Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Elak" ledarhöna!  (läst 1069 gånger)

Lundahund

  • Inlägg: 224
  • Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
"Elak" ledarhöna!
« skrivet: 12 jul-10 kl 22:48 »
Den höna som bestämmer hemma hos oss ger sig på vår söta lilla "tonåring" (född i maj) och hackar henne i nacken med, som det ser ut, tydlig avsikt att döda.

Hade hönsvakt igår som släppte ihop dem utan övervakning och nu har den lilla sår i nacken!

Hur länge måste man hålla dem åtskilda tror ni? Kan det lösa sig när hon blir äldre eller kommer detta hat att bestå?

Tycker synd om den lilla och hennes kavaljer som inte kan komma ut alls utan får stanna i separat del av hönshuset hela dagarna av säkerhetsskäl...

Skulle gärna ta del av era klokheter och erfarenheter för nu är jag väldigt ledsen  :'(
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Markim

  • Gäst
SV: "Elak" ledarhöna!
« Svar #1 skrivet: 12 jul-10 kl 23:18 »
Hej du jag förstår dej precis.
Jag hade 2 kycklingmammor som störde sig på min älskade ankunge.
2 mot en är oschysst.
Jag spärrade då av så nu är mammorna på en sida me ungarna och ute har dom en egen inhägnad tills dom har blivit snällare och ungarna växt till sig.
Mvh
Majsan

Lundahund

  • Inlägg: 224
  • Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
SV: "Elak" ledarhöna!
« Svar #2 skrivet: 14 jul-10 kl 16:26 »
Tack för svar! Tonåringarna bor nu i en hundbur och kan vara lugna för tillfället. Istället har hon nu halvt hackat ihjäl en av sina egna två veckor gamla kycklingar.... :'(

Nu har hon också börjat "mopsa" sig mot oss människor!

Varför? Måste vi isolera henne tills även de blir stora?!!! Eller skall jag köra tillbaka henne till de ursprungliga hemmet där hon var en lugn och snäll höna?
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: "Elak" ledarhöna!
« Svar #3 skrivet: 14 jul-10 kl 16:42 »
Du behöver nog en tupp som kan sätta henne på plats.
//Torry

Lundahund

  • Inlägg: 224
  • Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
SV: "Elak" ledarhöna!
« Svar #4 skrivet: 14 jul-10 kl 22:37 »
Jo, jag misstänker det... Vid vilken ålder kan man börja förvänta sig att ungtuppen kan ta tag i saken?
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: "Elak" ledarhöna!
« Svar #5 skrivet: 14 jul-10 kl 22:44 »
Beroende på vad det är för ras, 4-6 månader. Små raser blir könsmogna tidigare än stora raser. Så är han född i maj tar det några månader till.
//Torry


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser