Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blommar fikon eller?  (läst 5294 gånger)

LenaWB

  • Inlägg: 74
    • Uppland
Blommar fikon eller?
« skrivet: 27 feb-15 kl 17:39 »
Fikonkrukan har stått ljust o svalt (ca 10*) på landet sedan i höstas. Såg sist vi var ute att två fikonfrukt er håller på och sväller sig stora, ungefär som små jordgubbar... Nu till min fråga; jag har inte sett att den blommat öht trots att vi har varit där ca var 14 dag för att kolla läget, o hur sjutton har de blivit pollunerade isåfall, mitt i vintern? I morron åker vi ut igen, spännande se hur stora de blivit el om den har självgallrat....växten är bara 50-60 cm hög...
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Blommar fikon eller?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-15 kl 18:57 »
De vi odlar i Norden är partenokarpa, annars behöver man både ha getfikon (pollengivare) och fikonsteklar som pollinerar

http://swefig.webs.com/faktaomfikon.htm

LenaWB

  • Inlägg: 74
    • Uppland
SV: Blommar fikon eller?
« Svar #2 skrivet: 28 feb-15 kl 13:49 »
Tack Kurt för att du delar med dig! Å jag har dessutom lärt mej ett nytt ord; partenokarpa...fikonen växer på till belåtenhet ...nu ser de ut som små avsmalnande gurkor!
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Blommar fikon eller?
« Svar #3 skrivet: 16 mar-15 kl 22:57 »
Det krävs många blommor för att bilda en frukt hos fikonet. Blommorna är svåra att hitta för de sitter inne i frukten
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: Blommar fikon eller?
« Svar #4 skrivet: 29 mar-15 kl 15:38 »
Hej LenaWB
Odlade fikon för ett antal år sedan: Först köpte jag en planta när vi tillfälligt bodde i Geneve, som jag odlade i kruka på terassen. Senare köpte jag såkallde Bornholmsfikon här i Sverige (skåne). Fikon är tämligen köldtåliga, men gillar ingen vinterfukt. De sätter "frukt" två gånger på säsongen, först kommer de där små låtsasfikonen under våren, men de ramlar av i maj eller så. Under sommaren kommer färre, men större fikon som kan bli stora som, tja, nypotäter ungefär. Eftersom jag aldrig hade några pollinerande steklar till mina fikon, varken i Schweiz eller i Skåne, blev fikonen aldrig söta och goda att äta. Men det var kul plantor! Jag hade dem alltid i kruka på terassen, för att skydda från vinterfukt, men tyvärr glömde jag vattna dem tidigit nog en vår så de avdödde torkdöden.  :-X


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser