Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjutning?  (läst 7461 gånger)

Poe

  • Inlägg: 83
    • Hälsingland
Gjutning?
« skrivet: 12 okt-12 kl 22:57 »
Vet inte om jag postar detta i galet forum, men jag prövar.

Har gjort en stor medaljong i cernitlera som jag ska ha till en väldigt ambitiös maskeraddräkt, men jag skulle allra helst vilja ha den i metall. Så jag tänkte att enklaste sättet vore om jag kunde göra ett avtryck av medaljongen i något material som jag sedan kan gjuta en ny medaljong av med hjälp av ett tenn-kitt. Problemet är att jag inte har någon aning om vad jag ska använda som gjutform...

Om det finns något smidigt material som jag bara kan pressa ner medaljongen i och sen gjuta ur så vore det jättebra, men jag vet inte om det finns något sånt. Blir gips för klumpigt?


Wisse

  • Inlägg: 22
  • livetheltenkelt.se
    • Dalarna
    • blogg om min gård
SV: Gjutning?
« Svar #1 skrivet: 12 okt-12 kl 23:02 »
om det går med gips borde det väl gå med gips och gasbinda eller? då kan du själv välja hur klumpigt det ska vara

enetkarin

  • Inlägg: 200
  • Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: Gjutning?
« Svar #2 skrivet: 12 okt-12 kl 23:45 »
Sand? Fuktigt sand?

Patrik Hjort

  • Inlägg: 1
    • Jämtland
SV: Gjutning?
« Svar #3 skrivet: 13 okt-12 kl 08:24 »
Det absolut enklaste sättet att gjuta en sådan sak är i sandform. Det innebär att du har en ram (kallas normalt formflaskor) i trä eller annat stadigt material, med en underdel och en överdel. Sanden som kan användas är en oljebunden sand som du kan hitta på Slöjddetaljer. Den sanden kan man gjuta i omedelbart efter att formen är färdig.

Häll under inga omständigheter smält metall i en form med ens lite fuktig sand, då förångas vattnet explosivt och det kommer att flyga sand, het ånga och smält metall överallt. Jag prövade att fuska med det en gång för ett par år sen och möttes av en gejser av otäckhet.

Jag kan beskriva processen mer ifall du vill. För att gjuta med den här metoden så behöver du nog lägga ut kring 700:- på grundutrustningen ifall du väljer att inte tillverka ramar och annat själv (jag rekommenderar att du tillverkar saker själv så långt det går).

Alternativt gör du en roadtrip upp till Sveg och lär dig metoden på Bäckedals Folkhögskola eller i min verkstad (och passar förstås på att gjuta en massa roligt samtidigt).

Lycka till med gjutandet!
/Patrik
« Senast ändrad: 13 okt-12 kl 08:26 av Patrik Hjort »

Leifem

  • Gäst
SV: Gjutning?
« Svar #4 skrivet: 14 okt-12 kl 00:41 »
Medaljong säjer du.. Då gissar jag att det är en platt baksida...?
Om så.. är det enklast/billigaste för dej att skaffa "vanlig lergodslera" som du nog hittar på samma ställe som hade cernitleran.  Högst 70-80kr/kg)
Ta en klump som int är större än nödvändigt (för torkningens skull). Se till att få en plan yta för ett avtryck av medaljongen. Pudra gärna ytan med talk, o så gör du ditt avtryck.  Pilla upp medaljongen, o är du inte nöjd kan du ju göra det igen  o  igen ;)
Låt lerformen torka sakta så den inte spricker bara..  När du tycker den känns torr.. är den troligen ändå inte det :)  så låt den torka ut riktigt nån tim i ugn.. Inte varmare än att du kan hålla i den.
Klart !   Smält ditt tenn, o fyll gärna avtrycket när formen fortfarande är varm, så slipper du få den kallfluten :-\
Så skulle jag försökt. Lycka till!

PS. Ingen sand ger så slät/fin yta som den oljesanden  Patrik skrev om!  Söker du sådan, så kallas den också rödsand.
« Senast ändrad: 14 okt-12 kl 01:55 av Leifem »

Monamolly

  • Inlägg: 167
    • Närke
    • Monas Hemsida
SV: Gjutning?
« Svar #5 skrivet: 14 okt-12 kl 08:50 »
Pröva med att titta på    www.kinn.com
Där finn material och förslag till olika sorters gjutformar.
Lycka till ;)
 
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Bunnykit

  • Inlägg: 121
    • Hälsingland
SV: Gjutning?
« Svar #6 skrivet: 14 okt-12 kl 23:57 »
Gå in på kreatima.se och kolla vad de har, ring evt nån butik och fråga vidare.

Här har du en gjutningsprodukt som klarar upp mot 400 grader.

http://kreatima.se/produkter/gjut-och-formtagning/formtagningsmaterial/silikon-silcotin-hb-varmebestandigt-126129

gjutare

  • Inlägg: 1
    • Finland
SV: Gjutning?
« Svar #7 skrivet: 20 okt-15 kl 23:55 »
 Har du en bra modell och vill få den gjuten i brons ,kan du kontakta oss.Vi gjuter bronsföremål i sand.Tag kontakt till Oskars klockgjuteri.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Okulärbesiktning av Byrålåda, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser