Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda duvor på balkongen  (läst 3308 gånger)

Libra

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
Vilda duvor på balkongen
« skrivet: 03 feb-14 kl 20:48 »
Jag bor i lägenhet i stan och har sedan ett par veckor tillbaka haft sällskap av ett mycket förälskat duvpar som slagit sig ned på min balkong. De har inte börjat bygga bo ännu men hanen uppvaktar honan för fullt så de lär sätta igång så fort våren kommit. Som det är nu får de hemskt gärna vara kvar. De gör mig bara glad och jag vill verkligen inte köra bort dem. MEN, hur blir det när de får ungar? Kommer de skräpa ner något ofantligt och kommer ungarna väcka mig med höga skrik om morgnarna? Om det inte är hållbart att ha dem där vill jag förstås få bort dem i tid så att de hinner hitta ett bättre ställe för sin lilla familj.
Drömmer om en gård på landet med egna marker och djur att sköta om.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vilda duvor på balkongen
« Svar #1 skrivet: 28 feb-14 kl 12:38 »
Ungarna låter inte så hemskt högt, de låter när föräldrarna kommer för att mata, det är det enda - och då är det ett pipljud som inte hörs så jätteväl.
Däremot kan de skita ner en hel del, ungarna kommer ligga i boet tills de är redo att hoppa ner, när de väl är nere kommer de antaligen gå runt på din balkong ett tag och bli matade av föräldrana där och bajsa, sen när de är redo kommer de börja flaxa och flygöva lite för att sedan ge sig av ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

galnetocken-63

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Vilda duvor på balkongen
« Svar #2 skrivet: 12 jun-14 kl 12:45 »
Vill du bli ovän med dina grannar skall du definitivt behålla duvorna, annars gör du dig av med dem så fort du kan, då de oftast är fulla av kryp och ohyra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 2 användare
Bustera, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser