Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dragväxter just nu  (läst 20070 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: dragväxter just nu
« Svar #40 skrivet: 12 okt-14 kl 07:40 »
er det slut för året nu? :'( :'( :'( :'(
Idag regnar det men i går var bina i full gång. De kom hem med röd, vit, gul och orange pollen. Jag såg dem i gurkört, hösthallon, krasse, tagetes, vitplister, dahlior, höstaster, maskrosor...
Jag förundras över snöbärsbuskarna, de har verkligen blivit pollinerade, mängder med "smällbär" istället för enstaka vita bär, som det var innan vi hade bin.

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: dragväxter just nu
« Svar #41 skrivet: 12 okt-14 kl 08:02 »
Vore roligt att veta när bina slutar dra in pollen. Gör de det i samband med att allt yngel är kläckt eller hamstrar dom för våren? Mina drar in gult pollen.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: dragväxter just nu
« Svar #42 skrivet: 13 okt-14 kl 08:21 »
Hej


Parkslide (fallopia japonica) är just nu växten nära mig som ger mängder med pollen och nektar.





http://sv.wikipedia.org/wiki/Parkslide

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: dragväxter just nu
« Svar #43 skrivet: 13 okt-14 kl 09:50 »
Hej


Parkslide (fallopia japonica) är just nu växten nära mig som ger mängder med pollen och nektar.





http://sv.wikipedia.org/wiki/Parkslide


Ingen av mina bin går på parksliden, undrar varför?  ??? De kanske är bortskämda som mina höns som bara äter köpe-burk majs, inte färsk hemodlad. ;)

cesar

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: dragväxter just nu
« Svar #44 skrivet: 14 okt-14 kl 06:32 »
Är det så mycket drag,lägger de ägg igen ?

krulle

  • Inlägg: 241
SV: dragväxter just nu
« Svar #45 skrivet: 16 okt-14 kl 05:52 »
en del bienen har börjat gå i vile nu och flyger kanske icke mer .
No ner det börjer bli kall veder , se upp med musene :-[ :-[ :-[ :-X

krulle

  • Inlägg: 241
SV: dragväxter just nu
« Svar #46 skrivet: 26 okt-14 kl 19:37 »
I grensland mellan nederländska o Tyskland drag bine pa solrosor o rapsen

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: dragväxter just nu
« Svar #47 skrivet: 30 okt-14 kl 11:14 »
Efter att ha slagit värmerekord så var temperaturen nere i ett par plusgrader i morse. Då trodde jag att bina skulle gå i klot men redan kl. 9.00 så var de ute och flög igen. Hittade många i slingerkrassen och gurkörten.
 Nu vaknar hönan i mig: kaka kakaka... :-\ nu är det snart november  :o och de är fortfarande "uppe". Vi har bara haft bin sedan maj i år - som ni säkert förstår när ni läser detta  :-[
SMHI säger att det kommer mer mildluft nästa vecka. När är det farligt för samhället, de kan väl inte hålla på så här hur länge som helst?


 

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: dragväxter just nu
« Svar #48 skrivet: 30 okt-14 kl 21:24 »
Så länge det finns blommor som ger lite nektar, och temperaturen tillåter, så flyger bina. Det är bra att de sist födda bina kan komma ut och flyga lite innan vintern sätter stopp. Bina har ingen större energiförbrukning nu för de har inget yngel och det lilla de hämtar in gör att de inte behöver använda det täckta fodret.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: dragväxter just nu
« Svar #49 skrivet: 31 okt-14 kl 07:33 »
Så länge det finns blommor som ger lite nektar, och temperaturen tillåter, så flyger bina. Det är bra att de sist födda bina kan komma ut och flyga lite innan vintern sätter stopp. Bina har ingen större energiförbrukning nu för de har inget yngel och det lilla de hämtar in gör att de inte behöver använda det täckta fodret.
Det var ett härligt svar till en orolig själ. Tack Jano.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: dragväxter just nu
« Svar #50 skrivet: 09 nov-14 kl 08:09 »
Ett år såg jag ett bi vid vår dörr på julafton...

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: dragväxter just nu
« Svar #51 skrivet: 09 nov-14 kl 08:18 »
Då var den lite för tidigt ute.
Dom får inte flyga framför dörren förräns julen är för-bi  ;D

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: dragväxter just nu
« Svar #52 skrivet: 09 nov-14 kl 09:38 »
Det är inget ovanligt att se bin ute på vintern. Det är många gamla bin som har fullgjort sin funktion och i ett friskt samhälle flyger de ut en sista gång och dör en bit från kupan.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: dragväxter just nu
« Svar #53 skrivet: 03 sep-15 kl 07:16 »
Vad är det för växt som ger väldigt mörkt brunt pollen? Många, för att inte säga de flesta bin kommer med det bara på högra benet  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Henrik F

  • Inlägg: 5
SV: dragväxter just nu
« Svar #54 skrivet: 03 sep-15 kl 20:13 »
Vallmo? Min vallmo blommar och där är pollenet mörkbrunt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: dragväxter just nu
« Svar #55 skrivet: 03 sep-15 kl 20:56 »
Ok, ja kanske, det kan inte vara ljung, såg att den blommade borta i skogen idag?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: dragväxter just nu
« Svar #56 skrivet: 05 sep-15 kl 02:25 »
Vad är det för växt som ger väldigt mörkt brunt pollen? Många, för att inte säga de flesta bin kommer med det bara på högra benet  ???
Jag kollar igenom min lista på biväxter och de jag har uppgift på och som ger brunt pollen är:
Gullris (brun), Hästkastanj (brun), Klint (brungul), Klockljung (grönbrun), Lönn (brun), Myrlilja (brun), Vallört (grönbrungul), Åkersenap (brunröd), Åkervädd (brunröd). Alla är ju naturligtvis inte aktuella just nu  :-[

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: dragväxter just nu
« Svar #57 skrivet: 05 sep-15 kl 07:58 »
Jag kollar igenom min lista på biväxter och de jag har uppgift på och som ger brunt pollen är:
Gullris (brun), Hästkastanj (brun), Klint (brungul), Klockljung (grönbrun), Lönn (brun), Myrlilja (brun), Vallört (grönbrungul), Åkersenap (brunröd), Åkervädd (brunröd). Alla är ju naturligtvis inte aktuella just nu  :-[
Åh tack, det kan ju vara gullriset då för det blommar här och nu  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: dragväxter just nu
« Svar #58 skrivet: 05 sep-15 kl 10:46 »
Jag kollar igenom min lista på biväxter och de jag har uppgift på och som ger brunt pollen är:
Gullris (brun), Hästkastanj (brun), Klint (brungul), Klockljung (grönbrun), Lönn (brun), Myrlilja (brun), Vallört (grönbrungul), Åkersenap (brunröd), Åkervädd (brunröd). Alla är ju naturligtvis inte aktuella just nu  :-[

Vem har författat den listan?  ;) Hästkastanjens pollen är falurött, faktiskt så nära faluröd man kan komma i växtvärlden...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: dragväxter just nu
« Svar #59 skrivet: 05 sep-15 kl 12:42 »
Vem har författat den listan?  ;) Hästkastanjens pollen är falurött, faktiskt så nära faluröd man kan komma i växtvärlden...

Jaa du, vem som har författat den listan kan jag inte svara på. Jag har googlat etc och sammanställt över 450 olika växter med uppgifter om nektarvärden, pollenvärden, pollenfärg (på vissa men absolut inte alla växterna) samt när de blommar.
Tyvärr har olika författare olika graderingar, någon 1-3 på nektar och pollen, en annan kan ha 1-4. Det  är alltså bara en fingervisning.
Det är himla spännande med biväxter och nu vårdar jag även de som jag tidigare ratade för de är så bra för bina och ökar då givetvis även mångfalden. Här sparas alla maskrosor och vitplister  ;D, alla mina kryddväxter får gå upp i blom etc.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris, Be, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser