Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Tuppen attackerade min man  (läst 2747 gånger)

claramaria

  • Gäst
Tuppen attackerade min man
« skrivet: 01 apr-12 kl 00:46 »
Skulle hämta två nya höns till våran flock och hönsen var fria och skulle fångas  . Sen flyger en av hönsen och fastnar i hönsnätet och när min man skulle hjälpa denna höns att blir fri så börjar den skrika men den fick hjälpen , men så fort min man vände ryggen mot flocken så attackerade tuppen med flugande attacker och tryckte in sina klor  i benen och det gjorde jätte ont och mannen skriker och springer och tuppen efter , han fick tvätta såren med 70%desinfektion och  han hade tjocka byxor men ändå det blev infekterad och jag fick köpa salva mot infektioner.undrar skulle en vanlig snäll tupp av isbar ras attackera på det sättet , och blir infekterad även om man har så tjocka byxor .

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Tuppen attackerade min man
« Svar #1 skrivet: 01 apr-12 kl 02:06 »
Sår blir infekterade om man inte lyckas rengöra dom så djupt som behövs.... Oavsett vad eller vem som orsakat såret.

Tuppen gjorde sitt jobb dvs skydda sin höna när hon ropade på hjälp. Tråkigt att hönan upplevde att din man var rovdjur men det är i mina ögon inget att bli arg på tuppen för....
//Lina

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Tuppen attackerade min man
« Svar #2 skrivet: 01 apr-12 kl 06:26 »
Ja det är en riktigt beteende av tuppen .

Man tänker sig inte för.
Sen får man hoppas att den inte går till anfall flera gånger.
Han kan ju hysa agg till din man efter detta.
« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 07:04 av Lycka »
Hedemorahöns

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Tuppen attackerade min man
« Svar #3 skrivet: 01 apr-12 kl 08:29 »
Det är normalt att tuppar gör så, du hade väl blivit glad om tuppen attackerat en hök som slog en av hans hönor? :) Nu råkade "rovdjuren" olyckligtvis vara din man.
« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 09:14 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

lena70

  • Gäst
SV: Tuppen attackerade min man
« Svar #4 skrivet: 01 apr-12 kl 09:13 »
Normalt beteende hos en tupp, han gjorde bara sitt jobb, skyddade sin höna, som var i nöd och skrek på hjälp..( tycker dock synd om din man, han ville ju bara hjälpa hönan, han med..Men jag tror att både tuppen och din man, skulle ha olika uppfattningar om den saken, och vad som egentligen hände..)

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Tuppen attackerade min man
« Svar #5 skrivet: 01 apr-12 kl 09:18 »
Säger som de andra, tuppen rykte in och gjorde sitt jobb.
Var glad att du har en tupp som har sina instinkter kvar, då vet du att han alltid ser efter sina hönor :)

Skulle han försöka ge sig på maken igen så testa sprätta till på kammen, då lär han inse att din man inte är så kul att hoppa på :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Tuppen attackerade min man
« Svar #6 skrivet: 01 apr-12 kl 10:07 »
Vilken underbar tupp!!
Vill du bli av med den killen så får d gjärna byta med min mesiga isbar tupp.
Jag vill ha tuppar som "tuppar" sej hahaha
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Tuppen attackerade min man
« Svar #7 skrivet: 01 apr-12 kl 10:35 »
Skulle hämta två nya höns till våran flock och hönsen var fria och skulle fångas .

Ahha det var alltså INTE era tupp, utan säljarens tupp då är det normalt.

(Men om någon av mina egna tuppar skulle bete sig så när jag håller på med hönsen,
så skulle det inte var ok hos mig i alla fall).
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Tuppen attackerade min man
« Svar #8 skrivet: 01 apr-12 kl 11:14 »
Tuppen gjorde sin uppgift som "familjeöverhuvud" och det var ni människor som gick emot det beteendet. Bättre att ta hönorna från flocken på kvällen, i skymningen, när de satt sig till ro på sina pinnar. Mindre flaxutrymme och lättare att komma till ro igen.

Beträffande mannens infekterade sår på benet, hade inte tuppen tvättat fötterna innan den gick till anfall?!  :o
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Tuppen attackerade min man
« Svar #9 skrivet: 01 apr-12 kl 11:20 »
Min stora Welsumertupp markerade min son i ryggen,
 då han skulle klippa klorna på en höna.
det var ju vi som bar oss dumt åt.
den tuppen var jättesnäll gjorde inte en fluga förnär.
Varken före eller efter.
Däremot ahde jag en wyandotte tupp,
 som flög på mig så fort jag vände ryggen till. >:D
Han fick flyga ner i grytan >:(
Hedemorahöns

claramaria

  • Gäst
SV: Tuppen attackerade min man
« Svar #10 skrivet: 01 apr-12 kl 17:32 »
Sår blir infekterade om man inte lyckas rengöra dom så djupt som behövs.... Oavsett vad eller vem som orsakat såret.

Tuppen gjorde sitt jobb dvs skydda sin höna när hon ropade på hjälp. Tråkigt att hönan upplevde att din man var rovdjur men det är i mina ögon inget att bli arg på tuppen för....
inte arg alls jag tyckte att han var en riktig mannnnnnnnnnnn som skyddar sina damer , men det var tråkigt för min man att han skulle göra nåt gått men fick det i stället , stackarn , och jag bara undrade om det är en aggressiv ras eller bara normalt .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser