Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns i bostadsområde?  (läst 2498 gånger)

Vargflikkan

  • Inlägg: 167
  • På lätta tassar...
    • Dalarna
Höns i bostadsområde?
« skrivet: 22 feb-13 kl 12:28 »
Vi kommer snart flytta och det blir eventuellt till ett hus i ett bostadsområde. Det är inte i någon större stad utan ute på landet, inga stortrafikerade vägar utan det är lugnt.
Jag har redan kollat med kommunen och det är grönt att skaffa höns sålänge grannarna också godkänner detta.

Nu undrar jag hur smidigt det är att ha höns mitt i ett bostadsområde?
Jag vill att hönsen ska kunna går fritt ibland så att hägna in tomten är ett måste.

Är det nån här som bor på en inrutad tomt med grannar och har höns, hur funkar det för dig/er?
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…
Har hund, Gotlandskanin och planerar att skaffa Hedemorahöns...

Kelpie

  • Inlägg: 209
    • Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: Höns i bostadsområde?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-13 kl 13:15 »

Hos oss funkar det jättebra! Sedan hönsen flyttade in  har jag inte hört något negativt - snarare tvärtom  :) Till att börja med var ena grannen inte alls glad -och vägrade skriva på ansökan om tillstånd.. men eftersom underskriften var bara för att bevisa att de hade blivit informerad så skrev jag som det var på ansökningsblanketten och efter det att de hade tagit kontakt med henne så fick vi tillståndet ändå. Vi har en lekplats och hyreshus på baksidan och ser ofta folk komma förbi för att hälsa på hönsen.
Nu har vi hönsen i en större inhägnad så de går  inte fritt i trädgården - en granne ringde sent häromkvällen för att varna att han sett en räv springa nerför våran gata så det är kanske lika bra iofs. Och ingen tupp får vi ha - men det har inte varit ett problem hittills. Jag tror att om man sköter sina djur och håller rent och snyggt (inte minst med tanke på råttor) så blir det ett roligt inslag i bostadsområdet.
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Höns i bostadsområde?
« Svar #2 skrivet: 22 feb-13 kl 16:56 »
Jag tror att om man ska ha hönsen löst ibland så är det bra att hägna in sin tomt ordentligt, som du redan är inne på. Hörde om en här i krokarna där jag bor som fick ta bort sina höns eftersom grannarna inte tyckte om att ha höns sprättande i sina rabatter... Bättre att göra ett stängsel direkt tycker jag.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Höns i bostadsområde?
« Svar #3 skrivet: 22 feb-13 kl 16:58 »
Nu har vi hönsen i en större inhägnad så de går  inte fritt i trädgården -

Eran inhägnad är ju lika stor som en stadsvillaträdgård! Såååå fin!

tinaw

  • Gäst
SV: Höns i bostadsområde?
« Svar #4 skrivet: 22 feb-13 kl 19:28 »
Det hjälper att ha tålmodiga grannar, och ägg är väldigt bra för tålamodet  o:)

Näe men seriöst, vi tycker det går jättebra. Vår ena granne hade bott i huset bredvid i flera månader och aldrig hört tupparna. Kika förbi vetja, och se hur vi har det! Behöver du höns förresten? För vi kommer nog att ha fem-sex hönor över i sommar.

Dezdemona

  • Inlägg: 496
    • Halland
    • Hispig husägare
SV: Höns i bostadsområde?
« Svar #5 skrivet: 18 feb-17 kl 12:10 »
Okej jättegammal tråd men den dök upp när jag sökte.

Efter några år i lägenhet har jag köpt mitt första hus och nu vill jag givetvis ha höns igen. Men det ligger i ett bostadsområde, så jag känner att jag måste välja ras noga eftersom jag räknar med att bara kunna ha några få (och ingen tupp) med tanke på ljudnivån.

Nu undrar jag vad ni tycker jag ska ha för ras?

Mina favoriter är följande:
- svarthöns (men de känns lite för....våldsamma och högljudda för bostadsområde? Alltså som att de riskerar att börja jaga grannens hund eller något annat direkt olämpligt. Dessutom vill jag minnas att de hade en ganska stark stämma vilket alla grannar kanske inte uppskattar).
- holländsk dvärg (otroligt gulliga men kanske lite för små? Tidigare har jag haft dvärgar som blivit tagna av katter och det skulle knappast hända en svarthöna. Dessutom värper de minimala ägg.)
- dvärgkochin (en klassiker. men borde jag välja något roligare??)

Vad tycker ni? Jag gillar lantraser, i alla fall de jag träffat. Vill gärna att de ska finnas i fler färger än brunt.
ofrivilligt hönslös


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 2 användare
LimJans, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser