Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantera äppelträd - olika sorter?  (läst 9097 gånger)

Meissner

  • Inlägg: 162
Plantera äppelträd - olika sorter?
« skrivet: 02 jul-09 kl 09:40 »
Jag gillar äppelsorten Jona Gold. Kan man köpa just den sortens träd och plantera i sin egen trädgård, eller något liknande kanske? Viktigt att det inte är en mjölig äppelsort!!!

Jag undrar också om man måste köpa ett förodlat träd eller om ja bara kan slänga ner ett gäng äpplen av den sort jag gillar i en grop i marken och hoppas på att ha ett äppelträd växandes där några år senare (inser dock att det tar många år innan det bär frukt)

Alla tips mottages varmt. :)
« Senast ändrad: 02 jul-09 kl 09:44 av Meissner »
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Plantera äppelträd - olika sorter?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-09 kl 10:27 »
Visst kan man så äppelkärnor men äpple är inte fröäkta så det blir inte samma sort som du tog fröerna ifrån, ofta blir det mera åt vildäpplehållet (kärnorna brukar behöva gå igenom en vinter innan de gror). Man kan dock ympa in lite mer förädlade sorter på ett frösått äppelträd.

Jonagold träd går att få tag på i Sverige MEN de är dåligt härdiga så det är nog mera ett zon 1 äpple (=riktigt gynnsamt läge i milda zoner i skåne).



Olika äppelsorter funkar olika bra i olika zoner + smaken blir ju olika beroende på vart man odlar dem. (skåne Åkerö är INTE lika goda som de som odlas här i uppland). Så du kanske bör tala om i vilken del av sverige trädet ska planteras i, och vilken zon.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Plantera äppelträd - olika sorter?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-09 kl 12:07 »
Hej!
Det finns massor av äppelsorter att få tag på i Sverige. Det brukar gå att köpa ympkvistar från våra genbanker. Är man riktigt intresserad så går det också att köpa träd och ympkvistar från utlandet. Jag hjälpte en person i våras att göra några träd med ympkvistar från England. Hon hade sett ett tvprogram där man prisade smaken på ett träd och beställde ympris. Vi får se om trädet är härdigt i Sverige.
MVH
Jan

Meissner

  • Inlägg: 162
SV: Plantera äppelträd - olika sorter?
« Svar #3 skrivet: 02 jul-09 kl 21:28 »
Okej, jag bor i Luleå, så det är väl inte så milt som det kan bli kanske...
Finns det någon liknande äppelsort som klarar sig bra här uppe då tror ni? Som sagt, vill verkligen verkligen INTE ha en mjölig sort, ska va ett hårt äpple. Gärna åt det söta hållet, de där gröna sura gillar jag inte riktigt...
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Plantera äppelträd - olika sorter?
« Svar #4 skrivet: 06 jul-09 kl 19:30 »
Hej!
Jag bor i Skåne så jag vet inte mycket om äppelodling i Norrland. Ta och läs den underbara boken Äppel I Norr av Leif Blomqvist så får du svar på dina frågor.
MVH
Jan

malines

  • Gäst
SV: Plantera äppelträd - olika sorter?
« Svar #5 skrivet: 06 jul-09 kl 20:41 »
Okej, jag bor i Luleå, så det är väl inte så milt som det kan bli kanske...
Finns det någon liknande äppelsort som klarar sig bra här uppe då tror ni? Som sagt, vill verkligen verkligen INTE ha en mjölig sort, ska va ett hårt äpple. Gärna åt det söta hållet, de där gröna sura gillar jag inte riktigt...

Läs Äppel i Norr. Tokbra bok!!!

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Plantera äppelträd - olika sorter?
« Svar #6 skrivet: 10 okt-16 kl 12:19 »
Supergammal tråd men jag är nyfiken på hur det gick? Vi köpte ett gäng äppleträd för några tior på Jem&Fix utförsäljning i fjol och planterade som häck på tomten.  Tre av dessa var jonna gold.

Till min stora förvåning blommar samtliga tre träd nu i oktober..

Är det något normalt eller kommer de i fas till nästa år? Zon 1 blåsigt läge

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Plantera äppelträd - olika sorter?
« Svar #7 skrivet: 10 okt-16 kl 12:52 »
Det är många som upplevt att växter blommar om nu på hösten t ex jordgubbar. Men om äppelträd gör det så hinner det nog inte sätta nya blomknoppar till nästa vår, och då kan det bli problem.

bjork

  • Inlägg: 225
    • Värmland
SV: Plantera äppelträd - olika sorter?
« Svar #8 skrivet: 10 okt-16 kl 21:32 »
Vi har 4 Jonagold eppleträr som klarer seg bra her i Värmland.
Man kan jo bare teste med et tre och se hur det går   ;)
There is no way to happiness,
happiness is the way !

 

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Plantera äppelträd - olika sorter?
« Svar #9 skrivet: 15 okt-16 kl 21:57 »
Ja vi får väl se. Jag klipper bort blommorna så fort jag ser dem. De första lät jag sitta kvar och där är det småsmå äpplekart nu.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Plantera äppelträd - olika sorter?
« Svar #10 skrivet: 22 maj-20 kl 19:00 »
Äpplesorten Jonagored en mutant till Jonagold planterades av ett antal äppleodlare i Skåne,  jag tror det var på 1970-talet. Äpplesorten trivdes bra i Skåne. Men har konkurrerats ut av andra sorter Aroma, Frida, Ingrid Marie etc.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

836 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, Tångräkan, von tratt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser