Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   2 ägg från samma höna i natt!  (läst 2025 gånger)

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
2 ägg från samma höna i natt!
« skrivet: 10 nov-11 kl 06:49 »
När jag kom ut i hönshuset i morse, så låg det 2 ägg från samma höna på gödselbingen. Ett av äggen var utan skal, men hade skinn. Jag har läst att det förekommer att en höna lägger skinnägg, men vad beror det på?

Är det någon som kan förklara varför det blev 2 ägg? Hönan, som är en skånsk blommehöna, är ca 1-1½ år och har lagt ca 3-4 ägg i veckan sedan jag fick dem för 2 månader sedan, men nu lägger hon kanske 2-3 ägg i veckan. Hon har en gång tidigare lagt ett ägg på gödselbingen.

Ska jag vara orolig?
MVH Rosita zon 1

David97

  • Gäst
SV: 2 ägg från samma höna i natt!
« Svar #1 skrivet: 10 nov-11 kl 07:18 »
Detta är normalt  ;D Hon kan blivit stressad eller liknande, så råkade hon släppa ett till, o det tar ca 20 för skalet att tillverkas.. Så var inte orolig  :) O att hon lägger mindre ägg i veckan är för det är vinter snart, då har dom uppehåll (ruggar) Och då lägger dom få ägg (om inte slutar helt)!! Jag har 14 (?) äldre hönor.. 0-4 ägg per dag :(

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: 2 ägg från samma höna i natt!
« Svar #2 skrivet: 10 nov-11 kl 07:28 »
Jaha, då känner jag mig lugn igen! Tack!  :)
Jag vet ju att hon kanske kommer att ta en paus i värpningen och att det beror på ruggningen att hon lägger färre ägg. Eftersom det bara finns ett visst antal ägg i hönan, så är det så synd att det kommer 2 st samma natt som åker i slasken! Vill ju inte äta ägg som ligger i hönsskiten!
Men jag har en höna som började värpa för en månad sedan och hon lägger ägg varje dag, så vi får ju ägg ändå.
MVH Rosita zon 1

David97

  • Gäst
SV: 2 ägg från samma höna i natt!
« Svar #3 skrivet: 10 nov-11 kl 08:44 »
Jaha, då känner jag mig lugn igen! Tack!  :)
Jag vet ju att hon kanske kommer att ta en paus i värpningen och att det beror på ruggningen att hon lägger färre ägg. Eftersom det bara finns ett visst antal ägg i hönan, så är det så synd att det kommer 2 st samma natt som åker i slasken! Vill ju inte äta ägg som ligger i hönsskiten!
Men jag har en höna som började värpa för en månad sedan och hon lägger ägg varje dag, så vi får ju ägg ändå.

Det är ju klart.. Kanske inte så trevligt med hönsskit.. Och om det är en unghöna som nyss börjat värpa, så kommer hon nog hålla på hela vintern.. Om du har ordentligt med ljus :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser