Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 64202 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #400 skrivet: 22 nov-17 kl 15:46 »
sen så har vi ju en ny elsäkerhetslag från den 1 juli 2017 där det bland annat står följande på elsäkerhetsverkets hemsida "Det tidigare systemet där elinstallatörer genom överinseende av yrkesmän såg till att utförandet var rätt, finns inte längre kvar." samt "Yrkesmän som tidigare arbetat under överinseende av en elinstallatör ingår efter den 1 juli 2017 i företagets egenkontrollprogram. Det är genom egenkontrollprogrammet som det avgörs vilka arbeten du får utföra om du inte har en egen auktorisation som elinstallatör." ... så då gäller det att hitta ett företag som har inskrivet i sitt egenkontrollprogram att låta [icke-anställda] studenter utföra riktiga arbeten...

eftersom följande gäller "Det nya regelverket bygger på att det är företagen som utför elinstallationer som är ansvariga för utförandet."... så vet jag inte vilket företag som skulle gå med på att vara ansvarig för installationen i 50 lägenheter gjord av studenter....?

så lagen säger att du inte får koppla något efter 17 juli i år? vad gäller för skolor då? då kan man ju inte göra felsökning längre (detta kräver ju att du hatr test anl spänningssatt)

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #401 skrivet: 22 nov-17 kl 16:06 »
så lagen säger att du inte får koppla något efter 17 juli i år?

reglerna för vad du som privatperson får göra i ditt eget hem är typ samma som innan ändringen (du får tex Byta trasig propp , Byta glödlampor, Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar, Byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 ampere), Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder)

det vi pratar om i denna tråd är väl ett nybygge och en helt ny fast installation - och då gäller - som du säkert inser - helt andra regler (dvs som det står i mitt inlägg ovan ett företag är ansvarigt för installationen, och företagets egenkontrollprogram avgör vilka arbetsuppgifter en anställd utan auktorisation som elinstallatör får göra)

vad gäller för skolor då? då kan man ju inte göra felsökning längre (detta kräver ju att du hatr test anl spänningssatt)

har inte läst om skolor specifikt, men de har säkert tillåtelse att utföra utbildning i sina lektionssalar under kontrollerade former  -
 det är ju inte samma sak som att göra en ny fast installation i en riktig byggnad som ska användas som bostad, det får endast göras av ett företag som har rätt auktorisation från Elsäkerhetsverket, och det är företaget som är ansvarigt för installationen...

 

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #402 skrivet: 22 nov-17 kl 19:13 »
reglerna för vad du som privatperson får göra i ditt eget hem är typ samma som innan ändringen (du får tex Byta trasig propp , Byta glödlampor, Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar, Byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 ampere), Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder)

det vi pratar om i denna tråd är väl ett nybygge och en helt ny fast installation - och då gäller - som du säkert inser - helt andra regler (dvs som det står i mitt inlägg ovan ett företag är ansvarigt för installationen, och företagets egenkontrollprogram avgör vilka arbetsuppgifter en anställd utan auktorisation som elinstallatör får göra)

har inte läst om skolor specifikt, men de har säkert tillåtelse att utföra utbildning i sina lektionssalar under kontrollerade former  -
 det är ju inte samma sak som att göra en ny fast installation i en riktig byggnad som ska användas som bostad, det får endast göras av ett företag som har rätt auktorisation från Elsäkerhetsverket, och det är företaget som är ansvarigt för installationen...


Ja det handlar om att ge ungdomar en försmak på yrkena el och vvs samt vent (där ingår även bygg) men som jag sagt/skrivit så skall jag inte göra detta  som privatperson (jag vet ganska väl vad jag får och inte får göra som privat med min BB! teoretisk). men jag vill/önskar få in skolor som utb elever inom el/VVS samt vent för att försäkra mig att allt går rätt till och att (mina) killar inte gör något olagligt. På så sätt är min förhoppning att dom ska ta sig ur långtidsarbetslösheten och börja få någon typ av dräglig tillvaro. jag tipppar på att läraren har A/AB eller ABL. Jag kan mkt väl införståd att vår utb plattform är gammal och förlegad samt att det finns många som bara ser det negativa och inte kan se fördelen med denn, men det innebär inte per automatik att den är dålig (man vet aldrig innan man provat s)a typ av ub metod.
Jag har inte riktigt hängt med i alla föreskrifter som förändrats genom åren och i vilken omfattning, men jag vet att det är bara ägaren till företaget som behöver AB och alla BB!,BB"kopplar på (Hans) behörighet. Men det finns säkert en del föreskrifter som jag inte känner till (jobbar inte längre som elektriker det var 10 år sedan så).
Jag tror att en lärare som har AB säkert får undervisa och godkänna kopplingar i en fastighet ny som gammal, men det skall jag kolla upp imorgon så
PS tack för en vettig input :)

här står det i klar text vad en icke utb får göra sj. och detta är det som kommer att gälla hos mig  http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hemmet/vad-du-far-gora-sjalv-med-el/

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #403 skrivet: 22 nov-17 kl 19:41 »
enligt TS är allt löst utom att han vill ha hjälp med att utföra en "test". Enligt min mening är projektet ogenomförbart då det krockar med flera faktorer där just arbetskraft är den stora.
För att få ner priset på huset till de nivåer TS pratade om initialt är det just arbetskraften som det måste sparas på,alltså lönebiten. Materialkostnadsbiten är nämligen redan någotsånär  i nivå med vad  de stora aktörerna betalar.
Konstruktionsmässigt finns också många frågetecken,framförallt vad gäller regelverket för energi och buller. sedan finns det lagar avseende el och vilken som får utföra det kapitlet, det finns en branschöverenskommelse om VVS där försäkringsbolagen kräver auktorisation ,likaså på våtrummen.  Inga besked har givits från TS hur han löst detta utan det tycks mest vara ett ickeproblem.
Just arbetskraft har det tjafsats mycket om men TS verkar helt ha missförstått regelverket kring detta. Hans modell förutsätter att det finns stora stöd från staten att hämta men han verkar missa att t.ex det finns kollektivavtal på arbetsplatsen. Tecknas med facket men de kräver nog att flertalet av de som finns på bygget ingår i byggfacket.Facket tecknar dessutom avtal med en byggfirma vilket i dagsläget är osäkert att det ens finns. Det är ytterst svävande svar om vem som bygger.

sammantaget kan jag konstatera att kalkylen som presenterades bygger på felaktiga förutsättningar,stora delar saknas och just biten med de stora kostnaderna (lönekostnadsbiten) svävar i det blå.Jag har inte heller sett någon tidsram,dvs hur många timmar läggs ner på bygget. En väldigt väsentlig bit för att kunna beräkna just lönekostnaden. Icke heller har någon ritning frånsett en bild på en lägenhet presenterats. frågetecknen kvarstår fortfarande om soprum,trapphus o deras utformning,parkeringsplatser,cykelrum,tvättstuga ,torkrum  m.m som ingår i ett hyreshus. Kostnader som givetvis också påverkar själva huset och därmed m2 priset.
Kritik har givits,svar uteblir. En tråkig ton slår igenom i TS svar då han ifrågasätter kompetensen hos kritikerna istället för att svara på kritiken med fakta.

Runt om i Sverige sitter statliga,kommunala och privata tjänstemän och försöker pressa byggpriser. Flera utredningar har gjorts som utmynnat i att höga byggpriser beror på markkostnad,kommunala avgifter,bristande konkurrens samt ett regelverk som sätter en standard som det inte går att avvika från.
Materialpriser tillhör inte grundproblemet.
TS vill bygga ett hus  med egen konstruktion (delvis okänd) som inte uppfyller regelverket. Outbildad personal med löner betalda av staten samt att TS i slutänden har byggt ett billigt hus med sig själv som ägare. Genomförbart?

Om TS modell hade funkat skulle den redan vara i drift hos alla de stora byggbolagen.Deras ambition är nämligen att tjäna pengar och inget annat. konstigt nog är det inte så.

Jag skriver under på varenda stavelse i detta inlägg!

Det TS försöker snåla in på är materialkostnaden, samtidigt som det är just den parametern som skiljer sig väldigt väldigt marginellt ifrån materialkostnaden ute i verklighetens byggen 2017. TS svar gällande lönekostnader och totala antalet arbetstimmar, eller auktoriserade fackmän som är behöriga för bygget lyser fullständigt med sin frånvaro ännu.

I mina ögon är och förblir detta en dröm i kommunistisk anda med ett parasiterande på oss som betalar in enorma summor skatt årligen. Att TS dessutom vågar medge att han själv ska bo i bygget efteråt, då de nyanlända slavat med bygget, det förstärker bilden än mera....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #404 skrivet: 22 nov-17 kl 19:43 »
så lagen säger att du inte får koppla något efter 17 juli i år? vad gäller för skolor då? då kan man ju inte göra felsökning längre (detta kräver ju att du hatr test anl spänningssatt)

Glädjande att TS efter 21 sidors tråd äntligen börjar lyssna!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #405 skrivet: 22 nov-17 kl 20:04 »
Jag skriver under på varenda stavelse i detta inlägg!

Det TS försöker snåla in på är materialkostnaden, samtidigt som det är just den parametern som skiljer sig väldigt väldigt marginellt ifrån materialkostnaden ute i verklighetens byggen 2017. TS svar gällande lönekostnader och totala antalet arbetstimmar, eller auktoriserade fackmän som är behöriga för bygget lyser fullständigt med sin frånvaro ännu.

I mina ögon är och förblir detta en dröm i kommunistisk anda med ett parasiterande på oss som betalar in enorma summor skatt årligen. Att TS dessutom vågar medge att han själv ska bo i bygget efteråt, då de nyanlända slavat med bygget, det förstärker bilden än mera....

bara med avloppet Ljuddämpande skiljer det sig sig 1 mijon, men det har du ingen kundskap om så, elen ligger på 1/5 del så

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #406 skrivet: 22 nov-17 kl 20:08 »
bara med avloppet Ljuddämpande skiljer det sig sig 1 mijon, men det har du ingen kundskap om så, elen ligger på 1/5 del så

Vad vet du om mina kunskaper inom avlopp?? Än en gång vill jag uppmana dig till att läsa forumreglerna och sluta med dina barnsliga personangrepp!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #407 skrivet: 22 nov-17 kl 20:08 »
Glädjande att TS efter 21 sidors tråd äntligen börjar lyssna!


om det vore så varför finns då denna ? http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hemmet/vad-du-far-gora-sjalv-med-el/ denna går ju imot det ni säger, detta är vad dom skall göra inget annat

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #408 skrivet: 22 nov-17 kl 20:11 »
om det vore så varför finns då denna ? http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hemmet/vad-du-far-gora-sjalv-med-el/ denna går ju imot det ni säger, detta är vad dom skall göra inget annat


I din länk står det dels om BYTE av elartiklar, dels om INSTALLATION av elartiklar. Läs om - läs rätt! I din tilltänkta nyproduktion ska väl elartiklarna inte bytas ut av flyktingpojkarna som är obehöriga installatörer??
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #409 skrivet: 22 nov-17 kl 20:14 »
Vad vet du om mina kunskaper inom avlopp?? Än en gång vill jag uppmana dig till att läsa forumreglerna och sluta med dina barnsliga personangrepp!

en rörböj 88 gr ljuddämpad Pipelift master 3 kostar ca 30 kr i Europa, likvärdigt i Sverige kostar 328 kr, vilket är billigast? tala inte om angrepp,, du kallar mig lagbrytare slavdrivare och vet inte allt . sen talar du inte om att du jämför ditt företag med  anst, vilket gör att jämförelsen är som at jämföra hasselnötter med kokosnötter inte direkt jämförbara. nu ser man vilken karaktär folk har

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #410 skrivet: 22 nov-17 kl 20:15 »
I din länk står det dels om BYTE av elartiklar, dels om INSTALLATION av elartiklar. Läs om - läs rätt! I din tilltänkta nyproduktion ska väl elartiklarna inte bytas ut av flyktingpojkarna som är obehöriga installatörer??

Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar

Om sladden har gått av eller om isoleringen har skadats får du inte laga den. Däremot kan du kapa av den trasiga delen. Du får bara ersätta sladd, stickpropp och skarvuttag med samma slags materiel som tidigare.

Behöver du byta stickpropp på lampor av annat slag eller på hushållsapparater, ska de lämnas in till en fackman för ombyggnad.
Byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 ampere)

Var försiktig. Bryt spänningen antingen genom att skruva ur proppen eller genom att slå av huvudströmbrytaren. Kontrollera att det är spänningslöst i strömbrytaren eller uttaget innan du börjar jobbet.
Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder

Det du får göra själv i dessa utrymmen i bostäder, under förutsättning att du har kunskap om det, är att byta ut en fast ansluten ljusarmatur. I övrigt ska du höra av dig till en auktoriserad elinstallatör.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #411 skrivet: 22 nov-17 kl 20:18 »
sen talar du inte om att du jämför ditt företag med  anst, vilket gör att jämförelsen är som at jämföra hasselnötter med kokosnötter inte direkt jämförbara.

Gör jag inte?? Läs om - läs rätt!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #412 skrivet: 22 nov-17 kl 20:20 »
Gör jag inte?? Läs om - läs rätt!

Byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 ampere)

Var försiktig. Bryt spänningen antingen genom att skruva ur proppen eller genom att slå av huvudströmbrytaren. Kontrollera att det är spänningslöst i strömbrytaren eller uttaget innan du börjar jobbet.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #413 skrivet: 22 nov-17 kl 20:20 »
en rörböj 88 gr ljuddämpad Pipelift master 3 kostar ca 30 kr i Europa, likvärdigt i Sverige kostar 328 kr, vilket är billigast?

Du glömde tullavgift och fraktavgift. Men framförallt glömde du att i tråden kan du själv läsa dig till att på dina angivna konsumentpriser så har vi hantverkare ofta 40-50% rabatt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #414 skrivet: 22 nov-17 kl 20:21 »
Gör jag inte?? Läs om - läs rätt!

inga kometarer om VVS delenn?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #415 skrivet: 22 nov-17 kl 20:24 »
Du glömde tullavgift och fraktavgift. Men framförallt glömde du att i tråden kan du själv läsa dig till att på dina angivna konsumentpriser så har vi hantverkare ofta 40-50% rabatt.

ja men jag har inte dina rabatter eller någon annas rabatter så det är betydligt mer rättvist att a list priser, 40-50 % gör iaf att du bet runt 200 kr för likvärdig rörböj som jag bet 30-40 kr utamn rabatt , inga tullavg, frakt 600½ pall får plats med ca 60 böjar på en ½-pal

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #416 skrivet: 22 nov-17 kl 20:25 »
Detta är ju fullständigt skrattretande! Du menar på fullt allvar att dina flyktingpojkar ska BYTA strömbrytare i ett nybygge???

inst med skola i ryggen

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #417 skrivet: 22 nov-17 kl 20:29 »
ja men jag har inte dina rabatter eller någon annas rabatter så det är betydligt mer rättvist att a list priser, 40-50 % gör iaf att du bet runt 200 kr för likvärdig rörböj som jag bet 30-40 kr utamn rabatt , inga tullavg, frakt 600½ pall får plats med ca 60 böjar på en ½-pal

Så 50% av 328:- blir 200:- i din drömvärld? Jojo....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #418 skrivet: 22 nov-17 kl 20:29 »
inst med skola i ryggen

Det är inte lagligt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #419 skrivet: 22 nov-17 kl 21:18 »
Det är inte lagligt.

Om skolan är auktoriserad hos elsäkerhetsverket för den typen av installation så borde det vara ok, annars inte....

det finns faktiskt ett par företag som har "skola" eller "utbildning" som en del av sina namn när man söker hos elsäkerhetsverket tex
BENGT OHLSONS HANDLEDARSKOLA OCH YRKESUTVECKLING
STIFTELSEN STENEBYSKOLAN
ENSTRÖMS ELUTBILDNING


fast tittar man på Stenebyskolans hemsida så har de bara två yrkesutbildningar just nu "Finsnickare eller Möbelrestauratör" samt "Möbeltapetserare"... så de kanske bara har auktoriseringen för att de har någon anställd med kompetens som elinstallatör och som vill kunna göra elarbeten i skolan utan krångel...? eller så är det för framtida utbildningar något annat år

och Enströms Elutbildning är en enskild firma som drivs av en 70-årig man.... så där ska man kanske inte hoppas på för mycket :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser