Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var göra av bocken??  (läst 5402 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Var göra av bocken??
« skrivet: 05 nov-15 kl 00:28 »
Har nu en bock och en get+en killing flicka ca 5mån. Dom går tillsammans. Kan jag fortsätta ha det så över vintern iaf eller blir lilla killingen betäckt av bocken då? Bocken är ju gigantisk i jämförelse. Han är jämtbock killingen är mjölkget.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Var göra av bocken??
« Svar #1 skrivet: 05 nov-15 kl 09:27 »
Den killingen är nog redan betäckt av bocken. Dels är det brunst-tider nu på hösten, dels har den åldern inne för att vara könsmogen. Risken är väl att killingar som får egna killingar vid 10 månaders ålder eller tidigare, blir mindre i växten då det är svårt att själv växa och bli stor, och samtidigt försörja killingen i magen med näring. Sen blir de sannolikt sämre mammor också då de har svårare att fatta vad som hänt vid killningen, samt har mindre mjölk i juvret i jämförelse med en vuxen get i god kondition.

När trodde du getkillingar blev könsmogna?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Var göra av bocken??
« Svar #2 skrivet: 05 nov-15 kl 18:25 »
Jag delar olivia.ks oro för den getkillingen, mest för att det är risk för förlossningsproblem, om fostret är större än den ring av ben som killingen ska igenom.  Om du har två boxar intill varandra kan de ändå vara nära varandra över vintern.  Men hur stor är killingen?  Bockens storlek har ingen betydelse.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Var göra av bocken??
« Svar #3 skrivet: 08 nov-15 kl 13:46 »
Hon är väldigt liten. Väger kanske 10-15 kg. Har haft henne inne då hon blev biten av en hund för ett tag sen. Så hon är inte betäkt ännu iaf.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Var göra av bocken??
« Svar #4 skrivet: 08 nov-15 kl 19:02 »
Hej Travelerhorses!
Om den lilla geten inte är betäckt ännu skulle jag fortsätta att ha henne åtskiljd från bocken. Getter bör vara minst ett år när de får killing första gången. Är getterna klena i växten måste de växa till ytterligare innan de betäcks.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Var göra av bocken??
« Svar #5 skrivet: 08 nov-15 kl 19:02 »
Hon har alltså inte varit ihop med bocken alls? Eller har hon det innan hon blev biten?
En 5-månaders som dessutom är så väldigt liten, bör verkligen inte betäckas! Det bästa för hennes del är att vänta med bock-dejten till nästa höst. Är hon nu ändå betäckt är tyvärr den minst dåliga lösningen att be veterinären komma och ge henne en abortspruta.
Men var göra av bocken? Svar: I en hage eller kätte ihop med den bockkompis som du köper åt honom. Rimligtvis skaffar du också en ny tjejbästis till den lilla geten, så behöver ingen vara allena :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Var göra av bocken??
« Svar #6 skrivet: 09 nov-15 kl 01:48 »
Jag har en vuxen gethona så den lilla behöver ej vara själv. Men bocken funkade inte att ha med sin bror. Så den sålde vi i förra veckan. Jag fnurar ut en lösning. Ja killingen har varit inne hos mej några veckor nu.
 
Vilka vidriga infektioner det blev av hundbett förresten 😡
Massa massa var. Luktar vidrigt. Men hon blir sakta bättre.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Var göra av bocken??
« Svar #7 skrivet: 09 nov-15 kl 08:09 »
Har haft henne inne då hon blev biten av en hund för ett tag sen. Så hon är inte betäkt ännu iaf.

Men gick lillgeten tillsammans med bocken innan hon blev biten? Eller har lillgeten aldrig träffat någon bock?


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Var göra av bocken??
« Svar #8 skrivet: 09 nov-15 kl 12:48 »
Jag har en vuxen gethona så den lilla behöver ej vara själv. Men bocken funkade inte att ha med sin bror. Så den sålde vi i förra veckan. Jag fnurar ut en lösning. Ja killingen har varit inne hos mej några veckor nu.
 
Vilka vidriga infektioner det blev av hundbett förresten 😡
Massa massa var. Luktar vidrigt. Men hon blir sakta bättre.
Hmm. Fråga ang bocken som inte höll sams med sin bror: Var det bara de två i hagen/kätten, eller fanns där en eller flera brunstiga getter ihop med dem? Att jag undrar beror på att bröder som regel håller sams och är de goaste vänner, men finns det en eller flera getter att konkurrera om kan det bli fruktansvärda strider. Därför ska en aldrig ha mer än en bock per betäckningsgrupp.
Frågor ang getkillingen och hennes sår: Det har alltså inte läkt fast det har gått flera veckor? Är det djupt? Var sitter det? Har du sökt veterinärhjälp?
(För hundar som inte är tamdjursrena brukar nackskott vara en 100%-igt säker metod. Men det är klart, är det någon annans hund kanske de inte vill höra talas om det. Å andra sidan kan du då utkräva ersättning för vad hunden ställt till med...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Var göra av bocken??
« Svar #9 skrivet: 10 nov-15 kl 02:10 »
Lillgeten gick med dom andra killingarna. Dom är nu sålda.

Ang bröderna bock. Ja dom gick i en jättestor hage tillsammans med hästarna. Tyvärr så gick inte detta då den andra bocken var mkt lägre i rang o fick massa stryk jämt. Sen när vi satte i hop bockar med honor då blev det ännu värre.

Ang såret. Hunden var grannens som drog iväg till Tyskland efter händelsen. Och har ej kommit hem. Killingen läker långsamt men läker.
Så länge det går åt rätt håll tillkallar jag inte veterinär då jag har stor erfarenhet av djurskador och sjukdommar.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Var göra av bocken??
« Svar #10 skrivet: 22 nov-15 kl 12:45 »
Nu har vi med förenade krafter delat upp tråden och ber er vänligen att diskutera killingens sår i den nya tråden "Hundbiten killing" på tavlan "Getsjukdomar, skador och juverproblem."
/SussiloII och Skräptanten
« Senast ändrad: 22 nov-15 kl 13:01 av SussiloII »

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Var göra av bocken??
« Svar #11 skrivet: 23 nov-15 kl 18:41 »
Ang bröderna bock. Ja dom gick i en jättestor hage tillsammans med hästarna. Tyvärr så gick inte detta då den andra bocken var mkt lägre i rang o fick massa stryk jämt. Sen när vi satte i hop bockar med honor då blev det ännu värre.

Det går inte att sätta ihop två bockar i en liten grupp med så få getter. Speciellt inte mitt under brunsttid och när bockarna dessutom slogs även innan. Under sådana förhållanden kan de mycket väl stånga ihjäl varandra.   


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser