Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Hemliga tuppar" !  (läst 2929 gånger)

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
"Hemliga tuppar" !
« skrivet: 28 okt-07 kl 21:19 »
Allting har blivit uppåner i hönsgården... 3 av mina svarthöne-hönekycklingar har som genom ett trollslag blivit tuppar... Min honand blev en hane... Allt detta under 1 vecka...

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #1 skrivet: 28 okt-07 kl 21:29 »
För mycket testosteron i luften... måste vara älgjaktens fel...  ;)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #2 skrivet: 28 okt-07 kl 22:24 »
Kanske det... Men det gick så jämrans fort... Jag som var så j-a nöjd med fördelningen höns/tupp.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #3 skrivet: 29 okt-07 kl 13:56 »
Fast de bytte väl egentligen inte kön rent biologiskt? Det var väl bara så att Nypålandet tyckte de såg ut och uppförde sig som hönor men så visade det sig att det var tuppar i alla fall. Det där verkar vara väldans svårt, att kunna se vilket som är vilket i ung ålder på hönsen.

Och enligt någon slags elak variant av murphys lag så verkar det som det blir nio av tio tuppar... Eller så är de så att de man tror är hönor är alltid tuppar, så när jag får kycklingar ska jag hålla fast vid att de är tuppar varenda en...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #4 skrivet: 07 jun-08 kl 14:36 »
Hej!! Jag har en liten konstig fråga och jag vet inte riktigt till vilken "flik" den hör till?!

Jag har en höna; eller trodde jag hade en höna, som nu galer. Den är född i januari och till skillnad från tuppen, som är av samma blandras och född samma datum, ser den helt ut som en höna. Men om den galer måste det väl ändå vara en tupp?? Men är den inte väldigt sen? Den som vi vet är en tupp började gala när den bara var tre månader. Jag  har även hört en av de andra"syskonen" också gala men bara en gång och det var säkert två månader sen. Finns det en risk att de kan härma men det låter ju konstigt??
 
Om det är tuppar så har jag fyra tuppar just nu men det är inget bråk överhuvud taget. Jag blir helt deppig om jag nu måste ta bort några. Kan ju inte ha fyra tuppar med fem hönor.  Snälla hjälp!!!
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

nettitas

  • Inlägg: 70
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #5 skrivet: 07 jun-08 kl 16:15 »
Jag skulle nog tippa på att det är en tupp. Jag hade en incident förra året där jag hade 5 isbar kycklingar där jag tydligt kunde se och sedan höra att en var tupp, de andra hade varken slör eller kam. De såg precis ut som höns. Men de la ju aldrig ett ägg och sedan när dom var 7-8 månader så visade sig det att ALLA var tuppar. Allt gick jättebra i början med hönorna, tupparna hade så låg rang. Men det var inte långvarit, det blev konstanta våldtäckter som slutade i att hönorna nästan blev nakna och blodiga. Yxan blev utgången, så några fina isbar höns har jag aldrig fått. Men ack så vackra tupparna var. Detta är inte enda gången jag blivit överraskad av en ev höna som blivit tupp. Men jag är ju ganska grön på området. Men galandet ser jag som ett säkert tecken i alla fall. Och när man ser efter slakten så har det varit testiklar på de nackade så jag har än så länge aldrig slaktat fel.

Men det kan ju va någon som har en annan syn på saken ;)

sallyomolly

  • Gäst
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #6 skrivet: 07 jun-08 kl 19:43 »

Hade en tupp förra året som blev tupp vid sex månader. Det kan dröjja om man har flera och de står lågt i rang.

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #7 skrivet: 07 jun-08 kl 21:04 »
Tack för det svaret!!! då har jag helt plötsligt för många tuppar.... Kan man inte se testiklarna när dom lever?? skulle ju vara mycket enklare i så fall.för i så fall kan jag ju kolla alla som är i samma ålder....
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #8 skrivet: 07 jun-08 kl 22:14 »
En tupps testiklar ligger inne i kroppen så de går inte att se så länge tuppen är vid liv.

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #9 skrivet: 08 jun-08 kl 10:24 »
Ja det var ju typiskt!!! någon som vill ha en tupp? ;)Dom ligger ute under "annonser". Tack för era svar, jag lär mig något nytt varje dag.
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #10 skrivet: 08 jun-08 kl 11:02 »
Det där drabbade mig förra året. Hade 2 fina maranhönor. Rätt vad det var så gol Yvette... Sedan gol bannemej den andra också. Sedan började dom bråka med kung knut (svarthöna) och fick fett med spö, blodiga tuppkammar överallt. Sedan var det stupstocken.

torparhulda

  • Inlägg: 254
  • Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #11 skrivet: 08 jun-08 kl 14:06 »
det existerar även könsbyten från höna till tupp. Det har det skrivits om förut här på forumet. Har visst med något fel i äggstockarna/äggledarna att göra. Vi råkade ut för det hemma med vår Gotlandshöna. Hon fick bl.a sporrar, kammen växte och hon blev mycket aggressivare än tidigare....Naturen spelar spratt ibland!
Den som har en lever får se

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #12 skrivet: 09 jun-08 kl 11:16 »
Jag var med om att en tupp med låg rang blev "våldtagen" av sina tuppkompisar ??? >:(
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #13 skrivet: 18 jun-08 kl 16:22 »
Tack för alla era svar. Jag lyckades få i väg en till en bekant och nacka två. Det var tråkigt men vad gör man. Kom hem med nya hönor i lördags då det visade sig att ytterligare en var tupp då den rent ut sagt började våldta en höna så den fick också försvinna och som tur va så var det en tupp när vi titta efter.Stackars hönan undra väl var hon kommit till för dårhus. :P
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #14 skrivet: 18 jun-08 kl 17:09 »
Vi råkade ut för det hemma med vår Gotlandshöna. Hon fick bl.a sporrar, kammen växte och hon blev mycket aggressivare än tidigare....Naturen spelar spratt ibland!

Värpte hon före/under könsbytet, och hur gammal var hon...? *NYFIKEN*
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #15 skrivet: 19 jun-08 kl 12:46 »
hon var som de andra, född i januari men har inte värpt något under tiden så det var säkert en tupp hela tiden. Köpte fem, två av dom visade sig vara tuppar så jag fick två nya hönor som nu vart tuppar så av sju hönor vart det fem tuppar. Tråkigt!!
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #16 skrivet: 19 jun-08 kl 18:09 »
så det var säkert en tupp hela tiden.

Det kan du vara säker på. Inte ens höns kan byta kromosomer hur som helst  ;)

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #17 skrivet: 19 jun-08 kl 22:49 »
Det var väl det jag ville komma till också, det var inget könbyte, utan bara en tupp som vart lite hemlig.  ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #18 skrivet: 20 jun-08 kl 23:22 »
På en vecka har mina 4 Isbarhöns blivit 2 höns & 2 tuppar. Bara en sån sak...  :o

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #19 skrivet: 20 jun-08 kl 23:25 »
På en vecka har mina 4 Isbarhöns blivit 2 höns & 2 tuppar. Bara en sån sak...  :o
Jaa du,var glad så länge det inte är 4 tuppar....men det kanske kan komma än ! För det vill du väl gärna ha, många tuppar  ??? ;D

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: "Hemliga tuppar" !
« Svar #20 skrivet: 23 jun-08 kl 15:20 »
Jaa du,var glad så länge det inte är 4 tuppar....men det kanske kan komma än ! För det vill du väl gärna ha, många tuppar  ??? ;D

Lustigt hur naturen kan ordna det hela... Nu är det bara 2 höns  ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 2 användare
Tli, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser