Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket hö?  (läst 4293 gånger)

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Hur mycket hö?
« skrivet: 20 apr-06 kl 11:01 »


Hur mycket ska en get äta per dag?

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur mycket hö?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-06 kl 11:21 »
Den brinnande frågan!

För stirrar man sig blind på foderstater så märker man snabbt att det inte stämmer alls med vad som går åt i den egna höhäcken. För där står inget om hökvalitet, getens storlek, sort osv. Eller att man vid fri tillgång får ett enormt spill. Getter är finfina på att pilla ut det dom vill ha och sen stå och skrika på mer fastän höhäcken är full :)

Själv har jag ingen aning om hur mkt. mina faktiskt äter av hö't. Jag skämmer bort mina lite och plockar ur det dom inte ätit ur höhäcken och ger det till fåren och fyller på nytt i portioner bara. Slänger ett getöga *host* ner i getternas höhäck typ varje gång jag går förbi. Sen går jag efter hur dom känns över ryggen, vilken form magen (magarna) har osv.

Tycker själv det är jättesvårt att beräkna större inköp. Att t.ex som förra året beräkna en bamserulle per skalle för vintern funkade inte alls denna vinter.
« Senast ändrad: 20 apr-06 kl 22:09 av Gruff »

AKS

  • Inlägg: 73
Re:Hur mycket hö?
« Svar #2 skrivet: 20 apr-06 kl 19:57 »
Oj vad svårt att svara på. Jag har eget hö och slösar väldigt mycket till mina gullgetter. De får alltid mycket kvar i boxen som de inte vill äta upp och de blir inte tjocka. Dessutom är det inte alltid det hö som jag tycker är fint som de vill ha. Jag ser inte nåt direkt mönster i vad de gillar och inte.

Mina brukar ha små rundbalar inne i boxen som de hoppar upp på och ligger och sover på och de kan stå i flera månader utan att de försöker äta av dem, så det höt är nog inget gott. Hösilage gillar de mycket om de går förbi en öppen bal utomhus, eller i stallet, men de vill inte ha när jag utfodrar med det.  :)

Jag tycker också att de äter ganska lite gräs på sommaren, jämfört med andra gräsätande djur. På våren vill de ha, men de tappar snart intresset och bryr sig bara om sly.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Hur mycket hö?
« Svar #3 skrivet: 20 apr-06 kl 20:02 »
Mina getter har fri tillgång till hö och kastar som Gruff ett getöga varje gång jag passerar getternas höhäckar. Mina getter är bortskämda och har lite hull men försöker hålla igen. Blir nog bra när de får vara ute i sommar. Är en alldeles för snäll mamma. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur mycket hö?
« Svar #4 skrivet: 20 apr-06 kl 22:16 »
Lite småfånig fråga kanske. Men är det så hos er också att getterna är lite av gårdens prinsessor? Mina kommer undan med bra mkt. mer än andra djur bara för att dom är både krävande och samtidigt så djävla charmiga. Hittar fåren på något ofog i trädgården så sjasar man bort dom. Men idag satt jag och log medans sessorna åt upp syrenen.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Hur mycket hö?
« Svar #5 skrivet: 20 apr-06 kl 23:42 »
Nog är min Elsa en prinsessa och Asterix en liten söt prins. Bortskämda är dom och bus är det alltid på gång speciellt när dom inte syns till och det är alldeles tyst. Hör man ett brak nånstans är det hyss på gång.

Dom följer mig vart jag än går speciellt spännande är det på eftermiddagen då hönsen får foder i sina automater, då är jag mäkta populär. ;D

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

AKS

  • Inlägg: 73
Re:Hur mycket hö?
« Svar #6 skrivet: 21 apr-06 kl 11:14 »
Mina är väldigt bortskämda ;D extremt bortskämda kanske jag ska säga, men i trädgården får de inte vara. Då blir de bortschasade med bestämdhet. Jag gillar mina växter och framför allt mitt trädgårdsland, så där får inga djur vara.

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Re:Hur mycket hö?
« Svar #7 skrivet: 21 apr-06 kl 14:07 »
Tack alla för era svar!

Jag ger mina getter ca 1kg var på morgonen och lika mkt på kvällen. Ibland även ett halvt kg på dagen...
Bocken har svårt att gå upp i vikt så han brukar få mer (dom går separat just nu i väntan på kastrering) men gammelgeten är såååå tjock. Hon får mindre hö och mer grenar! Men hon ser alltid dräktig ut  :P

Ger ni något annat till dom. Morötter, äpplen, havre mm.mm?


Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Hur mycket hö?
« Svar #8 skrivet: 21 apr-06 kl 14:46 »
Morötter, knäckebröd ibland, Helkorn i små mängder. :D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

AKS

  • Inlägg: 73
Re:Hur mycket hö?
« Svar #9 skrivet: 21 apr-06 kl 15:08 »
Jag ger dem lite havre varje dag och grenar förstås. Äpplebitar får de ibland och morötter ganska sällan. De föredrar äpplen. Jag undrar hur ni gör med mineralfoder. Mina har en saltsten och en mineralsten, som de slickar på ibland, men ger ni era "löst" mineralfoder också?

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Hur mycket hö?
« Svar #10 skrivet: 21 apr-06 kl 17:50 »
Mina brukar sno åt sig lite av hästarnas pelleterade mineraler när de kommer åt. Har inte riktigt koll på hur det är med getter och hästmineraler, så jag vågar inte ge dem dagligen. Men de får lite ibland när de tigger - tänk att man trillar dit så lätt...

Morötter älskar de. Om det i andra ändan av moroten sitter en matte. Hur mycket som är att de är sällskapssjuka vet jag inte, men nu för tiden kan till och med en tappad morot på marken locka, något som aldrig gick för sig för ett år sedan. Sen är det ju förstås det faktum att hästarna äter det.

Det mesta från grönsakslandet går bra. Till och med purjolöksblast är gott för en bock om man får tugga det på rot. Kvar i landet. Det straffar sig när gethagen hamnar brevid grönsakerna. Men söta är de.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Hur mycket hö?
« Svar #11 skrivet: 21 apr-06 kl 19:13 »
Jag ger dom lite E-vitaminer med selen i pulverform med kornet om inte de redan varit i selenpåsen. Då får de inget på ett par dagar. Ibland hinner man inte med i deras takt och då kan de stå inne i foderrummet och mumsa på det mesta som inte i en tunna med lock.

De får grenar så ofta som möjligt, så i år är majbrasan högre än vanligt. Det är mitt första getår och fler är på väg. 8)

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:Hur mycket hö?
« Svar #12 skrivet: 01 maj-06 kl 22:01 »
Mina getter får granris att tugga på under vintern då de står inomhus. Det gillar de väldigt mycket.
En granntant gav mig tipset och påstod att granris var bra mot inälvsparasiter. Om det stämmer har jag ingen aning om. Är det kanske någon annan här som vet ?
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

AKS

  • Inlägg: 73
Re:Hur mycket hö?
« Svar #13 skrivet: 03 maj-06 kl 11:57 »
Mina gillar inte granris konstigt nog. De älskar tall och en och ris från lövträd, men om man kastar till dem grangrenar, eller en hel gran så rör de den knappt. Någon annan som har en liknande erfarenhet?

zimzon

  • Gäst
Re:Hur mycket hö?
« Svar #14 skrivet: 03 dec-06 kl 16:01 »
Hej!
De fem getterna (3 vuxna, 2 killingar som är ca ½ år) på min skola får 7 kg hö per dag. Uppdelat på två mål. Men de äter upp allt på en gång och sedan är höhäcken tom. Nu på vintern finns ju inte så mycket växter som de kan äta av i hagen heller. Mina lärare vill inte ge dem mer hö för att de kan bli feta.
Tycker ni att de får tillräckligt med hö, eller ska man fylla på så fort det blir tomt i höhäcken?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Hur mycket hö?
« Svar #15 skrivet: 03 dec-06 kl 16:24 »
Beror ju på om de får något annat. Erik Sjödin föreslår i sin bok att en get som väger 50 kg, ska få 0,8 kg hö per dygn samt 0,25 kg korn, om de inte är högdräktiga. Högdräktighet och mjölkning medför mer foder, kanske 1 till 1,3 kg hö per get och dag.  De verkar få tillräckligt med hö!

Edgar

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur mycket hö?
« Svar #16 skrivet: 03 dec-06 kl 16:48 »
Dela gärna upp givan, så blir det inte lika mkt. spill runt höhäcken. Getter som är proppmätta "petar" i maten och plockar ut det godaste bara. Delar man upp givan, så hamnar mer hö i magen istället för på golvet.
« Senast ändrad: 03 dec-06 kl 16:52 av Gruff »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser