Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny gård  (läst 4803 gånger)

mangey

  • Inlägg: 6
    • Övriga världen
Ny gård
« skrivet: 28 jun-15 kl 17:20 »
Hejsan.
Jag vet att det har startas många liknande trådar ang. detta men här är en heldel drös med frågor. Men jag och tjejen är 26 år och vi är nu sugna på att köpa en gård med lite skog.Vi har ingen praktisk erfarenhet av att driva gård men jag har försökt läsa på så mycket som går.
ekonomiskt: undrar vi hur mycket lån man kan ta i samband med att man köper en gård, har läst på swedbank att det är 75% av värderingen men gäller detta både för skogen samt privatbostaden? samt undrar vi ifall man kan ta några extra lån utöver detta. Dels har vi hittat en gård med lite skog (11 ha skog) samtidigt undrar vi rent generellt ifall det skulle komma upp någon annan intressant gård hur det ser ut med lån. Hur ser banken på värderingen jämfört med vad slutpriset blir på gården? Vi har ca. 200 k till insats besiktning osv. samt kommer en bonus till hösten på 40 k. Vad är det för prisklass vi kan få ungefär på en gård? (den gård vi kollade på hade väldigt billig driftkostnad och gör att vi tänkte spara endel efter allt är uppstyrt med gården).Tänkte också köpa en traktor så att vi kan skotta samt använda i skogen kan man få en för ungefär 50 k? sen tänkte jag gå motorsågskursen samt röjning och köpa dessa maskiner vad är ungefärlig kostnad på detta? Något annat vi behöver köpa rent praktiskt i början ? (förutom kläder osv.)

Tid: kollar vi till den gård vi är lite sugna på så har vi tänkt att renovera och ordna upp skogen i ca. 2 år (mer intensitivt). Jag kommer i stort sätt kunna lägga ner två heldagar i veckan på arbete med gården. det vi hade tänkt att göra i privata bostaden ganska omgående är dels tilläggsisolera några kv av en vind samt flytta en vägg i badrummet någon meter kan man räkna på ungefär två månader på dessa projekt?
Till skogen hade jag tänkt att hugga ur lite ved till vintern från fallna träd som fanns nu, hur lång tid tar detta? sen tänkte jag nästa vår/sommar röja ca.7 ha. skog, ungefärlig tid på detta? samt är det fel årstid?.
Vi tänkte också under våren bygga klart en bastu samt brygga och en liten gång över bäck. Är det realistiskt att hinna med så mycket under en vår och sommar? Året efter tänkte vi bygga ett växthus samt grill, ungefärlig kostnad på växthuset?
Nästa sommar tänkte vi odla lite till oss själva också som förhoppningsvis kommer utvecklas i långa loppet till att sälja lite i bekanskapskretsen och göra lite saft osv.

Det var lite kring uppstarten efter detta får vi fundera lite kring allt som ska göras:), är jag helt ute och cyklar och bara fantiserar om hur kul det ska vara att göra lite hårt arbete i skogen samt bygga egna saker? Har dels läst mycket i handboken här på alternativ samt andra trådar och även andra forum. Slutligen vilket bolag skulle ni rekommendera att vi skaffa? vi har inga barn (än) samt är inte gifta, jag fundera på handelsbolag i första hand men om vi får barn kan vi gå över till enskild firma i såna fall?
Tar gärna emot alla tips och förslag på hur det är att driva en gård samt om ni tycker att jag har missat nått. ( Jag brukar ha en tendens att bli lite entusiastisk när jag verkligen hittar nått jag vill göra, så vill se att jag inte missar några negativa saker med ett gårdsköp och inte får det att gå runt ekonomiskt, vi ska som sagt fortsätta jobba under tiden vi äger gården). Hur fungerar det förresten om man blir sjuk får ordinarie jobb samt mammaledighet osv.?
MVH
Mangey

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Ny gård
« Svar #1 skrivet: 29 jun-15 kl 14:29 »
"Många russin i den där kakan", ;D ;) så jag håller mig till det som rör skogen.

Skogslån!, Ingår inte dessa 11 ha i själva gårdsförsäljningen?. Annars gäller i stort sett samma ränte och lånevillkor som för övriga fastigheter.
Traktor!. För 50k borde ni få en fin 2WD "gårdstraktor" med lite tbh,,,typ lastare, skopor mm, och möjligtvis att det räcker till något gammalt skogsvagn också, men 4 WD och helhydrauliskt griplastarvagn är bara att glömma om ni inte dubblar budgeten,,,minst!.
11 ha (varav 7 röjskog?) motiverar inte heller till att satsa så hårt på att "driva själv", utan jag skulle nog leja bort skotning (om möjligt).
Motorsåg/röjsåg!. Satsa hellre lite mer pengar här och köp bra "proffsgrejor". Motorsågen har sin givna plats även på gården för div sysslor,,, samma med röjsågen.

Motorsågs/röjkort och röjtider!. Det är aldrig bortkastat att förkovra sig, speciellt om man är helt "novis", men har ni någon van "huggare" i släkten/vänskapskretsen som kan vara med i den "praktiska skogsskötslen" på gården och förmedla sin kunskap så är det "outstanding".
Röjtid för dina 7 ha beror helt på beståndet, men för en ovan så får du nog räkna med ungefär 3 veckor. Proffsröjare gör det på ca 1/3 av den tiden. Löv kan i stort sett röjas året om, för tall och gran finns röjtider, beroende på vilken landsända du befinner dig i. Den här frågan är dock lämplig att ta upp på den ev kurs som du hade tänkt att gå, alt lokala Skogsstyrelsen. För dem är röjningsåtgärder en "våt dröm", så inte helt omöjligt att de kommer ut på en "exkursionsdag" på din tilltänkta fastighet. ;)

Ved/vindfäller och tidsåtgång till detta?.

Beror HELT på vad du har för grejor och förutsättningar. Häst, bågsåg och yxa - Traktor/griplastarvagn, vedprocessor. Gårdsskifte el utskifte?.
Skaffar du motorsåg, traktor + vagn och en hydraulklyv samt kan hålla dig i direkt anslutning till gården? så är arbetsprestationen "någon" m3/dag räknat från apterskäret i skogen tills dess du fått färdig ved genom klyven.
Årsförbrukningen för en "normalvilla" är ca 20 m3, så hinner man 1-2 m3/dag blir ju ekvationen 10-20 arbetsdagar.

Mer precist än så går inte att räkna fram på givna uppg.





Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ny gård
« Svar #2 skrivet: 29 jun-15 kl 14:34 »
För att man skall få lån behövs en inkomst. Skall ni arbeta samtidigt som ni driver gården? Det kommer bli sena kvällar och långa helger. Skall man leva på inkomster från gården så tror jag inte banken godkänner det för att ge lån. Det är väldigt svårt att få gårdsköp att gå runt utan inkomster vid sidan av.

mangey

  • Inlägg: 6
    • Övriga världen
SV: Ny gård
« Svar #3 skrivet: 29 jun-15 kl 20:21 »
Tack så mycket för svaren.
skogen tillhör gården, men som jag har fattat det så får man bara ta bottenlån till lantbruksfastigheter tax.kod 120? (75% av försäljningspriset?) eller tänker jag fel och att det bara gäller för större gårdar? Vi skulle nämligen behöva ta iallafall 85% lån till just denna gård eftersom det är mycket som ska köpas in i början till gården samt skogen. Vi tänkte som sagt jobba båda tills alla lån är betalda (vilket bör gå inom en femårsperiod om jag räknat rätt med renovering samt skogsröjningen) sedan kanske gå ner lite i tid iallafall när driftkostnaden blir så låg. Vi är som sagt va beredda att lägga ner större delen av de två första åren på större renoveringar och ordna med skogen och sen pyssla lite regelbundet med allt.
Lainde tack för svaret kring skogen. Kändes inte som en omöjlighet att ordna upp skogen måste jag säga, svärfar och hennes bror är vana skogsbrukare så tänkte ta lite hjälp av dem första våren, men vill ju inte vara till att för stort besvär samt så har de sina egna skogar att sköta:P
Vi tänkte absolut inte använda häst då ingen av oss är "häst vänner" så den skulle bara vantrivas hos oss så vi ska nog satsa på fyrhjuling eller traktor. Såg precis att ATV-huset sålde en fyrhjuling med gårdspaket som kändes rätt intressant för mej, förutom att den saknade griplastarvagn men det kan man ju köpa till:P
Era svar har gjort mej mer motiverad:) ska forska lite mer kring hur lån ser ut kring lantbruksfastighet kvar bara:)

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Ny gård
« Svar #4 skrivet: 29 jun-15 kl 21:11 »
Sist jag gjorde ett skogsfastighetsförvärv 2006 så var det sk "bolånetaket" 85% bottenlån och 15% topplån. Kan ha förändrats idag alt så är det en förhandlingsfråga som du kan ta upp mellan olika banker?.
Vad kan köpeskillingen ligga på exkl kontantinsats om ni räknar på att betala bort hela lånet inom 5 år?.

Skogen!.

Det där med "häst" vara bara en smula ironiskt för att få en motvikt i jmf med moderna maskiner i skogen. ;)
Traktorn ska ni inte välja bort mot ATV, men tillåter ekonomin?, så kan man köpa in en ATV som "komplement".

Vilken ATV + tbh har ni kikat på hos "ATV Huset"?.

mangey

  • Inlägg: 6
    • Övriga världen
SV: Ny gård
« Svar #5 skrivet: 29 jun-15 kl 23:03 »
Jaha, men då finns det ju goda chanser till att anskaffa gården om man har tur:P
Vi kan säga att lånen kommer ungefär att bli bådas årsinkomst innan skatt på gården;) därav baserade jag det på ungefär fem år med tanke på renovering och köp av alla grejer i början:)
I början kommer det bara att räcka till en av sakerna och tanken ifall vi skaffar just den gården är att inte avverka så mycket skog utan att mest få ordning inom skogen samt ta några vindfällda träd då det är lång tid kvar tills det är prat om föryngringsverksamhet enl. skogsbruksplanen på den gården:)
Den här kollade jag på: http://www.atvhuset.se/atv/arbetsmaskiner/suzuki-kingquad-400-fi-gardspaketet-951.html
tänkte att den täcker dels lite lättare plogning (fanns någon granne där som plogade också men tänkte att han skulle kanske behöva hjälp någon gång ibland:P) samt lätt att frakta saker förutom träd då;) men att man köper till en hydravagn till nästa vår såna fall.
Men är så velig mellan traktor och fyrhjuling, nackdelen med traktor är att den är tung, och just på den gården fanns det en liten bäck som det behövs bygga en spång över för att ta sig till halva skogen och jag vill inte förstöra bäcken för mycket med att bygga en alltför stor spång/liten bro.
Fördel med traktor är ju bättre plogning och lättare att arbeta i skogen.
Men jag har märkt att många förespråkar traktor framför fyrhjuling, jag undrar mest varför? förutom längre drifttid på traktorn och kan ta större lass?
Vi tänkte som sagt inte avverka så mycket i början utan vill mest kunna ta oss lätt fram utan att förstöra någon direkt mark i skogen:)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ny gård
« Svar #6 skrivet: 29 jun-15 kl 23:29 »
Slutligen vilket bolag skulle ni rekommendera att vi skaffa? vi har inga barn (än) samt är inte gifta, jag fundera på handelsbolag i första hand men om vi får barn kan vi gå över till enskild firma i såna fall?

Enklast är att inte registrera någonting förutom momsregistrering. Varför funderar du på handelsbolag? Ska du sälja något? Om du tittar på andra bönder och gårdsägare omkring dig som du känner, är det någon som har handelsbolag?
Gällande alla dina andra högflygande planer så behöver man inte stressa. Att som nybörjare röja 7 hektar skog i ett svep ser jag som väldigt optimistiskt och orealistiskt. Det är inte direkt kul om man säger så. Jag skjuter alltid fram min röjning till nästa vecka.
Angående din fråga vad du behöver från början skulle jag vilja föreslå en vedkap och en vedklyv, timmervagn och något att dra hem timret med. En ATV har jag men är inget jag rekommenderar, men köp begagnat istället för nya saker då du inte direkt verkar bada i pengar.

mangey

  • Inlägg: 6
    • Övriga världen
SV: Ny gård
« Svar #7 skrivet: 30 jun-15 kl 02:05 »
Tack för svaret Olivia
Så småningom (om ca.20 -40 år) så kommer vi behöva avverka ganska mycket av skogen, så var därför jag trodde man behövde skaffa bolag direkt?  Men man kanske kan vänta med att starta bolaget till senare?
Var nästan som jag trodde att jag var lite entusiastisk då:p tur att jag iallafall är envis när jag börjar något projekt. Men jag kanske ska lägga lite extra tid på röjning ifall vi köper gården.
Vad skulle du rekommendera att man köper för motorsak Olivia?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ny gård
« Svar #8 skrivet: 30 jun-15 kl 07:36 »
Om det nu är 7 ha av de där 11 hektaren som är röjningsskog=ungskog (Gudrunhygge kanske?) ska ni definitivt inte betala för mycket för den lilla gården! Övriga 4 ha, är det något att hänga i granen då, finns där något att hugga? Tolkar det som att det inte gör det, eftersom du pratar om 20-40 års sikt.
Att ha handelsbolag är extremt ovanligt bland skogsägare, de flesta har enskild firma, vissa par har varsin enskild firma som äger hälften av gården och sedan deklarerar för hälften var. Andra slår ihop sina EF till ett s k Enkelt Bolag. Läs hos Skatteverket och fundera över hur ni vill göra! www.skatteverket.se
Men gift er för att allt ska bli enklare, både med ägarskapet och vid dödsfall/separation! Ni kanske har någon sorts princip att ni inte tror på äktenskapet eller så, men ni kan inte bli mycket mer insyltade i varann än om ni har en gård ihop, så det är lika bra att legalisera snusket med en gång, s a s :) .
Och köp inte en ATV, det är bara leksaker för folk som råkar ha haft några slantar över vid ett visst tillfälle. Köp en äldre traktor som funkar i skogen, med hög markfrigång och kedjor på kommer ni långt ut i bushen! En traktor med vajerkran och skogsvagn duger gott, både för arbete och ur ekonomisk synvinkel. Där en bara lastar och lastar stockar med vajerkranen, har ATV:n med tillhörande minivagn åkt hem till stan och gömt sig för länge sen...
Lycka till :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ny gård
« Svar #9 skrivet: 30 jun-15 kl 09:11 »
Köp en traktor.
Jag har en Massey-Ferguson 165 utrustad med Normet vajerkran och 6 tons Gisebo boggikärra med fällbara bankar. Det är en riktigt bra kombination för husbehovshuggande. Ved och ungefär ett stocklass i året.
På samma tid som andra kör ut en stock eller två med en fyrhjuling lastar jag och kör ut ett helt lass. Jag kan köra stockar i längder upp till 9 meter och det är det längsta som sågaren i grannbyn klarar av att såga. Med fyrhjuling blir det svårt om stocklängden är över 2,5 eller kanske 3 meter. Så kort virke har man ganska liten nytta av.

Fyrhjulingar är till för skogsarbetare som behöver ett sätt att transportera ut röjsåg och utrustning långt ut i någon bolagsskog långt från närmaste väg....... och så är de bra för renskötare........ och så kan den göra nytta om man har skog på någon holme dit isen inte bär traktorn.... men om man har mindre än 300 hektar skog och inte har den på någon holme och inte idkar renskötsel är fyrhjulingar bara dyra leksaker.

Annars är det ingen ekonomi i att kalhugga sin sista skog bara för att det står i någon skogsbruksplan att den är avverkningsmogen. Det är bättre ekonomi att låta åtminstone några hektar stå och så plockhugger man enstaka träd varefter man behöver virke. Kör stockarna till närmaste sågverk med traktorn och får dem sågade och kör hem virket. Att sälja stock och köpa bräder är extremt oekonomiskt för stockpriset plus sågningskostnaden blir bara en bråkdel av det pris man betalar för virket vid någon byggmaterialhandel. Det tar nästan 100 år för ny husbehovsskog att växa upp och under hela den tiden är man utan virke och kan inte bygga någonting om man inte har en massa pengar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

mangey

  • Inlägg: 6
    • Övriga världen
SV: Ny gård
« Svar #10 skrivet: 30 jun-15 kl 18:35 »
Tack för alla tips.
Tyvärr så har den gården vi kollat på redan börjat dra iväg i prisklassen så vi kommer nog släppa den gården. Men ska ta med mej alla tips till kommande gårdssökande och se om man har turen att hitta någon inom närmaste året:)

 

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Ny gård
« Svar #11 skrivet: 03 jul-15 kl 13:28 »
En liten "flik" för ev framtida ATV köp!,,,

Skippa alla "gårdspaket" med löjliga småkärror, plogblad mm, och satsa på ett rejält timmervagn m insatsflak (oavsett om det blir m wirekran/annat) + ett bukskydd.
Undvik "no-name" ATV´s från Kina, och gå ej under 500cc i motorstyrka, annars kommer du bara att ångra dig när det ska dras tungt.

En ATV är ingen optimal plogmaskin på en gård, den tar inte 10 m3 lass i en sväng, eller 9 metersbit, Där passar traktorn bättre, men det är ändå en fantastisk "arbetskamrat" för underhållet på en gård/skogsfastighet.
Bra framkomlighet, minimalt m körskador, ypperlig plantutkörare och redskapsbärare, beståndsgående eller iaf väldigt stickvägssnål vilket är optimalt upp till förstagallring eller veduttag.
Skulle kunna räkna upp mycket mer, men kan bara summera att det känns som en befrielse med en ATV, när man i 25 års tid slitit och släpat på allt som behövs för div jobb i skogen, och det är just för dessa små men arbetskrävande obj som ATV kommer till sin fulla rätt framför bruket av en tung, långsam och klumpig traktor.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ny gård
« Svar #12 skrivet: 03 jul-15 kl 22:07 »
Det stämmer säkert Lainde men då talar du väl om om en mycket större och dyrare fyrhjuling än de vanliga och för att det skall gå runt måste det såvitt jag kan förstå vara en stor skogsfastighet......om jag fattar saken rätt.....
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Ny gård
« Svar #13 skrivet: 03 jul-15 kl 22:47 »
Det stämmer säkert Lainde men då talar du väl om om en mycket större och dyrare fyrhjuling än de vanliga och för att det skall gå runt måste det såvitt jag kan förstå vara en stor skogsfastighet......om jag fattar saken rätt.....

Vad menas med "vanlig/dyrare" ATV?, var går gränsen för "stor" skogsfastighet?, och måste allting generera ett netto över investeringskostnad även om det är till ovärderlig hjälp för underhåll/skötsel av fastigheten?.

Förklara gärna hur du tänker TW. 8)



skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ny gård
« Svar #14 skrivet: 04 jul-15 kl 07:23 »
Ganska OT, men ändå:

En av mina grannar körde fast med sin bil i vintras. Tog fram ATV:n och kopplade en kätting och drog. Körde fast med ATV:n också. Kom sedan hem till mig och bad om hjälp. Jag startade en av våra 50-talstraktorer och lastade in ett av barnen i hytten (övriga barn fick gå med grannen). Körde ut över ett blött hie. Drog loss ATV:n på första försöket. Drog sedan loss bilen på första försöket. Jag och barnen blev bjudna på fika av grannen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ny gård
« Svar #15 skrivet: 04 jul-15 kl 10:24 »
Vad menas med "vanlig/dyrare" ATV?, var går gränsen för "stor" skogsfastighet?, och måste allting generera ett netto över investeringskostnad även om det är till ovärderlig hjälp för underhåll/skötsel av fastigheten?.

Förklara gärna hur du tänker TW. 8)

Jag utgår från en skogsareal på 5-30 hektar som drivs med sikte på självförsörjning på ved och virke och så kan man någon enstaka gång låta någon bolag hugga någon eller några hektar när det börjar finnas mer fullmogen skog än man själv behöver men det är mera av en bonus än det är primärverksamhet.
Dessutom utgår jag från att man inte har råd att köpa hur mycket grejor som helst. En vanlig månadslön räcker inte till hur många dyra maskiner som helst och kontantavkstningen från ett småskaligt skogsbruk är liten även om naturainkomsten kan vara väldigt stor. Jag utgår från den sortens stenig terräng som jag är van med.

Jag har varit till skogs en gång med en bekant och hans bakhjulsdrivna fyrhjuling i vanlig storlek. Där jag skulle ha kört med traktor och fullt stocklass utan minsta problem kunde han nätt och jämt ta sig fram tomningom. Min slutsats är altså att det behövs en fyrhjulsdriven maskin av kraftigaste modell. En sådan som jag såg frivilliga brandkåren använda då det var skogsbrand här i närheten i fjol. En sådan maskin kostar mer än en välskött 70-talstraktor.
Då man hugger sågstock för husbehov brukar det vara frågan om längder mellan 3,5 och 6 meter och i enstaka fall någon längre bit. Sådant virke kör man inte ut med fyrhjuling och även om man lyckas lunna ut det till vägkanten på något vis så skall det ännu transporteras hem eller till sågen och sedan hem. Att transportera hem större vedmängder med fyrhjuling blir också arbetssamt. I synnerhet om man har någon del av skogen längre hemifrån. Här i trakten är det många som har skogsskiften upp till 20 km hemifrån. Få har all jord i ett skifte.
Det här innebär att om man avstår från traktor kan man inte transportera hem och använda egen ved eller eget virke. Det innebär att låta skogsbolagen köpa allt på rot och sedan köpa ved och virke för eget behov av andra. Som jag redan konstaterade är rotpriset väldigt lågt i förhållande till handelspriset på virke eller ved. Dessutom behöver man traktorn för att driva vedklyvaren om man har ambitioner att producera ved i större mängder och för att skotta snö och för alla slags underhållsarbeten. Större vindfällningar är också farliga att reda upp om man inte har traktor och en kraftig vinsch.

Nu har vi kommit så långt i resonemanget att traktorn redan finns....... de arbetena som finns kvar för fyrhjulingen är att isvägskörslor under dåliga isvintrar och att köra ut röjsåg och utrustning då man skall röja och att köra ut plantor och köra ut små mängder gallringsved och enstaka vindfällen till ved. Arbeten där traktorn inte är speciellt lämplig. Eftersom pengar alltid är en bristvara i ett normalt arbetarhushåll (i alla fall i min värld) så måste skogsbruket vara relativt stort för att ekonomisk bära kostnaden för två maskiner. Då är det bättre att hanka sig fram med traktorn även om den är klumpig ibland än att avstå från egen ved och eget virke.

Att värma ett normalstort hus med olja eller el kostar cirka 3000-4000 euro i året. I runda slängar två och en halv månadslön efter skatt. Att köpa virke till alla byggnationer på en liten gård är också dyrt. I min tankevärld handlar ett småskaligt skogsbruk om att använda permitteringar och såna där vanliga små perioder av arbetslöshet till skogsarbete som ger naturainkomster som eliminerar de där kostnaderna. Med andra ord naturainkomster.
Skogsbruk i större skala med sikte på försäljning av rotposter är en helt annan sak.

Blev det klarare nu?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Ny gård
« Svar #16 skrivet: 05 jul-15 kl 18:25 »

Blev det klarare nu?

Absolut!

Allt beror på förutsättningarna och vad man har för syn på sitt skogsbrukande, vilket har diskuterats mer än en gång, men på 25-30 ha produktiv skogsmark som har en någorlunda bra "åldersfördelning" och en årlig avkastning  om ca 100 m3sk så finner inte jag att ett ATV köp är speciellt anmärkningsvärt eller bortkastat.
Känner igen det där med "dåliga arrondering", men för mig är det bara något som stärker argumentet för ett ATV köp. Finns nog ingen som vill "harva" 4 mil ToR dagligen med traktor för att köra ved eller egen gallring. Ja isf om man lämnar maskinen i skogen och pendlar med bil men vem vågar det idag sett till stölder/vandalisering?. ATV´n, den kan följa med på samma resa (släp).
Sedan bör det poängteras lite mer utförligt det du är inne på TW om skillnaderna på maskinerna.
Att jämföra en billig 300-400cc 2x4 maskin med en 5-800cc Artic, Can Am, Polaris som har 4x4 AWD är i princip "natt och dag".
Nu har jag en 6x6 800cc AWD, vilket inte blir rättvisande, men har aldrig lyckats "sätta" den maskinen. inte ens i snö med fullt virkeslass och varierande motlut ibland. Jag har inte ens känt behovet att sätta piggkedjor på främre eller mittre axeln vilket rekommenderats eftersom timmervagnet är odrivet.
Att en ATV sedan inte orkar dra loss ett 3 ggr så tungt och fastkört fordon borde kanske det sunda förnuftet ge en hint om.
Ingen drar ju loss en fastkörd lastbil med en "WW Golf",,,,typ!.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ny gård
« Svar #17 skrivet: 05 jul-15 kl 21:45 »

Jag tog med hela spannet från 5 till 30 hektar.
Över 30 hektar brukar folk också anse att de kan använda litet mer pengar på maskiner. Bland annat kan det löna sig med en traktor med fyrhjulsdrift en ordentlig hydraulkran.....men jag har aldrig hört om någon som seriöst har skaffat fyrhjuling för arealer under 100 hektar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ny gård
« Svar #18 skrivet: 05 jul-15 kl 22:48 »
Jag tycker min ATV (400cc) var lite väl dyr med tanke på vad lite jag använder den. Förra året skulle jag hämta timmerstockar nere vid sjön, dit är det ca 350m från gården, och jag tog mig inte upp för backen med fyrhjulingen. Fick lasta av flera stockar och försöka igen. Jag fick sätta mig fram uppepå fyrhjulingen samtidigt som min brorsa fick köra för att vi skulle ta oss upp.
Det är bara grus och hårt i backen och alltså ingen lera men hjulen är väl för små. Jag måste köpa en traktor nu men utbudet på begagnade traktorer är jättedåligt där jag bor och jag hittar ingen jag vill ha. Fyrhjulingar däremot finns det stort utbud av på blocket och det är lätt att köpa sådana av bara farten för "alla andra" har ju en.

Men trådskaparen har ju bara 200 000kr i sparade pengar och då tycker jag inte att man ska köpa en ATV för 50-90kkr utan då kan man lika gärna vara utan. Det är ju ett ganska nytt påhitt med ATV som man har klarat sig utan i alla tider tidigare.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Ny gård
« Svar #19 skrivet: 06 jul-15 kl 13:08 »
@ TW: Har folk (ej skogs/markägare), som kör med 90-120 000:- maskiner på bla min mark för dom äger inte 1 ha själva. men som sagt, jag förstår ditt resonemang om att det ska vara en försvarbar investering sett till areal/avkastningen från skogen.

@ Olivia: Enl mitt tycke så är 400cc lite "på gränsen" i storlek för skogsbruket, men det finns många andra faktorer också som spelar in. AWD, däck, lasförskjutning/flyttbar boggie på timmervagnet? osv.
Brukar justera om boggien på vagnet beroende på virka virkeslängder som jag ska köra, och det idkas även för traktorekipage ibland, så inga märkvärdigheter.
Knepet (som med alla andra skogsmaskiner) är att få  ner kraften i backen någorlunda jämnt fördelat över alla drivhjul/punkter.

Nymodigheter?.

Motorsågen var också ett "nytt påhitt" när den kom. Min farfar var bland de första som skaffade här på 50 talet.
Var alltid ett "kraxande" om hur dyr den var, att den kostade att hålla igång med kedjor, bränsle mm, och gick den sönder så var självbelåtenheten/lyckan total bland olyckskorparna.

Hur många har motorsåg idag av den skogsbrukande befolkningen?. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser