Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EGEN ELPRODUKTION ?  (läst 3479 gånger)

Svegården

  • Inlägg: 9
  • Torp söker sällskap
    • Jämtland
EGEN ELPRODUKTION ?
« skrivet: 23 nov-15 kl 02:18 »
Har läst om det mesta och mottager förslag från praktiken, dvs något som är i drift idag. Vind, sol, ved, ånga, biogas.
Vilken avkastning/payoff ger din anläggning
Har obegränsat med ved på fastighet utan kraft.
mvh Torbjörn
tor_sweden@yahoo.se

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: EGEN ELPRODUKTION ?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-15 kl 08:07 »
Jag vet två solpaneler som är installerade nyligen. För bägge gäller att säljaren lovade en återbetalningstid på 10 år, men när jag själv räknar på det så landar det närmare 25 år. Nu hade vi en väldigt dålig sommar, så med en batter sommar borde det sjuknka en del. 15-20 år?

Med tanke på hur solcellers effektivitet och pris har utvecklats så tror jag att vi inom 5 år har så bra solceller att det går att räkna hem på rimlig tid (och alla svenssons investerar). Men vi är inte där ännu, även om de som säljs idag säljs på det argumentet.

MVH
Magnus

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: EGEN ELPRODUKTION ?
« Svar #2 skrivet: 23 nov-15 kl 11:55 »
En annan viktig sak i sammanhanget är fördelningen på eget arbete för att förverkliga anläggningen respektive att betala för att köpa något mer eller mindre nyckelfärdigt. Den som har tillräckliga mekresurser och kunnande för att bygga något själv med en blygsam investeringskostnader har betydligt bättre möjligheter att göra bra affärer i längden än den som måste betala för allt.

Man ska inte heller glömma bort arbete och/eller kostnader för att hålla anläggningen i drift. Dels löpande underhåll och dels måste man bedöma sannolikheten för haverier som måste åtgärdas akut.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: EGEN ELPRODUKTION ?
« Svar #3 skrivet: 23 nov-15 kl 12:27 »
Torbjörns kommentar är korrekt. De exemplen som jag känner till är levererade med helentreprenad.
MVH
Magnus

Rubensgården

  • Gäst
SV: EGEN ELPRODUKTION ?
« Svar #4 skrivet: 23 nov-15 kl 12:36 »
För att spara pengar är egen el jättebra men för att placera pengar är det värdelöst så länge man inte satsar väldigt mycket. Sveriges vindsnurror av lite mindre storlek monteras ner och skickas till Irland om jag inte minns fel på destination. Detta för att de inte är lönsamma trots att de redan är byggda och har snurrat ett tag.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: EGEN ELPRODUKTION ?
« Svar #5 skrivet: 14 jan-17 kl 23:15 »
Jag vet två solpaneler som är installerade nyligen. För bägge gäller att säljaren lovade en återbetalningstid på 10 år, men när jag själv räknar på det så landar det närmare 25 år. Nu hade vi en väldigt dålig sommar, så med en batter sommar borde det sjuknka en del. 15-20 år?

Med tanke på hur solcellers effektivitet och pris har utvecklats så tror jag att vi inom 5 år har så bra solceller att det går att räkna hem på rimlig tid (och alla svenssons investerar). Men vi är inte där ännu, även om de som säljs idag säljs på det argumentet.

MVH
Magnus

Köper man grejerna privat och monterar själv så landar man på 10år åtbettid, får man 20% bidrag kan man dra bort 1-2 år
 åtminstånde om man köper över 5kw anläggning

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: EGEN ELPRODUKTION ?
« Svar #6 skrivet: 14 jan-17 kl 23:29 »
För att spara pengar är egen el jättebra men för att placera pengar är det värdelöst så länge man inte satsar väldigt mycket. Sveriges vindsnurror av lite mindre storlek monteras ner och skickas till Irland om jag inte minns fel på destination. Detta för att de inte är lönsamma trots att de redan är byggda och har snurrat ett tag.

De vindsnurror som monteras ner och exporteras är de som är mer än 15-20 år gamla och som pga ålder har fallit ur elcertifikatsystemet. Sådana är fortfarande lönsamma i länder där myndigheternas vindkraftstöd inte räknar tid från då verket är fabriksnytt utan från den dag det tas i bruk på en viss plats - t ex Irland och Italien.
Äldre vindkraftverk som har stort behov av service i förhållande till den energi de kan leverera, har också större förutsättningar att bli lönsamma i länder med lägre arbetslöner i förhållande till elpriset än Sverige.

Svegården

  • Inlägg: 9
  • Torp söker sällskap
    • Jämtland
SV: EGEN ELPRODUKTION ?
« Svar #7 skrivet: 28 nov-17 kl 10:05 »
Solvänner,
Jag gjorde en utvärdering av gårdsvind men skrotat det helt. Solpaneler för varmvatten är dock intressant för att spara tid och ved sommartid.

Jag har sedan oktober i år 16 solpaneler i drift på ett tak med 30 grad lutning och nästan i söder.
Kostnad solpaneler och inverter köpt i Danmark 30000 kr montage 35000 kr inkoppling 3000 kr. Eget arbete var transport till gården.
Max effekt 4 kW på solpaneler och inverter 3,6 kW

Det tog lång tid att hitta montagehjälp men de gjordes med 3 besök. Dag 1 monterades ställning 2 man, andra besöket själva montaget och eldragning till inverter i garderob 1 dag 2 man, tredje besöket nedtagning av ställning 1 man. Hade inte kunnat göra detta själv.
Montagefirman fick först kolla allt med Jämtkraft. Jämtkraft tog lång tid på sig att kolla med sin instrument verkstad att det skulle fungera. Ligger man långt ut i kraftnätet kan det vara problem att mata på för mycket ström. Beskedet var att det gick bra men att de inte skulle kunna ha haft större anläggning än vad nu blev uppsatt. Dvs viktigt att kolla.
Elmätaren var relativt ny och behövde bara programmeras om. Jag kan månadsvis nu kolla på Jämtkrafts Mina sidor hur mycket som har producerats.

Ekonomi: sökt bidrag från länsstyrelsen som tog 2 år på sig att godkänna min ansökan som privat mikroproducent med 20% av investeringen.
Jag gjorde allt externt arbete med ROT avdrag i syfte att korrigera mot bästa alternativ. Väljer jag bidraget får jag betala tillbaka ROT avdraget vilket blir aktuellt i detta fall.
Min kalkyl hamnar på en pay off av 10-12 år då jag fick solpanelerna 30% billigare än från kraftföretasgen. Jag har räknat med noll i produktion nov,dec,jan.
Smart är dock att Jämtkraft fungerar som batteri och byter många soltimmar på sommaren mot förbrukning på den solfattiga vintern. Inga banklån tagna.
Verkligt resultat återstår att se och återkommer framåt sommaten 2018.
Håller min kalkyl avser jag att titta på en markbunden dubbelt så stor anläggning och köpa den i Tyskland, kanske 40% billigare än kraftföretagen, till en annan fastighet där jag med standard byggnadsställning i aluminium och jordskruvar till en kostnad av 10000 kr. Ansökan då som företagsmässig med 30% av investeringen.
Filosofin är att det är bättre att ha pengarna, avkastning från skogsbruk, att producera el än att ha dem på banken.
Kul att höra andra erfarenheter. / Torbjörn
mvh Torbjörn
tor_sweden@yahoo.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser