Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omöjlig harmoni med Jack Russel Terrier + Höns?  (läst 3668 gånger)

Alminadora

  • Inlägg: 18
    • Halland
Omöjlig harmoni med Jack Russel Terrier + Höns?
« skrivet: 18 jul-15 kl 19:05 »
Hej!
Sååå... Nu är det såhär, jag ha två höns hemma och vi kommer att skaffa fler. Det är gammelsvenska dvärghöns, och i framtiden kanske vi även skaffar ankor.

I Förrgår fick vi världens sötaste hundvalp, 11 veckor gammal. Hon är hur go och glad som helst, intelligent och tycker mycket om att få uppmärksamhet med mycket pussar och kramar. Efter att ha läst en del skräckhistorier på nätet gällande Jack Russels och höns,, Jack Russels verkar tycka mycket om höns, men inte för att mysa med dem, om man säger så. Jag tycker mycket om mina höns, men jag älskar även vår lilla nykomna tjej :-\

Hönsen må ha en rejäl hönsgård med mycket plats, men de föredrar att gå fritt ute och klagar högljutt om de inte får göra detta. Vår lilla valp är dock fortfarande väldigt ung, så nu hoppas jag att kunna bryta, eller åtminstone minska hennes jaktinstinkter mot mina fåglar.
Idag var hönsen ute samtidigt som valpen, och hon är en mycket nyfiken liten tös och började genast springa mot hönan för att undersöka (jag hoppas att hon inte hade värre avsikter, instinkterna tar väl inte över så snart?)
Hursomhelst stoppade vi henne. Hönsen ogillar valpen och undviker henne, vilken nog är bäst tills vidare.


Nu undrar jag - har någon av er erfarenheter med Jack Russel Terriers och höns, och då inte bara negativa? Är tacksam för allt ni delar med er om! Om någon av er nu lyckats uppnå harmoni med denna ras och era hönor - hur bar ni er åt?

Är det en bra idé att gå in i hönsgården med valpen (kopplad såklart) varje dag så att hon vänjer sig vid hönsen?

Jag vet att det antagligen kommer krävas mycket jobb och tålamod, men det är jag beredd att ge för att de kommande åren ska bli så lugna och sorglösa som möjligt. Denna ras var faktiskt gjord för att döda, terriers har starka instinkter men jag hoppas att  det ska funka! Valpen är trots allt bara 11 veckor än så länge.

Tack på förhand!

Johanneke

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
    • lovsbergstradgard
SV: Omöjlig harmoni med Jack Russel Terrier + Höns?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-15 kl 08:02 »
Åh! vad mysigt med en liten valp. Jag har aldrig ägt en Jack Russel och har väldigt lite erfarenhet av dem. Men alla hundar är olika. Det är väl inte säkert att din lilla flicka kommer att vilja döda höns bara för att det finns andra Jack Russels som gör det, eller?
 Om jag skulle misstänka att det skulle bli problem mellan min hund och andra djur som lever med oss, så skulle jag jobba hårt på att hunden förstår att de andra djuren tillhör flocken. Låt hunden vara hos hönsen ofta och att det är en lugn och trygg stämning när ni är med dem. Te x så kan du sitta lugnt och fika, läsa eller skriva inlägg på Alternativ inne bland hönorna med hunden i din närhet, helst avslappnad och passiv. Tjata inte i onödan och gör ingen stor affär av det som händer. Bete dig som om det är helt naturligt för er att vara där, som om ni satt inne i soffan. Om hunden skulle göra utfall mot hönorna så skulle jag ha en blomspruta med vatten i beredskap och utan att säga något spruta en stråle vatten på hunden. Nu vet inte jag om den här metoden funkar på Terrier, det tror jag du som känner hunden vet bäst. Jag tror i alla fall att det är viktigt att se till att stämningen aldrig blir stressad.
Hoppas du och dina djur får leva i harmoni.

Johanneke

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
    • lovsbergstradgard
SV: Omöjlig harmoni med Jack Russel Terrier + Höns?
« Svar #2 skrivet: 16 dec-15 kl 08:07 »
Ha Ha! Jag tittade inte på datumet. Den lilla valpen är inte så liten längre. Ja Ja! så kan det vara ibland. Jag hoppas i alla fall att allt gick bra. Alminadora, hur gick det med hunden och hönsen?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Omöjlig harmoni med Jack Russel Terrier + Höns?
« Svar #3 skrivet: 01 feb-16 kl 11:47 »
Det tycker jag också skulle  vara intressant att höra. Jag har känt några terrieruppfödare, och där har det inte alltid gått så bra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Fiaaa, Gröfre Slissing, Mathias Lundgren, javill, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser