Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angoraget/mohairget.  (läst 5444 gånger)

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
Angoraget/mohairget.
« skrivet: 28 okt-15 kl 19:12 »
Behöver dessa mer skötsel än vanliga getter utöver klippning? Kan man ha de med svensk lantrasget?
Hur klipps de? Speciella skär eller så?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Angoraget/mohairget.
« Svar #1 skrivet: 28 okt-15 kl 21:38 »
Det heter angora-get. Vissa som har angora-getter tror det heter mohair-getter och hänger på facebook där de sprider detta. Mohair är namnet på fibern.
Ordet Angora betyder Ankara, så de skulle kunna heta ankara-getter på svenska istället.

De fryser mer än våra lantrasgetter så täcke kanske behövs efter du klippt dem.
Du använder samma skär som du har till får.
Angora-getter är svårare att klippa än får, för de har ull överallt vilket inte fåren har.

Jag har ingen erfarenhet av angora-getter utan skriver bra det jag har läst på internet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Angoraget/mohairget.
« Svar #2 skrivet: 28 okt-15 kl 21:50 »
De lär ska vara "finare i kanten" av sig än de mera burdusa lantras- och allmogegetterna, för att inte tala om dvärggetterna.  Därför kan det vara oklokt att bara sätta ihop dem med getter av annan ras.  De kan åka på stryk.

  Hur är det, följer det speciella hårlaget med om man korsar med andra raser?  Någonstans har jag läst om sex generationer, men det låter så mycket ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Angoraget/mohairget.
« Svar #3 skrivet: 29 okt-15 kl 08:40 »
Angoragetter klipps 2 ggr per år, lämpligen vår och höst. Efter höstklippningen är det bäst att stalla in dem för vintern, eftersom de är känsliga för fukt och kyla då. De klipps med en vanlig djursax, med särskilda mohairskär (alltså inte nöt- eller fårskär, vanliga allmoge- eller lantrasgetter kan en klippa med nötskär istället).
Hur ärftligt hårlaget är beror väl på om det är dominanta anlag eller inte?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser