Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?  (läst 2735 gånger)

MrMagnus

  • Inlägg: 39
    • Blekinge
Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« skrivet: 28 maj-15 kl 21:24 »
Hej!

Jag har ett samhälle och tänkte i år utöka det till tre st. Samhället jag har såg rätt starkt ut för några veckor sedan när jag kollade på det senast (bor inte där jag har dem).
Jag undrar om följade skulle funka:
* Ta en låda, som innehåller drottningen och ungefär hälften av alla arbetsbin, sätta tak och botten på den och ställa den 30 meter bort.
* Låta de andra två lådorna stå kvar, med hälften av bina och ramar som har ägg + unga larver i sig.
* Vänta
* Ha två fungerande samhällen. ^^

Och sen helt enkelt ha två samhällen. Eller måste man vänta på att de börjar bli svärmsugna eller se till att de har stora celler som de unga larverna ligger i?


Bumbar

  • Inlägg: 31
  • Lyckan är att vara nöjd
    • Skåne
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-15 kl 22:51 »
Med vissa modifikationer skulle det funka men då tappar Du onödigt mycket av honungsskörden (halva bistyrkan samlar inte hälften av honungen) och utsätter Dig för risken att nånting går snett fram till den nya drottningen är äggläggande (långtifrån alla blir det). Jag skulle föreslå köp av en drottning. En dag då bin flyger flyttar Du samhället nån meter bort, tar två yngelramar, ett par honungsramar och ställer en låda på dess ställe. Häng in drottningen så får hon masor med flygbin och sätter snart igång.

MrMagnus

  • Inlägg: 39
    • Blekinge
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #2 skrivet: 29 maj-15 kl 00:38 »

Tack för svaret!

Det låter ganska rimligt. Det kommer ju ta 20 dagar eller så för drottningen att bildas och sen tar det ytterligare några dagar innan den parats och börjar lägga? Dock hade det varit kul att skapa sina egna drottningar, av ekonomiska och självförsörjandeideologiska skäl.

Kan man dela ett samhälle som gör sig redo att svärma i tre delar?

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #3 skrivet: 29 maj-15 kl 01:57 »
Jag har alltid flyttat ramarna med drottningcellerna. Drottningen kvar i ursprungssamhället.  Förra sommaren blev 2 samhällen 7. Alla klarade vintern och våren. Se till att det finns yngel, varav en del öppet, mat och pollen.
Det är klart att det blir inte så mycket honung över till bihållaren, men det känns bra att ha sina egna drottningar.

Du kan ställa dem bredvid varandra.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #4 skrivet: 29 maj-15 kl 10:34 »
Dvs, jag väntar tills de vill utöka sig självmant.. Då känner de ju att platsen inte räcker till ändå.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

MrMagnus

  • Inlägg: 39
    • Blekinge
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #5 skrivet: 29 maj-15 kl 12:24 »

Är det bättre eftersom man sparar tiden som de behöver på att skapa drottningceller, eller för att svärmbeteende tyder på att det är ett stark samhälle?



Jag tänkte ändå flytta mina kupor till ett annat ställe, är detta ett bra tillfälle att göra det på?

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #6 skrivet: 29 maj-15 kl 13:46 »
Lite tid sparas ju. Jag har gjort det när cellerna är täckta, vilket betyder ca 8 dagar tills de tittar ut. Samhället behöver inte vara "starkt" för att de ska vilja svärma. Det betyder bara att drottningen har för lite plats att lägga ägg. Om i princip alla ramar är täckta med bin, så borde det ju betyda att samhället är starkt för den platsen de har, men betyder kanske inte att det är starkt i jämförelse med andra. Flytta samhällen går väl att göra lite närsom. Gör det inte på dagen bara.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #7 skrivet: 29 maj-15 kl 13:51 »
Hej!

Jag har ett samhälle och tänkte i år utöka det till tre st. Samhället jag har såg rätt starkt ut för några veckor sedan när jag kollade på det senast (bor inte där jag har dem).
Jag undrar om följade skulle funka:
* Ta en låda, som innehåller drottningen och ungefär hälften av alla arbetsbin, sätta tak och botten på den och ställa den 30 meter bort.
* Låta de andra två lådorna stå kvar, med hälften av bina och ramar som har ägg + unga larver i sig.
* Vänta
* Ha två fungerande samhällen. ^^

Och sen helt enkelt ha två samhällen. Eller måste man vänta på att de börjar bli svärmsugna eller se till att de har stora celler som de unga larverna ligger i?


Hej .
I följande tråd här på Alternativ delger jag mina tankar om en lönsam fungerande biodling.  www.alternativ.nu/index.php?topic=122840.msg1129843#msg1129243
« Senast ändrad: 29 maj-15 kl 17:40 av Jano »

Jocke

  • Inlägg: 89
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #8 skrivet: 29 maj-15 kl 16:26 »
Hej Jano
Har du lust att dela länken igen jag får den inte att fungera.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #9 skrivet: 29 maj-15 kl 16:43 »
Felet i länken är att det blivit ett kommatecken efter www. Byt mot en punkt så blir det bra.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #10 skrivet: 29 maj-15 kl 19:08 »
Hej Jano
Har du lust att dela länken igen jag får den inte att fungera.

Hej Jocke.
 Det blev ett litet fel i länken som hade stor betydelse. Nu har jag rättat till det men det blev inte riktigt bra ändå. Enligt länken så hamnar man på sidan 2 men det går ju bra att backa till sidan 1 och börja där. Sen är det en väldig massa kommentarer som går att hoppa över men orkar ni läsa mina inlägg så får ni en redogörelse hur jag delar mina samhällen och på så vis får en högre honungsskörd.
Mvh. Jano

Jocke

  • Inlägg: 89
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #11 skrivet: 29 maj-15 kl 21:19 »
Tack Jano
Läser tråden med stort intresse

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #12 skrivet: 30 maj-15 kl 00:08 »
Mycket intressant! Tack Jano. Ska prova din metod. Även om honungen inte är det mest intressanta för min del så blir det kul att följa vad som händer. :)
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #13 skrivet: 30 maj-15 kl 09:22 »
Mycket intressant! Tack Jano. Ska prova din metod. Även om honungen inte är det mest intressanta för min del så blir det kul att följa vad som händer. :)

 En fördel med att dela enligt denna metod är kontrollen över binas samhällsdelning. Efter lite vana behöver man inte oroa sig för att bina ska försvinna genom rymmarsvärmar och det finns full kontroll över vilka samhällen som ska sprida generna vidare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #14 skrivet: 30 maj-15 kl 11:39 »
Ja, verkligen ett jätteintressant tillvägagångssätt, tyvärr så är jag fullständigt kass på att hitta visen i mina kupor (har diverse synfel) och då faller ju hela tekniken?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #15 skrivet: 30 maj-15 kl 11:54 »
Undrar samma sak;lyckas inte se drottningen...
Dessutom undrar jag om man inte ska dela lite senare i år pga kylan...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #16 skrivet: 30 maj-15 kl 13:03 »
En kan ju inte senare än att det är drönare kvar, att vädret är varmt och flygbart, att nya bin finns innan vintervilan, med mera, en oparad vise känns lite onödigt att mata och spara över vintern, det kan ju dröja långt fram i maj, när det är dåligt väder, innan hon kan para sig.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #17 skrivet: 30 maj-15 kl 13:09 »
Tänkte på mitten av juni. Eller blir det för sent?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #18 skrivet: 30 maj-15 kl 15:19 »
Innan midsommar måste en dela/göra avläggor säger min "bigubbe"  :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MrMagnus

  • Inlägg: 39
    • Blekinge
SV: Dela samhälle, genom att bara dela ynglet och bina?
« Svar #19 skrivet: 30 maj-15 kl 18:11 »

Jaha, jag som trodde att det skulle vara enkelt att dela mitt samhälle till tre. :( Utan att köpa drottningar.

Pratade idag med en kompis som hade haft 80 % vinterdödlighet, kanske är det tom för lite att ha tre st (man brukar ju rekommenderas att ha två st men jag tänkte att tre gör det mindre troligt att alla dör och att man behöver köpa nytt).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser