Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla svinstians bräder blev jakttorn  (läst 18788 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« skrivet: 30 aug-15 kl 15:38 »
När vi byggde hönshuset åkte allt ut från grishuset och hamnade i en hög. Kärnvirke och stora tjocka tunga brädor lämpade för typ brygga eller gångbro.

Jag klöv några lämpliga och bultade ihop två gavlar och släpade upp på berget. Byggde till kors så att den inte knappar ihop och en stege upp. Sits och skjutstöd inåt markerna.

Nu har jag koll från alla håll på dovspets som det finns gott om här.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #1 skrivet: 30 aug-15 kl 16:12 »
Skylten klar! De finns på Biltema fast bara med Älg.


Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #2 skrivet: 30 aug-15 kl 17:59 »
Två tältpinnar i glasfiber från ett tunneltält hämtad på återvinningen blev en kupol till Camo nätet.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #3 skrivet: 01 sep-15 kl 19:47 »
I kväll börjar jakten på Dov. Gick till ett ställe och klättrade upp. Här brukar det springa spets efter 20:tiden på kvällen.

Men jag glömde bort sabotören, katten.

Den satt under tornet och upprepade RrrrraaaaauuuuUUU = "Husse! Vad f*n gör du där uppe!"


Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #4 skrivet: 04 sep-15 kl 18:26 »
På pass, hoppas på dovpinn varje kväll.


Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #5 skrivet: 07 sep-15 kl 18:46 »
Full frys det enda som räknas innan brunst. Sedan vill inte ens hunden äta köttet.

« Senast ändrad: 07 sep-15 kl 21:35 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #6 skrivet: 09 sep-15 kl 11:42 »
En bild från verkstan, passning i belysning hemma. Allt här går att torka/tvätta av. Pressening, en anpassad bit och en 50 liters rund bruksbalja under. Här sker passning och sotning samt första dygnet innan allt flyttas till kylt utrymme i ca 4-5 dagar.

Jag sköljer alltid i jummet vatten och sedan sprayar jag invändigt med ättika mha en vanlig tryckspruta.




Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #7 skrivet: 10 sep-15 kl 20:41 »
Nytt pass fixat på hygge. En kub insvept i grå pressening, vattentätt men ej myggtätt.

Skar ett utkik med kniven och har koll på hela hygget.




Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #8 skrivet: 10 sep-15 kl 22:46 »
Ljuddämpare, träffar du hjortarna ändå?

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #9 skrivet: 10 sep-15 kl 23:47 »
En Sauer 101 med dämpare ja. Från grisåtel till hjortpass. Varför plocka av och på, om man skjuter 10'or eller bättre på 80m inskjutning och vill behålla det ett tag.

Dämparen är enbart till för att minska mynningsflamman. Det smäller lika förbannat och på gris och hjort får man bara en chans sedan är resten borta. Men man blir inte lika "bländad" av flamman med dämpare på.

Min .308 rycket lite mindre och låter lite mindre förstås och det är något bättre för hörseln.


Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #10 skrivet: 13 sep-15 kl 08:49 »
En pinn till i morse 5:15


Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #11 skrivet: 13 sep-15 kl 08:51 »
Lite närbilder.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #12 skrivet: 13 sep-15 kl 08:54 »
Kulkniven är en garanti att slippa grönt slem.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #13 skrivet: 13 sep-15 kl 08:59 »
Passad och sotad klar!

Sprayad med 12% ättika invändigt.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #14 skrivet: 13 sep-15 kl 09:18 »
Du sprejar med ättika. Har du alltid gjort så, eller har du märkt skillnad när du börjat?

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #15 skrivet: 13 sep-15 kl 11:13 »
Jag är på bomässan i Linköping och äter gratisgodis!!

Det ser fräschare ut, luktar mindre och jag brukar hänga 65 dygnsgrader så att det blir lite vita prickar på insidan, då är hjort som bäst.


Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #16 skrivet: 13 sep-15 kl 15:10 »
Spraya med ättika kommer sannolikt ifrån dem som sköljer av djuret och sedan sprayar med ättika av säkerhetsskäl. När man sköljer kan man tillföra bakterier och ättika är bra som inte påverkar smak på köttet.

En flaska (liter) ättika kostar 7-8 SEK på Willys och räcker till 4-5 hjortar, en ganska billig försäkring för typ 1-2 SEK för att vara tryggare med att veta att man gjort vad man kan.

En "normal" pinn ger fint kött för ca 3.000 SEK och man skall dessutom själv äta det.





Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #17 skrivet: 13 sep-15 kl 15:19 »
OK. Jag skall prova för skojs skull när jag slaktar i höst. Brukar hänga >60 dygnsgrader jag med, men har nog torrare i lokalen så det är bara några gånger jag sett de vita prickarna.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #18 skrivet: 13 sep-15 kl 17:39 »
Hörde knak på hygget och fick se 4 st hornbärande. Kl 17 precis och när man kommer upp hörs ett bröööl och de försvinner in i trollskogen igen.

Tänkte ta 6 st hjortar och har två kvar. Det är någon timme för varje hjort, men bättre nu än frysa häcken av sig senare i vinter.

Nu kan man luta sig tebax med en kaffe och småkakor!

I sämsta fall har man fått fika och frisk luft.



Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla svinstians bräder blev jakttorn
« Svar #19 skrivet: 13 sep-15 kl 17:46 »
Det fläktar på bra i kväll, inga mygg och knott. Flugorna har dragit sig tillbaka och har inte synts till på ett tag, bra när man hängmörar.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser