Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sprucken keramikskål, kan man laga???  (läst 31388 gånger)

Nedley

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
Sprucken keramikskål, kan man laga???
« skrivet: 12 jun-11 kl 10:50 »
Halloj där!

Min dotter på 1,5 år klättrade idag upp på bordet och ställde en skål i en annan stor fin keramikskål som jag tycker så mycket om - följden blev att den stora skålen fick långa sprickor men är inte i bitar.

Jag undrar nu och det är någon sm vet om jag kan rädda den stora skålen på något vis? Kan man ex lacka 7 lager eller glacera om eller förstärka så den inte går i bitar??

Vill så gärna h den kvar!!

Tacksam för hjälp!!!!!!

Nedley

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Sprucken keramikskål, kan man laga???
« Svar #1 skrivet: 12 jun-11 kl 17:34 »
Om du känner nån keramiker i närheten så kan man lägga genomskinlig glasyr i sprickan och sedan bränna skålen igen. Då smälter glasyren och blir ett klister som hjälper till att hålla ihop och förstärka godset.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Sprucken keramikskål, kan man laga???
« Svar #2 skrivet: 13 jun-11 kl 08:56 »
Ett gammalt sätt att rädda spruckna fat är att gör en ram av luffarslöjd runt skålen för att stabilisera.

http://mostersussie.blogg.se/2011/march/stort-mindre-ett-litet.html

Dock skulle jag göra som en korg under skålen, inte bara runt kanten som på bilden.
« Senast ändrad: 13 jun-11 kl 09:01 av Grönavågen »

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Sprucken keramikskål, kan man laga???
« Svar #3 skrivet: 28 jun-11 kl 17:11 »
Jag brukar använda vanligt Karlssons  klister för det är lite elastiskt.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

pyromanen

  • Gäst
SV: Sprucken keramikskål, kan man laga???
« Svar #4 skrivet: 15 jul-11 kl 20:44 »
Jag skulle ta o limma ihop den med tvåkomponent lim (epoxy). Då blir lagningen så starkt att det inte är problem att fortsätta använda skålen.
Det som nån föreslår med att smälta ihop den med glasyr tror jag inte på.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Sprucken keramikskål, kan man laga???
« Svar #5 skrivet: 03 feb-12 kl 12:18 »

Det som nån föreslår med att smälta ihop den med glasyr tror jag inte på.

Det borde du tro på för det fungerar. Har lärt det av morsan som har hållit på med yrkesmässig keramik i över 40 år.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

HelenaA

  • Inlägg: 113
    • Södermanland
    • keramik
SV: Sprucken keramikskål, kan man laga???
« Svar #6 skrivet: 03 feb-12 kl 12:31 »
Att smälta ihop med ny glasyr kan fungera, men det beror väldigt mycket på vad det är för gods och dekor på den. Lätt på sina egna saker som man vet hur de är gjorda, svårt med andras saker och ännu svårare med antika saker.
Är det  gulddekor på den så försvinner det om man bränner om den i glasyrbränning.
Sen så behöver man veta vad ursprungsglsayren tål för temperatur. Köpeglasyrer smälter ofta ut vid ganska låga temperaturer och det skulle ju då kunna fungera, men om man har glasyrer som smälter vid höga temperaturer så kan det bli väldigt fel i kombination med en skål som redan är glaserad.

Jag skulle nog inte göra så mycket åt den om den ändå håller ihop, hantera den varsamt och om den spricker isär så limma med tvåkomponentslim. Vill man göra det lite extra då så lägger man på bladguld och framhäver sprickan på ett fint sätt, för den kommer att synas ändå.

pyromanen

  • Gäst
SV: Sprucken keramikskål, kan man laga???
« Svar #7 skrivet: 03 feb-12 kl 16:43 »
Det borde du tro på för det fungerar. Har lärt det av morsan som har hållit på med yrkesmässig keramik i över 40 år.
Ja vad vet jag. Har bara hållit på med keramik 29 år så jag ligger ju 11 år efter din morsa  :D
Har man själv gjort skålen från början så man vet vad det är för lera och glasyr från början och vid vilken temperatur den är bränt då möjligen jag skulle kunna tro det funka, men annars inte.  Vidhåller att epoxy är ett garanterat säkrare sätt.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Sprucken keramikskål, kan man laga???
« Svar #8 skrivet: 06 feb-12 kl 14:11 »
Ja vad vet jag. Har bara hållit på med keramik 29 år så jag ligger ju 11 år efter din morsa  :D
Har man själv gjort skålen från början så man vet vad det är för lera och glasyr från början och vid vilken temperatur den är bränt då möjligen jag skulle kunna tro det funka, men annars inte.  Vidhåller att epoxy är ett garanterat säkrare sätt.

Fast när det gäller vilken lera så kan man ju se lite på godset också för att veta vilken typ av lera det är och hur högt det är bränt, när det gäller glasyren så är det ju svårare. Att bedöma själva godset fick i varje fall jag lära mig när jag läste arkeologi för ett antal år sedan.
Men allt beror ju på hur mycket tid och pengar man vill lägga på att restaurera det hela. Gäller det fornfynd eller gammal keramik med hög ålder så är det oftast bäst att gå till en konservator för att få tips om skonsammaste metod.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

pyromanen

  • Gäst
SV: Sprucken keramikskål, kan man laga???
« Svar #9 skrivet: 06 feb-12 kl 17:16 »
Fast när det gäller vilken lera så kan man ju se lite på godset också för att veta vilken typ av lera det är och hur högt det är bränt, när det gäller glasyren så är det ju svårare. Att bedöma själva godset fick i varje fall jag lära mig när jag läste arkeologi för ett antal år sedan.
Men allt beror ju på hur mycket tid och pengar man vill lägga på att restaurera det hela. Gäller det fornfynd eller gammal keramik med hög ålder så är det oftast bäst att gå till en konservator för att få tips om skonsammaste metod.
Fast nåt fornfynd var det knappast frågan om här  ???
Bara att få ny glasyr att fästa på en sintrat skärv är nästintill omöjligt, så är det inte lergods då tvivlar jag på att det överhuvudtaget är möjligt!
Menar du att du skulle avgöra på en skärv om den är bränt till 1160 eller 1280 grader?  I så fall är jag impat!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser