mark.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vart får jag tag i en rävfälla?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-16 kl 18:50 »
Är det inte enklare att vänta ut den och nypa den. Det är inte helt solklart att det alltid är räv och att räven går i fällan.

Jag sätter ut ett gårdslarm som går till mobilen. Då hinner jag gå ner och sätta mig lagom till räven knatar in. Fast senaste gången tog han en annan väg men jag lyckades ändå.
Det är skönt att sitta på pass med en fika när det är svalare på kvällarna. Jag har mygg/knott nät runt en paviljong.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vart får jag tag i en rävfälla?
« Svar #2 skrivet: 23 jun-16 kl 20:25 »
Nu var de ju inte själva jägare, så det kanske inte var ett alternativ

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Vart får jag tag i en rävfälla?
« Svar #3 skrivet: 23 jun-16 kl 20:39 »
Är det inte enklare att vänta ut den och nypa den. Det är inte helt solklart att det alltid är räv och att räven går i fällan.

Jag sätter ut ett gårdslarm som går till mobilen. Då hinner jag gå ner och sätta mig lagom till räven knatar in. Fast senaste gången tog han en annan väg men jag lyckades ändå.
Det är skönt att sitta på pass med en fika när det är svalare på kvällarna. Jag har mygg/knott nät runt en paviljong.

Vad är det för larm?
Han tar dom utomhus och jag vet inte från vilket håll han kommer. Djuren försvinner spårlöst utan ett ljud mitt på dan. Hur vet man när man ska lurpassa och hur ofta brukar dom komma tillbaka? Kan man räkna med att den kommer dagen efter att den tagit nåt eller brukar det dröja? Så less på detta så jag gör vad som helst. Nya tuppen levde två dar.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vart får jag tag i en rävfälla?
« Svar #4 skrivet: 23 jun-16 kl 22:20 »
Kvällstid regelbundet kan lika gärna vara grävling. Jag satt och lurpassade på en ovanligt jobbig huliganräv och så kom syndabocken, en fet grävling sugen på kyckling.

Gårdslarm på gården får man sätta upp. Det räknas inte som jakthjälpmedel på gården utan mera som "larm" mot kleptomaner.

En laser och en detektor. När strålen bryts larmar detektorn. Sätt den så att inte huskatter mm aktiverar den i onödan.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vart får jag tag i en rävfälla?
« Svar #5 skrivet: 23 jun-16 kl 22:27 »
En cat doorbell eller biltemas uppfartslarm funkar bra för att upptäcka när räven dyker upp..om man har möjlighet att passa på den och skjuta så lägg lite hundmat där det är lämpligt att skjuta med tanke på kulfång. Rävfälla kan köpas på lotin.. eller fällan sinkabirum ifrån ideverkstan.. ungrävar och skabbrävar går i fällan..
Fjäderfän och kaniner

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Vart får jag tag i en rävfälla?
« Svar #6 skrivet: 25 jun-16 kl 01:37 »
Tre vuxna djur dagtid vid 2 tillfällen, tre ungdjur nattetid vid ett tillfälle. Borde vara räv va? Senast var jag ute när det hände och hörde inte ett ljud, inte hönsen heller tror jag för dom badade i sanden på andra sidan stallet när jag kom upp utan minsta oro...

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Vart får jag tag i en rävfälla?
« Svar #7 skrivet: 26 jun-16 kl 20:28 »
Kan också vara rovfågel, i synnerhet dagtid... Måste inte vara räv.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Vart får jag tag i en rävfälla?
« Svar #8 skrivet: 11 jul-16 kl 05:05 »


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

flo

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Vart får jag tag i en rävfälla?
« Svar #11 skrivet: 15 jan-17 kl 23:03 »
I Södertälje finns en begagnad som du kan få köpa om du fortfarande har rävproblem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser