Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallhund  (läst 3847 gånger)

Purr

  • Inlägg: 20
    • Småland
Vallhund
« skrivet: 27 apr-13 kl 20:13 »
Jag behöver lite hjälp från kunniga ägare av vallhundar. Jag har en liten gård med får och kor och lite gårdsdjur. Jag har länge tänkt att jag skulle vilja ha en vallhund till att valla mina djur. Det skulle vara jätte smidigt. Min nuvarande hund som är en schäfer är nu så gammal och dålig så det är dags att ta bort henne. Då tänkte jag att min nästa hund ska vara en vallhund. Jag vill gärna ha en aussie eller en border collie men kan inte bestämma vilken. Skulle bli jätte tacksam om ni som har aussie eller border collie kunde tala om varför jag skulle välja just DIN ras. Är det så stora skillnader på dom?

Mvh
Pernilla

Purr

  • Inlägg: 20
    • Småland
SV: Vallhund
« Svar #1 skrivet: 27 apr-13 kl 20:30 »
Ok jag såg en tråd om vallhundar här som var väldigt intressant men det nämns inte mycket om australian shepherd. Är det en "dålig" vallhund eller varför används inte den så mycket för vallning?

Pernilla

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vallhund
« Svar #2 skrivet: 27 apr-13 kl 22:44 »
Det finns säkert bra vallande aussies också men, de verkar inte avlas stenhårt på sina vallningsegenskaper på samma sätt som border collies gör.
Jag tror det är lättare att hitta en bra vallhund om man väljer border collie.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallhund
« Svar #3 skrivet: 28 apr-13 kl 09:37 »
Det finns säkert bra vallande aussies också men, de verkar inte avlas stenhårt på sina vallningsegenskaper på samma sätt som border collies gör.
Jag tror det är lättare att hitta en bra vallhund om man väljer border collie.  :)
Ja, så är det. Border Collien har generellt mer motor, än Aussien = är lättare att träna och lägger inte av om det blir jobbigt...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Purr

  • Inlägg: 20
    • Småland
SV: Vallhund
« Svar #4 skrivet: 30 apr-13 kl 22:15 »
Hur mycket vallar era hundar? Jobbar dom varje dag eller några dagar i veckan eller hur mycket?. Måste jag låta hunden jobba varje dag eller går det bra med någon gång i veckan? Funderar på att ta med den till jobbet för att valla nöt men då får den jobba varje dag.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallhund
« Svar #5 skrivet: 02 maj-13 kl 09:29 »
Under vinterhalvåret blir det inte mycket jobba av, alls...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vallhund
« Svar #6 skrivet: 02 maj-13 kl 12:18 »
Här blir det inte heller så mycket vallat på vintern. Några gånger i veckan vallas det när vi ska köra ut nya balar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

johns01f

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Vallhund
« Svar #7 skrivet: 02 maj-13 kl 13:21 »
Aussien ger sig inte under ett arbetspass, inte ens när den borde med tanke på värme etc.  Fina vallningslinjer finns att hitta i Sverige. Ett tips på vettig uppfödare med vettigt tänk är http://hem.passagen.se/whopps/ Har inte Gunilla något att erbjuda kan hon säker peka dig i rätt riktning.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallhund
« Svar #8 skrivet: 02 maj-13 kl 19:26 »
Jag har sett en riktigt trevlig Aussie, valla!!! ;D ;D
Jag har sett betydligt fler som inte har dugit något till, i vallningssammanhang... :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 7 användare
xaelanar, von tratt, Banelinjen, Rostig, beekeepern, Adels, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser