Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av bromsrör på Ford Mondeo  (läst 10103 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #60 skrivet: 08 maj-16 kl 10:41 »
Nu har jag tagit isär allt. Och smörjt och satt ihop det igen.

Handbromsen fungerar men tar inte bra. :(

Jag får spänna vajern, jag tror enda sättet är mitt under bilen, det blir till att lossna värmeplåtarna och avgasröret...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #61 skrivet: 08 maj-16 kl 12:06 »
Verkar som du har ett gammalt hederligt system  :D ...Arbetsgången borde vara punkt ett: Vajerspänningen ska släppas...Punkt två: av med trumman,bort med rostkanten på trumman,bromsbackarnas tjocklek ska hålla måttet. Punkt tre: justeringsanordningen för backarna ska vara uppsmort...Så här är det på en opel: Justera spänningen med det där stjärnhjulet så att trumman precis går på...obs viktigt moment!... Sedan justera med vajerspänningen under bilen,snurra även på hjulen då och då....Sist kollar man så att handbromsspaken tar inom sitt spec område....Trampa även ner den vanliga bromsen ett antal gånger så att självjusteringen  justeras in...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #62 skrivet: 08 maj-16 kl 12:13 »
"bultarna har jag dratt runt med polygrip o slagit mina knogar blodiga på'n. nu går jag in o lånar grannens vinkelslip. Gör biljävlen till järnfilspån" :-)


 ;D ...En fråga om hur frustrerad man blir...om man nöjer sig med att bara få bort den trilskande grejen eller väljer att utöva det totala våldet på bilen....

 

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #63 skrivet: 08 maj-16 kl 13:30 »
Självspänningsmekanismen är väldigt trög, trots att jag smörjt den. Men den kanske är det per default?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #64 skrivet: 08 maj-16 kl 13:42 »
Självspänningsmekanismen är väldigt trög, trots att jag smörjt den. Men den kanske är det per default?

De självjusteringar jag varit på har jag alltid väldigt noga sett till att de snurrar riktigt lätt.
Detta då det inte är några stora kraftiga grejer som skall putta på dom.
Är det en skruv modell och du har gängtappar i rätt modell så kan du använda en dylik till att rensa ut spåren.
Microvibrationstvätt funkar kanon oxå.
Annars tvättar du rent med diesel en klick olja och skruva ihop, isär och skölja tills det lirar lika lätt som en glass slinker ner en varm dag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #65 skrivet: 08 maj-16 kl 18:13 »
Nu har det löst sig, hoppas vi! :)

Jag gjorde enligt tännlappens tips att spänna självspänningen precis så trumman gick på. Sen fungerar det!

Hjulen snurrar inte perfekt och det drar svagt åt höger när jag bromsar. Men det är en framgång i alla fall! ;)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #66 skrivet: 08 maj-16 kl 18:46 »
Kör så länge du kan innan du besiktar då, så kanske självspänningen jämnat ut sig lite mellan hjulen. Är det för stor skillnad blir det tvåa, det har jag själv på min ford så jag skall strax börja bråka med trumbromsar också  :-X

jefvelberg

  • Inlägg: 17
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #67 skrivet: 08 maj-16 kl 23:26 »
När jag bessade en gammal King cab jag hade så sa besiktningsmannen glatt under provkörningen; hahöhe det går ju nästan bromsa sej igenom kurvan (och försökte). Blankt papper.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #68 skrivet: 08 maj-16 kl 23:35 »
Ett ganska bra sätt att kolla om man har ojämn bromsverkan, är att köra i ungefär gångtakt på en grus- eller snöväg och tvärnita så att alla hjul låser sig. Sedan ser man efter om bromsspåren blev lika långa på höger och vänster sida. Man bör prova både fot- och handbroms på det sättet, beträffande fotbromsen är det viktigt att köra så sakta att inte bakhjulen hinner in på framhjulens bromsspår innan bilen stannar.

På en del bilar med lastkännande tryckreduceringsventil för bakbromsarna (förekommer framför allt på bilar utan ABS) kan det hända att man inte alls kan få bakhjulen att låsa sig med lätt last. I så fall kan man behöva sätta lastavkänningen ur funktion, t ex genom att surra fast hävarmen på reduceringsventilen med ståltråd, för att göra bromsprovet ordentligt.

Om någon broms har tendens att ligga an så bör man kolla att inte trummor eller skivor blir varmare än att man fortfarande kan ta i dem efter någon mils landsvägskörning där bilen sedan har fått rulla till stopp utan att man har bromsat.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #69 skrivet: 09 maj-16 kl 16:32 »
 ...Jag brukar fixa båda bromsarna bak.... I mitten på bromsbanden brukar det vara en fåra den rensar jag sedan putsas banden med  sandpapper  :D även trummornas insidor,även hjulcylindrarna inspekteras så dom inte läcker,även så kolvarna fungerar....Lufta systemet runt om är inte heller helt fel så man får fräsch vätska i bromssystemet. Gör man så borde bromsarna bli bra...

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #70 skrivet: 13 maj-16 kl 14:54 »
Och den gick igenom!

Drar lite åt höger men inget som gav anmärkning.

Tack för all hjälp!

Hur ska jag måla och rostskydda bromsröret fram? Det är något utsatt för grussprut från framhjulet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #71 skrivet: 13 maj-16 kl 14:59 »
Och den gick igenom!

Drar lite åt höger men inget som gav anmärkning.

Tack för all hjälp!

Hur ska jag måla och rostskydda bromsröret fram? Det är något utsatt för grussprut från framhjulet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #72 skrivet: 13 maj-16 kl 15:08 »
Är det ett kopparrör eller nickel koppar borde det ju räcka med att pensla på lite tjock massa på det...Är det ett järnrör får det grundas och målas först sedan på med tjock massa...

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #73 skrivet: 13 maj-16 kl 15:11 »
Och den gick igenom!

Drar lite åt höger men inget som gav anmärkning.

Tack för all hjälp!

Hur ska jag måla och rostskydda bromsröret fram? Det är något utsatt för grussprut från framhjulet.

Najs. :D

Underredsmassa på sprayburk brukar jag kleta på.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #74 skrivet: 13 maj-16 kl 15:21 »
Är det bromsröret som du bytt? Om det är av koppar brukar det klara saltsprut utan problem.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #75 skrivet: 12 jul-17 kl 13:10 »
Nu är det dags igen!

Det är ojämn bromsverkan bak samt handbromsfel. Jag fixade det på vänster sida förra året men inte på höger. Så nu får jag plocka isär höger och smörja och sätta ihop igen. :)

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #76 skrivet: 12 jul-17 kl 13:17 »
Jag hittade t o m instruktionen i ladan! :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #77 skrivet: 14 jul-17 kl 12:19 »
När du ändå mekar så passa på och damma av trumman på den fungerande sidan...Kan bli rätt mycket bromsdamm i trummorna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser