Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till mammor  (läst 910 gånger)

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Foder till mammor
« skrivet: 03 mar-10 kl 17:56 »
Innan killningen var juvrena sprängfyllda, nu efter ngn vecka känns det knappt som det är mjölk i. Är det som det ska eller ger jag för lite havre? Hur mkt kraftfoder bör man ge för att de ska orka producera mjölk till sina små?
Ska killingarna dricka både vatten och mjölk? Kanske dum fråga, men hade jag fått välja hade jag ju bara druckit mjölk, men de ska iallafall ha tillgång till vatten för att lära sig dricka det också?
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Sussilo

  • Gäst
SV: Foder till mammor
« Svar #1 skrivet: 04 mar-10 kl 06:40 »
Javisst ska killingarna ha tillgång till vatten i låga baljor så de inte drunknar i en hink, det har hänt. Havremängden till getterna beror ju litet på  vad för sorts getter och hur du tänker dig mjölkproduktionen. Hur mycket ger du idag? Detta kan säkert någon annan vägleda dig med. Gruff, Ninna b, vienna och ni andra?

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Foder till mammor
« Svar #2 skrivet: 04 mar-10 kl 19:08 »
Ja det är ju lantras och jag vill att de ska producera så det räcker till killingarna och en liten skvätt till mig. Nu ger jag en av varje havre/pellets av det fina måttet näve, men det verkar inte räcka så jag får nog öka på skulle jag tro. Bara så de inte blir konstiga i magen osv

Min Tant har fått fullt med mjölk på ena sidan och tomt på andra sidan juvret, är det något man gör nåt åt och hur, Eller är det normalt?
« Senast ändrad: 04 mar-10 kl 20:53 av Tesse »
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

ninna b

  • Gäst
SV: Foder till mammor
« Svar #3 skrivet: 05 mar-10 kl 06:38 »
Hej Tesse

Klart att mammorna ska ha extra mat för att kunna producera mjölk till bebisarna, somliga ger inget extra kraftfoder utan ger ett riktigt, riktigt bra grovfoder istället men vi ger hel korn i princip fri tillgång ( jag tror att getter tycker att havre är godare ) en näve betfor och så här års även en näve kokoncentrat.
Låser du undan killingarna ett tag så kommer du att se att mjölken fylls på i juvrena för dom där små kan sörpla i sig en hel del och det är säkert så det är med Tanten... killingen suttar bara på ena sidan. Då får du mjölka ur det andra sidan och vara glad åt den mjölken till dig.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Foder till mammor
« Svar #4 skrivet: 15 mar-10 kl 08:55 »
Tack Ninna för svar. Nu till nästa fråga..när börjar de små äta riktig mat egentligen? Och när de gör det, behöver de också kraftfoder i små mängder eller får de i sig nog mkt av mjölken och det grovfoder de kommer äta?
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser